Maanteiden sekä levähdys- ja pysäköimisalueiden hiekoituksia poistetaan kovaa vauhtia pitkin Suomea. Keli vaikuttaa hiekoitushiekkojen putsaamisaikatauluun. Lähtökohtana on, että putsaaminen aloitetaan, kun lämpötila on pysyvästi plussan puolella myös öisin. Näin ei synny tarvetta teiden uudelleenhiekoitukselle, mikä säästää rahaa.
Hiekoitukset on tarkoitus putsata huhtikuun loppuun mennessä valta- ja kantateiltä. Vähempiliikenteisten päällystettyjen teiden hiekoitukset poistetaan toukokuun puoliväliin mennessä. Taajamissa sekä jalankulku- ja pyöräilyväylillä puhdistustoimet tehdään heti sulan kauden vakiinnuttua huhtikuussa. Puhdistus uusitaan tarpeen mukaan, sillä hiekka ei saa aiheuttaa vaaraa kevyelle liikenteelle.
"Eteläisessä Suomessa yöpakkasia tuskin enää tulee, joten hiekoitushiekkojen poistot kannattaa tehdä nyt. Putsauksissa kestää kuitenkin useita päiviä, sillä pesukalustoa on rajallisesti", kertoo Väylän tieliikennejohtaja Pekka Rajala.
Rajala muistuttaa, että Suomi on pitkä maa ja monin paikoin maa on vielä lumessa. Esimerkiksi Lapissa hiekoitushiekkoja ei vielä kannata poistaa kaikilta teiltä.
Pölyämistä vastaan
Teiden kevätpuhdistus tehdään kostuttavalla harjauksella. Taajama-alueella pölyt ja hiekoitukset kerätään talteen, muilla alueilla hiekoitukset saatetaan harjata sivuun. Kuivaharjaus on kaikissa kohteissa kielletty.
Hiekoitushiekkojen poistamiseen vaikuttaa kelin lisäksi myös tien sijainti ja ominaisuudet. Periaatteena on se, että eniten pölyävät tiet harjataan ensin puhtaaksi. Näin toimimalla Väylä voi parantaa ilmanlaatua.