-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Uraputki blir mindre, körfälten på Helsingforsgatan breddades
Hanketiedote 15.3.2024Från och med måndagen den 18 mars 2024 minskar underfarten Uraputki till cirka 2,5 meter både i fråga om bredd och höjd. Orsaken är att arbetet med att bygga den nya underfartsbron över Uraputki...
-
En huvudsakligen normal tjällossningsvår utlovas på vägnätet, på bannätet är situationen svårare
Tiedote 15.3.2024I Finland klarar sig vägnätet troligtvis med en i genomsnitt normal tjällossning och i sydöstra Finland med en tjällossning som är lättare än normalt. Men i norra Finland förutspås tjällossningen...
-
Banarbeten på Esbo stadsbana påverkar trafiken i sommar – fem veckors trafikavbrott på Kustbanan från och med midsommar
Hanketiedote 14.3.2024Byggarbeten på Esbo stadsbana orsakar ändringar i tågtrafiken särskilt mellan den 24 juni och den 28 juli 2024. Trafiken på Kustbanan väster om Alberga avbryts och ersättande trafik ordnas....
-
Projektet Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Locket på den nya Hessundsbron gjuts i mars
Hanketiedote 13.3.2024Byggandet av den nya Hessundsbron har framskridit till ett betydande skede: brolocket gjuts från och med den 19 mars. Den nya bron öppnas för trafik i slutet av 2024. Det tar cirka 50 timmar att...
-
Målsättningen är 4 000 kilometer beläggning med hjälp av tilläggsfinansiering
Tiedote 11.3.2024Ökningen av landsvägsnätets reparationsskuld kan i år brytas med hjälp av tilläggsfinansiering som beviljas av regeringen. Trafikledsverket och NTM-centralerna eftersträvar ett riksomfattande...
-
Konditionsklassificeringen av broarna i Finland förnyades
Tiedote 19.2.2024Trafikledsverket har förnyat modellen för konditionsklassificering av broar utifrån en färsk projektrapport. En granskning ur två olika perspektiv, strukturell kondition och trafiksäkerhet, ger en...
-
Näringslivets nöjdhet med trafiklederna och transporterna förblev på en relativt god nivå
Uutinen Nyhet 15.2.2024 -
Banprojektet Kuppis–Åbo: Trafikavbrott vid Skolgatans underfartsbro 12–16 februari 2024
Hanketiedote 9.2.2024Vid Skolgatans underfartsbro förekommer korta trafikavbrott 12–16 februari 2024. Avbrotten beror på att brons stålbalkar lyfts. Stålbalkarna lyfts flera gånger under dagen. Trafiken stängs av...
-
Trafikledsverket publicerade tre utredningar om Kustbanan – ny information om reparations- och utvecklingsbehoven
Tiedote 8.2.2024Vilka reparations- och utvecklingsbehov finns det på Kustbanan från Helsingfors till Åbo? Vilka åtgärder är mest effektiva och brådskande? Bland annat dessa frågor ger Trafikledsverket svar på i...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: År 2024 är året för stora färdigställanden
Hanketiedote 1.2.2024Illustration av Åbo personbangård. Bild: Sweco Finland Oy. Broentreprenaderna som länge varit under arbete blir färdiga under detta år. Helsingforsgatan, som är av största vikt för Åbo, får en ny...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Vid Skolgatans underfartsbro dirigeras trafiken tillfälligt från en öppning i bron 1 februari 2024
Hanketiedote 31.1.2024Vid Skolgatans underfartsbro går båda filerna som är i bruk torsdagen den 1 februari 2024 genom samma öppning i bron. Två körfält på stationssidan är i bruk. Körfältsarrangemangen gäller...
-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: överflödig marksubstans får nytt liv i mångsidiga rekreationsområden
Projektnyhet 29.1.2024 -
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: Skjutning av betongledskonstruktion – liten men utmanande förflyttning med stor betydelse
Projektnyhet 26.1.2024 -
Byggandet i projektet Esbo stadsbana inleds
Hanketiedote 10.1.2024Det första arbetsskedet är trädfällning i närheten av banan i området Alberga–Kilo–Kera. Projektets planeringsfas, som pågått i cirka tre år, avslutas när det egentliga byggandet inleds konkret...
-
Trafikledsverket har förberett sig för en partiell släckning av landsvägsbelysningen
Tiedote 5.1.2024Trafikledsverket och NTM-centralerna har förberett sig på att man kan bli tvungen att tillfälligt släcka en del av belysningen på landsvägarna för att förebygga eventuell elbrist. Man strävar efter...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Vid Skolgatans underfartsbro reserveras det mellersta körfältet som arbetsområde från och med 9 januari 2024
Hanketiedote 5.1.2024Fordonstrafiken på Skolgatan flyttas till de två yttersta filerna vid underfartsbron tisdagen den 9 januari 2024 efter morgonrusningen, dvs. ungefär efter kl. 9. Den mellersta filen reserveras...
-
Banprojektet Kuppis–Åbo: Beslut om byggande av gång- och cykelbro i Raunistula – arbetet inleds genast
Hanketiedote 21.12.2023Åbo stad har fattat beslut om att bygga Raunistula bro. Det förberedande arbetet inleds genast och det egentliga byggandet inleds vecka 2. Brobygget är en del av Sillat Stk-entreprenaden inom...
-
Nya säkerhetsanordningar förbättrar trafikens smidighet och säkerhet på bangården i Karleby
Hanketiedote 21.12.2023Säkerhetsanordningssystemet på bangården i Karleby har förnyats i Trafikledsverkets projekt. Tack vare nya säkerhetsanordningar och datateknisk trafikstyrning är trafiken på bangården nu säkrare...
-
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron: trafikledsarbete med många skeden – reparationer av landsvägen tryggar trafikförbindelsen till Åbolands skärgård
Projektnyhet 20.12.2023 -
Banprojektet Kuppis–Åbo: Höjdbegränsningen på Nummis underfartsbro sänks till 4,3 meter
Hanketiedote 15.12.2023På Nummis underfartsbro ska en gjutställning byggas, och därför sänks höjdbegränsningen till 4,3 meter från och med den 18.12. De förberedande arbetena utförs utanför rusningstiderna....