Ekologiskt ansvar
Trafikledsverket som betydande offentlig upphandlare
Trafikledsverket är en betydande offentlig upphandlare, så med upphandlingarna strävar man efter att främja målen för klimatet, den cirkulära ekonomin och hållbar utveckling.
Under 2024 fortsatte Trafikledsverket särskilt att utveckla och använda miljökriterier som stöder koldioxidsnålhet och cirkulär ekonomi i upphandlingarna.
Upphandlingsförfarandena utvecklades så att de påskyndar den cirkulära ekonomin och 2024 skapades förutsättningar när en ny anvisning om innehållet i och utarbetandet av planen för cirkulär ekonomi utarbetades. Även upphandlingskriteriet för kompetens inom cirkulär ekonomi togs i bruk i planeringsprojekten. Kravet på utsläppsberäkning utvidgades när man i slutet av 2024 utöver planeringen började kräva en bedömning av koldioxidsnålheten även vid byggnadsplaneringen och i genomförandefasen.
Olika upphandlingskategorier utarbetar också planer för ibruktagande av miljökriterier som lämpar sig för kategorin i fråga. Lämpliga upphandlingskriterier testades också i enskilda upphandlingar och marknadsdialog fördes med aktörerna om fastställandet av miljökriterier.
År 2024 inleddes uppgörandet av materielkrav för underhåll 2026–2030. I arbetet uppdateras minimikraven på materielen för underhåll av landsvägar, banunderhåll, beläggnings-, lappnings- och vägmarkeringsentreprenader samt som ny del minimikraven för materiel för underhåll av farleder samt incitamentsmodeller för följande femårsperiod.
Trafikledsverket deltog i utvecklingen av hållbara offentliga upphandlingar även via olika nätverk och expertgrupper. Trafikledsverket deltog bl.a. i miljöministeriets expertgrupp för utarbetande av ekologiska mål för offentliga upphandlingar samt fortsatte samarbetet i underarbetsgruppen för koldioxidsnåla upphandlingar mellan Infra ry, Trafikledsverket och Helsingfors stad. I slutet av 2024 fattade Trafikledsverket också beslutet att delta i VAUHTI-nätverket för ansvarsfulla och effektiva offentliga upphandlingar.
Trafikledsverket utvecklar indikatorer för att stöda miljöarbetet och miljömålen
År 2024 har man i uppföljningen av verksamheten tagit i bruk ett nyckeltal för andelen arbetsmaskiner och fordon som använder alternativ drivkraft på investeringsprojektens green deal-arbetsplatser. Målet är att minska utsläppen från arbetsmaskiner och transportmateriel i investeringsprojekt. Dessutom inleddes en sammanställning av kunskapsbasen för beräkningen av koldioxidutsläppen under byggtiden, vilket ger beredskap att fastställa en målnivå för indikatorn för förhållandet mellan utsläppseffekterna under byggtiden och projektets totala kostnader.
Byggande och reparation
I Trafikledsverkets entreprenader strävar man efter att minska utsläppen från byggandet bland annat genom ovan nämnda miljökriterier för upphandlingar samt genom åtgärder som stöder cirkulär ekonomi.
Ett kriterium är green deal-konceptet för utsläppsfria arbetsplatser, som bland annat syftar till att minska koldioxidutsläpp och skadliga avgasutsläpp på arbetsplatserna. I centrum för green deal-avtalet står materielkraven för avgasutsläpp från arbetsmaskiner och lastbilar.
Kraven på entreprenader i krävande verksamhetsmiljö är att arbetsmaskiner som används på byggplatserna har minst Stage IV-nivå och lastbilarna Euro Vi-nivå för utsläppens del. Detta förverkligades med några enstaka undantag på varje s.k. green deal-byggplats. Enligt materieluppföljningen hade 77 procent av arbetsmaskinerna minst utsläppsklass Stage IV och upp till 83 procent av lastbilarna utsläppsklass Euro VI i alla entreprenader som Trafikledsverket inledde 2024.
I beräkningarna ingår 49 investeringsentreprenader som inletts 2024 och vars sammanlagda avtalspris är cirka 334 M€. Av de övriga målen för en green deal-utsläppsfri arbetsplats genomfördes uppvärmningen i 49 procent av alla entreprenader med fossilfri eller förnybar energi och kravet på en entreprenadspecifik miljöplan uppfylldes i 94 procent av entreprenaderna. I 3,5 procent av alla entreprenader krävdes eldrivna person- och paketbilar avsedda för intern körning på arbetsplatsen. Enligt green deal-byggplatsernas materieluppföljning använde 1,3 procent av materielen (arbetsmaskiner + fordon) alternativ drivkraft.
Bild: Bild: Andel arbetsmaskiner som använder el, biogas eller väte på arbetsplatserna (mål 2022–2030).
Cirkulär ekonomi
Trafikledsverket strävar efter att stärka principerna för cirkulär ekonomi i sin verksamhet. Målet är att minska utnyttjandet av naturresurser i trafikledshållningen och förebygga uppkomsten av avfall. Cirkulär ekonomi främjas till exempel genom att utveckla trafikledshållningens livscykelhållbarhet, utnyttja de massor som uppstår i projektet och utveckla koordinationen av massa, återanvända material, återvinna rivningsmaterial samt genom att använda återvunnet material i byggande.
År 2024 gjorde Trafikledsverket en helhetsgranskning av den cirkulära ekonomin och utifrån den fastställdes mål för den cirkulära ekonomin och ett åtgärdsutbud. Åtgärdsutbudet innehåller ett strukturerat förslag till åtgärder för att främja cirkulär ekonomi vid hela ämbetsverket 2025–2035. Först presenteras de centrala pågående eller föreslagna åtgärderna som stöder cirkulär ekonomi 2025. Därefter har åtgärdsutbudet indelats enligt tema. Åtgärdsutbudet är ett levande dokument som uppdateras årligen. Förslagen i åtgärdsutbudet utnyttjas som en del av verksamhetsplaneringen.
