Hyppää sisältöön

Luumäki-Imatra-ratahanke: Mitä kuuluu kaksoisraideosuuden itäiselle osuudelle?

Julkaistu 17.9.2021

Marraskuussa 2019 aloitettu kaksoisraiteen itäisen, Rauhan aseman ja Imatran tavara-aseman välille sijoittuvan osuuden isoja virstanpylväitä on juhlittu juhlapyhien yhteydessä: raideliikenne siirrettiin pohjoiselle raiteelle ensimmäisen kerran pääsiäisenä ja Imatran väliaikainen asemalaituri avattiin matkustajille juhannuksena.

Pohjasepelin levitystä Sienimäessä.

Alkuvuosi oli hiljaisempaa, kevään ja kesän vilkkaampaan rakentamiseen valmistautumisen aikaa. Rakennuskausi käynnistyi toden teolla pääsiäisen pitkällä liikennekatkolla. 

"Kun junat saatiin kulkemaan pohjoiselle raiteelle, voitiin eteläinen raide vapauttaa työn alle. Aloitimme pääsiäisen jälkeen eteläisellä raiteella sijaitsevien siltojen ja ratarakenteiden parannustyöt. Kevään aikana purimme Rauhan aseman, Poventsan ja Rauhan alikulkusillat ja aloitimme uusien siltojen rakentamisen", kertoo työmaapäällikkö Toni Jauho GRK:lta.

Juhannuskatkon hyödyntäminen Imatran asemalla

Toinen pitkä liikennekatko juhannuksena 2021 saattoi viimeisenkin pätkän pohjoisesta raiteesta junaliikenteen käyttöön. Samalla Imatran asemalla otettiin käyttöön väliaikainen, aina vuoden 2022 juhannukseen asti käytössä oleva matkustajalaituri. 

"Tainionkosken vanhan alikulkusillan purku aloitettiin juhannuksen jälkeen. Purku on nyt valmis, joten syyskuun alussa pääsimme aloittamaan uuden sillan rakentamisen porapaalutuksilla. Kyseessä on iso ja haastava siltakohde, sillä aikataulu on tiukka ja rakennamme muun muassa hissin, portaat ja uuden laiturin", Toni muistuttaa. 

Siltatöitä piisaa

Urakassa on peräti seitsemän siltakohdetta samaan aikaan käynnissä. Rauhan aseman, Poventsan, Rauhan ja Tainionkosken siltojen lisäksi urakkaan kuuluu jo aloitettu Korvenkannan ja alkamassa oleva Asemäentien alikulkusiltojen korjaaminen. Seitsemäs siltakohde on Vuoksenniskantien alikulkusilta, jossa työt aloitetaan syyskuun alussa vanhan sillan purkamisella.

Rauhan aseman alikulkusilta on vesieristyksiä ja suojabetonilaattojen valua myöten pääosin valmis, Poventsassa on saatu alusrakenteet valmiiksi ja siltatelineen rakentaminen on aloitettu. Rauhassa tehdään vielä siipimuureja sekä pintarakennetöitä. Tavoitteena on saada nämä kolme siltakohdetta syksyllä valmiiksi ainakin betonirakenteiden osalta.

Loppuvuoden työt

Maanrakennustyöt luonnollisesti hiljenevät roudan alkaessa. Tainiokoskentien alikulkusillalla ja Vuoksenniskantien alikulkusillalla paiskitaan töitä Tonin mukaan läpi talven, toki sääolosuhteet huomioiden. 

"Viime vuosi ja kuluva vuosi ovat olleet tiukkaa rakentamisen aikaa. Eteläisen raiteen välikerros valmistuu tänä vuonna, ja saamme myös päällysrakennetyöt hyvälle mallille. Maanrakennustyöt sekä siltatyöt vähenevät ensi vuoden aikana", Toni toteaa.

 

Kaksoisraideurakan itäinen osuus lyhyesti:

  • Urakassa rakennetaan kaksoisraide, lisäksi rakennetaan Rauhan aseman, Rauhan, Poventsan, Tainionkosken ja Vuoksenniskan uudet alikulkusillat sekä Sienimäen ylikäytäväsilta. Asemäen ja Korvenkannan nykyiset alikulkusillat uusitaan. 
  • Imatran asema uusitaan nykynormit täyttäväksi.
  • Matalaa meluesteitä rakennetaan yhteensä 1,7 kilometrin matkalle. Rakentaminen aloitetaan paalutuksilla, jonka jälkeen asennetaan elementtirakenteet.
  • Kaksi raidetta on junaliikenteen käytössä kesällä 2022. Urakka-aika päättyy 2023.
  • Iso urakka vaatii paljon työväkeä: 30–40 henkilöä on keskimäärin töissä eri rakennuskohteissa päivittäin.
     

 

Juttu on julkaistu Luumäki-Imatra-ratahankkeen uutiskirjeessä. Voit liittyä uutiskirjeen jakelulistalle tämän linkin kautta: tilaa uutiskirje


Tämä artikkeli on vanha. Artikkeli voi sisältää vanhentunutta tietoa ja linkit eivät mahdollisesti toimi. Julkaisumme löytyvät kootusti nykyään Doria-julkaisuarkistosta