Under fem veckors tid utfördes enormt mycket arbete inom projektet Esbo stadsbana

Publicerad 5.8.2025 14.15

Under det fem veckor långa avbrottet i tågtrafiken på kustbanan, som inleddes måndagen efter midsommaren, monterades fem broar, tiotusentals kubikmeter berg schaktades och det monterades kilometervis med pålplattor.

Arbetsmängden under avbrottet i tågtrafiken, som avslutades måndagen den 28 juli, var störst inom projektet. Tack vare det långa och kontinuerliga avbrottet kunde arbetet utföras på ett säkert sätt i hela projektområdet, ofta även nattetid. Under avbrottet ersattes tågtrafiken med bussar.

”Långa avbrott är nödvändiga för att färdigställa projektet. Den fem veckor långa spurten inleddes med att riva elbanekonstruktionerna och man rev spår på en 11 kilometer lång sträcka för att överhuvudtaget komma åt lagren under spåren. Under slutet av avbrottet monterades spåren tillbaka, elbane- och säkerhetsanordningskonstruktionerna installerades på nytt och systemets funktion testades”, berättar projektchef Tommi Rosenvall vid Trafikledsverket.

Landskapet på entreprenadområdet förändrades snabbt. Till exempel i området mellan Kyrkträskvägens bro och Esbo centrum schaktades en enorm mängd berg och cirka 32 kilometer betongpålar slogs ner i marken. Broflyttningsrekordet slogs för sin del i Säteri, då den 3000 ton tunga, nästan 44 meter långa och 23,5 meter breda underfartsbron vid Säteriparksvägen sattes på plats. Slutresultatet är att alla fyra spår på banavsnittet går över bron.

Bergsväggen finns inte längre

Projektets brytningsentreprenad schaktade 34 000 kubikmeter berg väster om Esbo centrum och man ser inte längre någon bergsvägg väster om tunneln från tågfönstret. Nu har man utfört största delen av dagbrytningen i västra delen av entreprenadområdet.

Grankulla underfartsbro som går över Tunnelvägen sattes på plats i Grankulla, och man färdigställde Lansatunnelns underfart och Keratunnelns broar i områdesentreprenad 1 och Bolagsvägens underfart i områdesentreprenad 3. För stationernas del utfördes omfattande ombyggnadsarbeten vid stationerna i Kera, Björkgård och Kilo. Konstruktionerna för Kilo station är nu till största del byggda och man har till exempel installerat nya plattformstak.

”I sin helhet framskred arbetet under det fem veckor långa avbrottet i tågtrafiken som planerat och spåren kan återställas för trafik enligt överenskommelse. Det blir ytterligare fem korta avbrott i tågtrafiken under hösten, varav tre pågår i två dygn och två i ett dygn”, säger Rosenvall.

När stadsbanan står färdig förbättras punktligheten för närtågstrafiken mellan Kyrkslätt och Esbo samt fjärrtågtrafiken i riktning mot Åbo. De två tilläggsspåren minskar betydligt störningskänsligheten på banavsnittet mellan Alberga och Köklax.

Avbrott i tågtrafiken på kustbanan under hösten, väster om Alberga 2025

3 x 48 timmar & 2 x 24 timmar

Sön. 31.8 – mån. 1.9
lör. 6.9 – mån. 8.9
lör. 13.9 – mån. 15.9
sön. 21.9 – mån. 22.9
lör. 27.9 – mån. 29.9

Tilläggsinformation

Tommi Rosenvall, projektchef, Trafikledsverket, [email protected], tfn 029 534 3830

https://vayla.fi/sv/esbo-stadsbana
https://www.facebook.com/espoonkaupunkirata
https://www.flickr.com/photos/vaylafi/albums/72177720315381709/ (Projektets fotoalbum)

Bilagor