Utöver utbudet för cirkulär ekonomi främjades bland annat följande under 2024:
- En anvisning om innehållet i och utarbetandet av planen för cirkulär ekonomi bereddes för planeringen av väg- och banprojekt.
- Det första upphandlingskriteriet som stöder cirkulär ekonomi, kompetens inom cirkulär ekonomi, togs i bruk.
- Trafikledsverkets engagemang i green deal för cirkulär ekonomi bereddes
Cirkulär ekonomi på grusvägar
Trafikledsverket informerade hösten 2024 om ett pilotprojekt som inletts i Sydöstra Finland, där man testar användningen av kross som uppstår som biprodukt inom stenindustrin som byggmaterial för grusvägar. I projektet byggdes tre cirka 250 meter långa vägavsnitt där gråbergets lämplighet i olika skikt testades på olika sätt. På ett avsnitt förnyades det bärande skiktet och slitlagret helt med gråberg, på det andra avsnittet blandades gråberg med det ursprungliga slitlagret, och på det tredje avsnittet förbättrades endast det bärande skiktet med gråberg.
De preliminära resultaten verkar lovande, särskilt vad gäller det bärande skiktet, men det behövs långvarig uppföljning. Genom att utnyttja gråberg kan man minska förbrukningen av icke-förnybara naturresurser och utsläppen, men kostnaderna och materialets strukturella utmaningar måste fortfarande lösas. Målet är att utveckla en process där gråberg kan användas med så liten bearbetning som möjligt och hålla transportkostnaderna låga.
Under 2025 fortsätter arbetet som ett pilotprojekt av NTM-centralen i Sydöstra Finland i fråga om olika kornstorlekar och lagertjocklekar i slitlagren.
Förebyggande av naturförlust
Att förebygga naturförlust har blivit ett viktigt mål både internationellt och nationellt. Trafikleder delar upp stora sammanhängande naturområden och de har stor inverkan på den biologiska mångfalden. År 2024 lät Trafikledsverket göra ett pro gradu-arbete om bedömningen av konsekvenserna för naturen i investeringsprogrammet för statens trafikledsnät och genomförde en pilotutredning om den biologiska mångfalden i Egentliga Finlands trafikledshållning på landskapsnivå. Dessa är en del av ämbetsverkets utvecklingsarbete för att bedöma mångfaldseffekterna och identifiera konkreta åtgärder.
Trafikledsverkets miljöprinciper godkändes
Trafikledsverkets miljöprinciper godkändes våren 2024. Miljöprinciperna visar hur Trafikledsverket har identifierat och förbundit sig till att beakta de centrala miljökonsekvenserna samt att utveckla verksamheten. De skapar också en riktning för verksamheten, möjliggör kontinuerlig förbättring av den samt en utgör ram för utarbetandet av miljömålen.
Utgångspunkten för en miljömässigt hållbar verksamhet är Trafikledsverkets miljöprinciper, av vilka det finns fem:
• Vi känner till miljökonsekvenserna av vår verksamhet
• Vi ansvarar för trafikledsnätets klimathållbarhet
• Vi främjar koldioxidsnål trafikledshållning och cirkulär ekonomi
• Vi upprätthåller den biologiska mångfalden
• Vi utvecklar vår verksamhet och kompetens långsiktigt
I enlighet med principerna identifierar vi metoder för hantering av miljökonsekvenser, lindrar de miljöolägenheter som trafikledshållningen och trafiken orsakar, strävar efter att skapa miljöfördelar och fattar kunskapsbaserade beslut.
Vi beaktar anpassningen till klimatförändringen i vår verksamhet, känner till de risker och sårbarheter som klimatförändringen medför för trafikledshållningen och förbereder oss på dem.
Vi främjar uppnåendet av målet om kolneutralitet och stärker principerna för cirkulär ekonomi i vår verksamhet. Vi utvecklar och tar i bruk resurssmarta och livscykelbeständiga material och produkter, tjänster och verksamhetsmodeller för trafikledshållningen.
Vi minskar trafikledsnätets och trafikledshållningens skadliga effekter på den biologiska mångfalden och förebygger naturförlust genom trafikledshållningens åtgärder.
Vi strävar efter en bredare genomslagskraft i miljöfrågor genom samarbete. Vi utvecklar vår egen och branschens miljökompetens. Vi utvecklar hanteringen av miljöinformation och utnyttjar informationen i beslutsfattandet. Som beställarorganisation sörjer vi för hållbar utveckling och utvecklar vår verksamhet tillsammans med serviceproducenterna.
Miljöprinciperna bearbetades tillsammans med ämbetsverkets personal och ledning, och genomförandet av dem i ämbetsverkets verksamhet är en kontinuerlig utveckling av verksamheten.
Lokaler och resor
Administrativt arbete förutsätter ett tillräckligt antal lokaler och resor som ökar verksamhetens fotavtryck. I lokalutvecklingen har man följt statens lokalstrategi och gått mot en modell för multilokalt arbete och statens gemensamma arbetsmiljöer (YTY). Detta har minskat och kommer i fortsättningen att minska antalet lokaler som behövs.
I enlighet med statens resestrategi utnyttjas distansförbindelser i arbetet, vilket ger kostnadsbesparingar och minskar miljöbelastningen. Miljöansvaret ökas förutom genom att minska antalet resor även genom att gynna miljövänliga resemedel samt genom att minska flygresor på mindre än 500 kilometers avstånd, om de kan ersättas med andra tidsmässigt rimliga förbindelser.