Datamodell för massleverans
Gemensamma egenskapsuppgifter för anordningar i underhållstjänsten
I avsnittet beskrivs de gemensamma egenskapsuppgifterna som krävs om materialet levereras som massleverans i tabellformat (CSV-import). En väsentlig skillnad till underhållstjänsten är hur egenskapsuppgifterna för riktning och relativ position används.
De gemensamma egenskapsuppgifterna är desamma för alla trafikanordningar.
De gemensamma egenskapsuppgifterna registreras på samma sätt för varje trafikanordningsgrupp, dvs. objektklass. Gemensamma egenskapsuppgifter är uppgifter som hänför sig till fastställande av positionen samt hantering av materialets status och livscykel. I beskrivningen av trafikanordningarnas objektklasser preciseras de gemensamma egenskapsuppgifterna som anordningarna förutsätter.
Gemensamma egenskapsuppgifter för alla trafikanordningar vid massleverans:
- Kommun-ID
- Körfältsnummer och körfältstyp (obligatorisk för körfältsspecifika anordningar)
- Riktning (eller vägnamn som alternativ)
- Vägnamn
- Status (obligatorisk för tillfälliga anordningar som tas ur bruk)
- Startdatum
- Slutdatum
Kommun-ID
ID:t är en identifikationskod som kan meddelas för trafikanordningar. Om kommunen använder sig exempelvis av ett gaturegister och anordningen har ett ID i det, kan samma ID även meddelas till Digiroad. Alla anordningar kommer även att automatiskt få ett Digiroad-ID i Digiroad-systemet, som kan användas på samma sätt som identifikationsuppgiften som levereras med materialet. Det är obligatoriskt att använda Digiroad-ID eller det ID som levererats tillsammans med materialet, om man ämnar hantera anordningen i systemet via kommungränssnittet eller massleveranser.
Med hjälp av ID:t är det möjligt att
- hantera anordningarnas egenskapsuppgift för status
- radera anordningar via en massleverans
- identifiera anordningar som samma objekt i två eller flera olika system.
Om man vill använda ID:t för att hantera materialet i systemet ska man i fråga om ID:t iaktta anordningens livscykelsregler och dess definitioner gällande ändring av ID-nummer.
ID-nummer (valfri)
- Textfält (teckensträng), kunta_id
ID |
Förklaring |
A1234567 |
En identifikationsuppgift som meddelas av materialleverantören |
987654321 |
En identifikationsuppgift som meddelas av materialleverantören |
Körfältsnummer och körfältstyp
Definition
Körfältsnummer är en kod som används av Trafikledsverket. Körfältsnumret beskriver körfältets riktning och position i förhållande till andra körfält.
Körfältsnumret ska levereras för alla körfältspecifika trafikanordningar, såsom
- körfältsspecifika anordningar i portaler
- körfältsspecifika vägmarkeringar
- anordningar som inte verkar på alla körbanor, t.ex. en anordning som verkar på två av tre körfält
- anordningar som verkar på gång- och cykelbanor.
Till exempel ska körfältet med en vägmarkering som anger svängningsreglerna meddelas, men inte gällande hastighetsbegränsningsmärkningar på körfält i körriktningen.
Körfälten hanteras i Digiroad-applikationen. Digiroad kommer att fungera som hela Finlands mastermaterial för gatunätet samt för vägar och system som ägs av Trafikledsverket. Det kommer att ordnas utbildningar om hantering av körfälten och användningen av körfältsverktyget under våren före vägtrafiklagen ändras.
Ett material med huvudkörfält som omfattar hela Finland skapas för användarna. Huvudkörfälten skapas för landsvägar samt gatunät. För enskilda vägar skapas ett huvudkörfält som tillåter trafik i båda riktningarna enligt körfältsmodellen. Med hjälp av verktyget kan användarna lägga till eventuella extra körfält för valfria väg- och gatuavsnitt.
Verktyget visualiserar körfälten på kartan för att underlätta skapandet av körfält. Verktyget numrerar de nya körfälten enligt Trafikledsverkets modell automatiskt. Användaren behöver kunna fylla i valfri körfältstyp. För att göra det lättare att lägga till körfältsspecifika trafikanordningar kommer körfälten att visualiseras i Digiroad-applikationen i samband med att en anordning läggs till. Inom Digiroad arbetar man med att vidareutveckla och skapa funktioner så att man kan lägga till körfält i samband med massleveranser av material, till exempel när man lägger till körfältsmarkeringar.
Vid materialleveranser meddelas uppgiften för körfältet som ett numeriskt värde enligt leveransinstruktionerna. Om det inte är möjligt att meddela körfältsnumreringen, kan anordningarnas position korrigeras i underhållstjänsten.
