Hyppää sisältöön

Espoon kaupunkiradan rakennustyöt vaikuttavat rantaradan junaliikenteeseen 24.6.–28.7.2024

Julkaistu 19.6.2024 12.05

 

Rantaradan junaliikenne Leppävaaran länsipuolella katkaistaan juhannuksesta alkaen viideksi viikoksi Espoon kaupunkiradan rakennustöiden vuoksi. Liikennekatko vaikuttaa sekä lähijunaliikenteeseen että Helsingin ja Kupittaan väliseen kaukojunaliikenteeseen.

Espoon kaupunkirata -hankkeessa rakennetaan kaksi lisäraidetta ja parannetaan asema-alueita välillä Leppävaara–Kauklahti. Lisäraiteiden rakentaminen vaatii useassa kohdassa kallion louhintaa ja pohjanvahvistuksia sekä uusia siltoja. Asema-alueilla uudistetaan laiturirakenteita ja kulkuväyliä sekä tehdään laiturikatoksia.

Viiden viikon katko juhannuksesta eteenpäin järjestetään, jotta nykyisten raiteiden rakenteisiin liittyviä töitä voidaan tehdä ja työt rautatien läheisyydessä on mahdollista toteuttaa turvallisesti.

"Uudet lisäraiteet risteävät nykyisten raiteiden kanssa, minkä vuoksi osa nykyisistä raiteista ja niihin liittyvistä sähköratarakenteista joudutaan purkamaan. Muun muassa silta- ja pohjanvahvistustyöt ovat myös sellaisia, että ne ulottuvat kaikkien neljän raiteen alle", hankkeen projektipäällikkö Tommi Rosenvall Väylävirastosta kertoo.

Lisäraiteiden rakentaminen vaatii useassa kohdassa kallion louhintaa ja pohjanvahvistuksia sekä uusien siltojen rakentamista. Louhintoihin liittyvät työ- ja liikenneturvallisuusseikat edellyttävät junaliikenteen pysäyttämistä töiden ajaksi.

”Tämän kesän räjäytys- ja louhintatöiden merkittävimmät kohteet ovat kallioleikkaukset Kilon aseman itäpuolella, Tuomarilan aseman länsipuolella ja Espoon keskuksen länsipuolella. Valmistelevat työt kohteissa ovat jo käynnissä, jotta varsinaiset louhintatyöt voidaan tehdä mahdollisimman sujuvasti”, Rosenvall kertoo.

Toukokuussa 2024 liikenne katkaistiin neljä kertaa vuorokauden ajaksi ja kesän jälkeen elo-syyskuussa on vielä edessä kolme 48 tunnin liikennekatkoa (31.8.–1.9., 7.9.–8.9., 14.9.–15.9.) sekä kaksi 24 tunnin liikennekatkoa (22.9., 29.9.).

“Toukokuun katkot sujuivat erittäin hyvin ja saimme edistettyä töitä suunnitelmien mukaisesti. Lyhyiden liikennekatkojen työt painottuvat siltojen paalutus- ja pohjanvahvistustöihin sekä sillanrakentamiseen liittyviin töihin nykyisten raiteiden kohdalla tai niiden välittömässä läheisyydessä”, Rosenvall sanoo.

Pitkä liikennekatko on toistetaan myös kolmena tulevana kesänä, viimeisen kerran vuonna 2027. Katkojen välissä töitä edistetään raiteiden ulkopuolisilla alueilla. Katkojen aikataulun lyöminen lukkoon hyvissä ajoin etukäteen on tärkeää hankkeen sujuvan toteutuksen kannalta.

Valmistuessaan kaupunkirata parantaa Kirkkonummen ja Espoon välistä lähijunaliikenteen sekä Turun suunnan kaukojunaliikenteen täsmällisyyttä. Kahden lisäraiteen myötä Leppävaaran ja Kauklahden välisen rataosuuden häiriöherkkyys vähenee merkittävästi.

Junaliikennettä korvataan kesällä busseilla

Juhannuksesta heinäkuun loppupuolelle kestävän junaliikennekatkon aikana kaikki Helsinki–Turku-välin kaukojunat korvataan busseilla. Karjaan ja Hangon väliset lähijunat ajetaan ratakatkon aikana normaalisti junalla, mutta kolmena päivänä viikossa ajettavaa H-junaa Helsingin ja Hangon välillä ei voida hankkeen töiden aikana ajaa junalla.

Lähijunaliikennettä korvaavien bussien aikataulut ja reitit löytyvät Reittioppaasta. Helsingin ja Leppävaaran välillä kulkevan A-junan vuoroväli tihenee 10 minuuttiin kesän aikana.

Lisätietoa liikennekatkojen aikaisista poikkeusjärjestelyistä löytyy VR:n ja HSL:n verkkosivuilta.

Lisätiedot

Tommi Rosenvall, projektipäällikkö, Väylävirasto, [email protected], p. 029 534 3830 

https://vayla.fi/espoonkaupunkirata 
https://www.facebook.com/espoonkaupunkirata
Hankkeen kuvakansio Flickr-sivustolla

Lue myös: Rantaradan parantamisessa hyödynnetään kesä-heinäkuun ratakatko