Watch the video to see how the project's new pair of tracks and street connections relate to the existing tracks and other routes.
3D-modell av projektet Esbo stadsbana
Via länken nedan kan du dyka ner i 3D-modellen av projektet och röra dig parallellt med spåret längs hela järnvägssträckan.
Projektets innehåll
I MBT-avtalet för Helsingforsregionen har staten och kommunerna kommit överens om att staten inleder genomförandet av Esbo stadsbana Alberga–Köklax i enlighet med järnvägsplanen.
I järnvägsplanen föreslås att det byggs två tilläggsspår intill de nuvarande spåren mellan Alberga och Köklax. I slutläget är de två sydligaste spåren i bruk för tät spårbunden stadstrafik och de två nordligaste spåren används för snabbare närtrafik och fjärrtrafik i riktning mot Åbo. I planen föreslås att trafikplatserna i Kilo, Kera, Grankulla, Björkgård, Domsby, Esbo centrum och Köklax utvecklas, i anslutning till övrig markanvändning samt anslutningsparkering.
I projektutvärderingen av Esbo stadsbana presenteras projektets samhällsekonomiska konsekvenser. Projektets kostnadsnyttoförhållande är 0,88.
Planera kartor
Nedan finns de allmänna kartorna över projektets byggnadsplan och plankartor från Alberga till Köklax.
Översiktskarta, byggnadsplan från Alberga till Björkgård, FI (762 KB)
Översiktskarta, byggnadsplan från Björkgård till Köklax, FI (1,2 MB)
Planera kartor från Alberga till Björkgård, FI (6 MB)
Planera kartor från Björkgård till Köklax, FI (4,4 MB)
Projektets effekter
Esbo stadsbana förbättrar bankapaciteten på förbindelseavsnittet Helsingfors–Åbo och ökar trafikens punktlighet samt minskar störningar på banavsnittet. Esbo stadsbana är det första byggskedet för att förbättra förbindelsen Helsingfors–Åbo oberoende av om den nuvarande banan förbättras eller om genomförandet av direktbanan Esbo–Salo främjas.
I samband med järnvägsplanen har man gjort en miljökonsekvensutredning där man bland annat behandlat konsekvenserna för landskapet, naturen och människorna samt undersökt vilka områden som kommer att påverkas av buller och vibrationer. I en separat rapport om trafikledsarkitekturen presenteras en preliminär plan för stadsbanans enhetliga utseende och bl.a. perrongtakens form och färg. Vid sidan av järnvägsplanen har man också planerat en så kallad kvalitetskorridor för cykeltrafik i närheten av banan.
Tidtabell och kostnader
Järnvägsplanen godkändes 2015 och dess giltighetstid har förlängts till slutet av 2023. Inledandet av genomförandet grundar sig på Helsingforsregionens och statens MBT-avtal för åren 2020–2031. Banprojektet genomförs som ett samfinansierat projekt tillsammans med städerna Esbo och Grankulla. Genomförandet av Esbo stadsbana inleds med byggnadsplanering i början av 2020 och projektet blir klart uppskattningsvis 2029.
Kostnadsprognosen för Esbo stadsbana är cirka 330 miljoner euro.
I samband med banbyggandet har Esbo stad för avsikt att genomföra separata gatu- och broprojekt till ett värde av cirka 40 miljoner euro. Städerna Esbo och Grankulla har för avsikt att tillsammans genomföra en kvalitetskorridor för cykeltrafik (Banan) längs hela sträckan för banprojektet Alberga–Köklax. Banan beräknas kosta cirka 15 miljoner euro (MAKU 130, 2010=100).
Projekt på Facebook och Flickr
Trafikledsverket ansvarar ensam för innehållet i denna publikation och det motsvarar inte nödvändigtvis Europeiska unionens åsikt.