Körfältsnummer (obligatoriskt för körfältsspecifika anordningar)
- Kodvärde (numeriskt fält), kaistanro
11 = huvudkörfält
21 = huvudkörfält
31 = ett körfält som tillåter trafik i båda riktningarna
X2 = det första extra körfältet på vänster sida av huvudkörfältet
X3 = det första extra körfältet på höger sida av huvudkörfältet
X4 = det andra extra körfältet på vänster sida av huvudkörfältet
X5 = det andra extra körfältet på höger sida av huvudkörfältet
X6 = det tredje extra körfältet på vänster sida av huvudkörfältet
X7 = det tredje extra körfältet på höger sida av huvudkörfältet
X8 = det fjärde extra körfältet på vänster sida av huvudkörfältet
X9 = det fjärde extra körfältet på höger sida av huvudkörfältet
Körfältstyp (frivillig)
- Kodvärde (numeriskt fält), kaistayyp
1 = Huvudkörfält
2 = Omkörningsfält
3 = Körfält för högersvängande trafik
4 = Körfält för vänstersvängande trafik
5 = Extra körfält för icke svängande trafik
6 = Konvergeringsfält
7 = Divergeringsfält
8 = Växlingssträcka
9 = Körfält för kollektivtrafik/taxi
10 = Körfält för tung trafik
11 = Reversibelt körfält
20 = Kombinerad cykel- och gångbana
21 = Gångfält
22 = Cykelfält
Riktning
Definition
Uppgiften för riktning är ett gradtal som baserar sig på väderstrecken och som beskriver i vilken riktning anordningens verkningsområde sträcker sig. Riktningen ska fastställas så att man kan sluta sig till trafikanordningens rätta verkningsområde. Särskilt anordningar som är belägna vid korsningar kan i datasystemet endast riktas rätt med hjälp av uppgiften för riktning. Uppgiften för riktning minskar betydligt behovet av efterbehandling.
Riktningen kan preciseras på följande sätt:
- Genom att meddela väderstrecket med en grads noggrannhet (0–360) för anordningens verkningsområde. Att låta generera riktningen för verkningsområdet är det effektivaste sättet att få anordningarna på rätt plats och minimera mängden manuellt arbete. Det är möjligt att generera riktningen för verkningsområdet till exempel med geodataapplikationer.
- Genom att meddela riktningen för anordningens verkningsområde med ett huvud- eller mellanväderstrecks noggrannhet. Väderstreckets miniminoggrannhet är ett huvudväderstreck medan rekommendationen är ett mellanväderstrecks noggrannhet.
Om det inte är möjligt att lägga till väderstreck i materialet, kan kommunen komma överens med Digiroad-operatören om en ersättande metod:
- Myndigheten eller en aktör som utses av myndigheten korrigerar i underhållstjänsten anordningar i korsningsområden och andra felplacerade anordningar och ställer dem på rätta ställen.
- I materialet levereras vägnamnet för den väg där anordningen är placerad. Med hjälp av vägnamn kan man bättre avläsa verkningsområdets riktning i en del fall. Att anordningar har placerats rätt ska kontrolleras. Se Vägnamn
Riktning (obligatorisk och ersättande uppgifter fastställda separat för varje objektklass)
- 1Kodvärde (heltal), suunta
Riktning |
Förklaring |
122 |
Riktning för anordningens verkningsområde med en grads noggrannhet |
45 |
Riktning för anordningens verkningsområde med ett mellanväderstrecks noggrannhet |
Vägnamn
Definition
Vägnamn avser vägens officiella finska eller svenska namn sin finns i adressystemet. Adressnummer ska inte meddelas. Vägens officiella namn kan kontrolleras i Lantmäteriverkets karttjänst eller på underhållstjänstens bakgrundskarta.
Vägnamn är en obligatorisk egenskapsuppgift för vägmarkeringar i tvärriktning. Kommunen kan vid behov använda vägnamnet istället för riktning, om det inte är möjligt att ange riktningen i kommunens system. Huruvida vägnamnet duger som identifierare för riktningen anges separat för varje objektklass.
Vägnamn (kan användas som alternativ till riktning i en del fall)
- öppet textfält (teckensträng); tien_nimi
- Vägnamnet är ett öppet textfält där man anger vägnamnet rätt stavat. I fältet får inte skrivas adressnummer.
tien_nimi |
Förklaring |
Aleksenterin katu |
Vägnamn enligt adressystemet för den väg där anordningen finns |
Mästerkocksgränden |
Vägnamn enligt adressystemet för den väg där anordningen finns |
Startdatum
Definition
Startdatum avser den första dagen då anordningen har placerats ut i terrängen och är gällande.
- Uppgiften är valfri: Om ett startdatum inte meddelas börjar anordningen gälla genast när den sparas i systemet.
- Med hjälp av startdatumet kan tillfälliga och permanenta anordningar meddelas i systemet i förväg genast när man med relativ noggrannhet kan fastställa det startdatumet och det har fattats ett administrativt beslut om utplacering av anordningen.
Startdatum (frivillig uppgift)
- Datum (teckensträng), alku_pvm
- Beskriver den första dagen då trafikanordningen har placerats ut i terrängen och är gällande.
alku_pvm |
Förklaring |
01.06.2020 |
Anordningens första giltighetsdag har formen dd.mm.åååå |
Slutdatum
Definition
Slutdatumet avser den sista dagen då en tillfällig eller permanent anordning är i kraft. Denna uppgift är obligatorisk om inställningen för anordningen i användning eller tillfälligt ur bruk.
- Efter slutdatumet
- Anordningar som är i tillfällig användning registreras automatiskt som ur bruk tagna och raderas ur systemet i slutet av året.
- Anordningar som är tillfälligt ur bruk återställs automatiskt som permanenta anordningar i användning i systemet.
- Permanenta anordningar som har ett slutdatum ändras automatiskt till anordningar som tagits ur bruk och raderas ur systemet i slutet av året.
Slutdatum (obligatorisk uppgift, om anordningen är tillfällig)
- Datum (teckensträng), loppu_pvm
loppu_pvm |
Förklaring |
02.06.2020 |
Anordningens sista giltighetsdag har formen dd.mm.åååå |