Trafikledernas reparationsskuld
Med reparationsskuld avses de sammanlagda reparationskostnaderna för statliga vägar, järnvägar och farleder som är i dåligt skick, dvs. i behov av reparation. Beräkningen av reparationsskulden har uppdaterats årligen sedan 2016 och trenden för reparationsskulden har varit stigande sedan dess.
Reparationsskulden för trafikledsegendomen uppgick till cirka 4 175 miljoner euro i början av 2025. Av den totala reparationsskulden hänför sig 2 562 miljoner euro (61,4 %) till vägnätet, 1 583 miljoner euro (37,9 %) till bannätet och 29 miljoner euro (0,7 %) till farlederna.
Utvecklingen av reparationsskulden
Den totala reparationsskulden förväntas öka med cirka 3,4 procent, eller ungefär 140 miljoner euro, under 2025. Det betyder att reparationsskulden i slutet av året skulle uppgå till 4 315 miljoner euro. Den stigande trenden fortsätter alltså.
Beräkningsmodellen för reparationsskulden utvecklas när kunskapsunderlaget förbättras
Trafikledsegendomens belopp och skick baserar sig på uppgifter som Trafikledsverket samlat in. Reparationsbehovet bestäms av skicket och kriterierna för skicket. Valet av åtgärder samt kostnaderna baserar sig på Trafikledsverkets nuvarande underhållspraxis.
De enhetspriser för reparationer som använts i kalkylen motsvarar nivån för 2023. Beräkningsmodellen för reparationsskulden utvecklas allteftersom kunskapsunderlaget för olika egendomsslag förbättras.
Trafikledsverkets beräkning och rapport om reparationsskulden publiceras årligen på finska.