Liikennevirasto haluaa varmistaa, että rataverkon käyttö on tehokasta ja että rautatieliikenteen kilpailun alkaessa kaikkia liikennöitsijöitä kohdellaan tasapuolisesti. Työssä päästiin iso harppaus eteenpäin, kun ratakapasiteetin hallinnointiin liittyvä LIIKE-järjestelmä otettiin käyttöön.
Rataverkon haltijana Liikennevirasto vastaa ratakapasiteetin jakamisesta eri toimijoille, kuten eri liikennöitsijöille ja rataurakoitsijoille. Ratakapasiteettia voi nyt hakea LIIKE-järjestelmällä. Kun Liikennevirasto on hyväksynyt kapasiteettihakemuksen, junien aikataulutiedot välittyvät automaattisesti kauko-ohjaus- ja matkustajainformaatiojärjestelmiin. Järjestelmästä on paljon hyötyä myös liikenteenohjaukselle, kun käyttöön on mahdollista saada reaaliaikainen junien liikennöintitieto. Graafisen aikataulun avulla myös liikennetilanteen hahmottaminen ja häiriötilanteiden hallinta on helpompaa. Liikennöitsijä voi halutessaan tulostaa LIIKE-järjestelmästä junan kuljettaja-aikataulun.
Pitkässä ja laajassa projektissa oli mukana järjestelmä-, ratakapasiteetti- ja liikenteen ohjauksen ammattilaisia sekä Liikenneviraston liikenteenhallinta-toimialalta että Liikenneviraston ulkopuolelta. – Projekti on ollut erittäin mielenkiintoinen ja haastava, ratakapasiteettiasiantuntija Maija Nurkka kertoo. – Erityisesti kriittiset tietojärjestelmäintegraatiot ja päivittäisen liikenteen operatiivisten muutosten suuri määrä ovat hidastaneet järjestelmän käyttöönottoa. LIIKE-tiimi kiittää onnistumisesta kaikkia mukana olleita yhteistyökumppaneita ja järjestelmätoimittajia.
– Vaikka nyt voimme olla tyytyväisiä käyttöönoton onnistumiseen, emme saa jäädä paikoilleen, Maija muistuttaa. – Tavaraliikenteeseen saadaan pian kaksi uutta liikennöitsijää, Ratarahti Oy ja Proxion Train Oy. Liikennepaikkojen sisäisen raiteistonkäytön pelisäännöt on oltava valmiina ennen kuin he aloittavat toimintansa.