Hyppää sisältöön

Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen rakennustyöt käynnistyvät kesäkuussa

Julkaistu 5.4.2022 8.41

Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeessa suurin osa rataosan tasoristeyksistä poistetaan turvallisuusriskin vuoksi seuraavan kolmen vuoden aikana. Vuonna 2022 rakentaminen ei vielä vaikuta radan liikennejärjestelyihin.

Väyläviraston Tampere–Pori tasoristeyksien poisto ja parantaminen -hankkeen kokonaistavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta poistamalla mahdollisimman monta rataosuuden tasoristeystä sekä parantaa turvallisuutta kustannustehokkain keinoin. Rataosuudella on tällä hetkellä yhteensä 43 tasoristeystä ja viisi laituripolkua, joista ilman puomi- tai äänivaroituslaitosta on 24. Nykyiset tasoristeykset korvataan ensisijaisesti tie- tai siltajärjestelyin ja toissijaisesti varustetaan turvalaittein tai parannetaan muilla tavoin turvallisiksi.

”Radan tasoristeyksiä korvaavat alikulkusillat rakennetaan radan sivussa ja siirretään paikalleen roudattomana aikana viikonloppuisin järjestettävissä noin 20 tunnin junaliikenteen katkoissa, joiden aikana matkustajajunat korvataan busseilla. Juhannuksena on mahdollista toteuttaa pidempiä katkoja, kun rautatiekuljetuksia käyttävillä teollisuuslaitoksilla on tuotantokatkoksia. Radan yli rakennettavat sillat eivät edellytä junaliikenteen järjestelyjä.” kertoo Väyläviraston projektipäällikkö Mikko Heiskanen.

Nykyiset tasoristeykset suljetaan vasta sen jälkeen, kun korvaava tieyhteys on otettu käyttöön. Kohteissa, joissa uusi silta rakennetaan nykyisen tasoristeyksen kohdalle, tasoristeys suljetaan jo rakentamisen alkaessa ja liikenne ohjataan väliaikaista korvaavaa reittiä pitkin. Mikäli tasoristeyksiä suljetaan osittain tai hetkellisesti pois käytöstä rakentamisen aikana, kohteeseen järjestetään liikenteenohjaus. Tilapäisistä yhteyksistä tiedotetaan laajasti kohteittain”, lisää Heiskanen.

Hankekokonaisuus valmistuu vuoden 2024 loppuun mennessä koko rataosalla Tampere–Pori

Yksityisteiden tasoristeysten poistojen edellyttämät tietoimitukset käynnistettiin kesällä 2020 ja rakentamissuunnittelu niiden osalta käynnistyi alkuvuodesta 2021. Muissa kohteissa hallinnollinen suunnittelu käynnistyi vuoden 2021 alussa ja se jatkuu vuoden 2022 loppuun.

”Rata-, tie- ja katusuunnitelmat ovat lain edellyttämiä hallinnollisia suunnitelmia, joilla varataan alueet rakentamista varten. Rakentamissuunnittelussa laaditaan tarkat ja yksityiskohtaiset suunnitelmapiirustukset ja työselostukset työn toteuttamiseksi”, tarkentaa Heiskanen. 

Rakentaminen alkaa kesällä 2022 ja ensimmäiset tasoristeykset suljetaan loppuvuodesta 2022. Koko hankkeen on tarkoitus valmistua vuoden 2024 loppuun mennessä. Kohdekohtaisista aikatauluista ja sisällöstä saa päivittyvää tietoa hankkeen Väyläviraston sivuilta.

Lisätiedot:

Väylävirasto, projektipäällikkö Mikko Heiskanen, puh. 029 534 3808, [email protected] 
Hankkeen verkkosivut: https://vayla.fi/tampere-pori-tasoristeykset


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta