Under sommaravbrottet gör projektet Esbo stadsbana betydande framsteg – fem broar sätts på plats, tunnelbrytningen och konstruktionerna vid Kilo station blir klara
Publicerad 17.6.2025 14.45
Arbetet inom projektet Esbo stadsbana framskrider som planerat. Följande stora arbetsskede är ett fem veckor långt avbrott i tågtrafiken som inleds måndagen efter midsommar. Avbrottet är nödvändigt för att genomföra omfattande byggarbeten på Kustbanan mellan Alberga och Esbo centrum.
Trafikavbrottet påverkar både huvudstadsregionens närtågstrafik och fjärrtågtrafiken mellan Helsingfors och Åbo. Liksom i fjol gör ett långt, oavbrutet trafikuppehåll det möjligt att arbeta effektivt och säkert på banområdet.
"Sommarens långa avbrott är ytterst viktigt för oss, eftersom vi under uppehållet kan utföra flera stora arbeten i många olika skeden som kräver att tågtrafiken avbryts. Vad gäller arbetsmängden är avbrottet denna sommar det mest omfattande av sommaravbrotten. På grund av byggnadsarbetet rivs spåren och läggs nu tillbaka på en cirka 11 kilometer lång sträcka, i fjol var motsvarande sträcka ungefär sju kilometer. Vi har noggrant planerat och indelat arbetet i olika skeden för att försäkra oss om att arbetet genomförs så smidigt och säkert som möjligt", berättar projektchef Tommi Rosenvall vid Trafikledsverket.
De viktigaste arbetsskedena under sommaravbrottet
Under sommaravbrottet genomförs flera arbetsskeden som är kritiska för projektet och som för arbetet med Esbo stadsbana ett stort steg framåt. En av sommarens största insatser är att flytta fem nya broar till banområdet.
"Broarna är färdigt byggda bredvid banan och nu flyttas de under trafikavbrottet till spåren", berättar Rosenvall.
Till exempel stängs Tunnelvägen i Grankulla som går under spåren för trafik under ett fem veckor långt avbrott i tågtrafiken. Rutten för gång- och cykeltrafiken samt busstrafiken ordnas via en tillfällig plankorsning under arbetet. Under avbrottet lyfts hjälpbroarna bort vid Tunnelvägen som installerats i stället för den gamla bron som rivits förra sommaren. Till platsen flyttas en ny bro som byggts söder om banan. Dessutom börjar man bygga plattformarna för den slutliga utformningen.
Brytningen av den nya järnvägstunneln väster om Esbo centrum har fortsatt intensivt under hela våren och under sommaren kommer man att ta sig igenom Stadsberget.
"Sommaravbrottet utnyttjas för att bryta berget alldeles intill spåren på tunnelns västra sida", berättar Rosenvall.
Under det långa avbrottet görs en omfattande förnyelse av bankonstruktionerna och dräneringen av banan förbättras. Dessa arbeten är viktiga för banans hållbarhet och funktion och minskar störningarna i framtiden. Även byggarbetet vid Kilo station har framskridit i snabb takt och under sommaravbrottet görs stationens centrala konstruktioner klara. Det här är ett viktigt steg till att ta stationen i bruk.
När stadsbanan står färdig förbättras punktligheten för närtågstrafiken mellan Kyrkslätt och Esbo samt fjärrtågtrafiken i riktning mot Åbo. De två tilläggsspåren minskar störningskänsligheten på banavsnittet mellan Alberga och Köklax betydligt.
Tågtrafiken ersätts med bussförbindelser
Ett fem veckors avbrott i tågtrafiken inleds måndagen den 23 juni kl. 02.00 och avslutas måndagen den 28 juli kl. 04.00. Under avbrottet är tågtrafiken mellan Helsingfors centralstation och Karis helt avstängd. Tidtabeller och rutter för de bussar som ersätter närtågstrafiken finns i HRT:s Reseplanerare.
Mer information om undantagsarrangemangen under trafikavbrottet finns på VR:s och HRT:s webbplatser.
Avbrott i tågtrafiken på kustbanan, väster om Alberga 2025
Sommar, 5 veckor
- mån. 23.6 kl. 02.00 – mån. 28.7 kl. 04.00
Höst, 3 x 48 timmar & 2 x 24 timmar
- sön. 31.8 – mån. 1.9
- lör. 6.9 – mån. 8.9
- lör. 13.9 – mån. 15.9
- sön. 21.9 – mån. 22.9
- lör. 27.9 – mån. 29.9
Mer information
Tommi Rosenvall, projektchef, Trafikledsverket, [email protected], tfn 029 534 3830
https://vayla.fi/sv/esbo-stadsbana
https://www.facebook.com/espoonkaupunkirata
Projektets fotomapp på Flickr-webbsidan