Investeringsprogram
Investeringsprogrammet är Trafikledsverkets förslag om genomförande av nya järnvägs-, landsvägs- och farledsprojekt och deras effekter. Det första investeringsprogrammet har utarbetats för åren 2022–2029 och är en del av verkställandet av den riksomfattande trafiksystemplanen (Trafik 12-planen). Riksdagen beslutar om ett eventuellt genomförande av utvecklingsprojekten i investeringsprogrammet.
Vad ingår i investeringsprogrammet?
I investeringsprogrammet ingår endast sådana projekt som man ännu inte har fattat finansieringsbeslut om.
Investeringsprogrammet omfattar utvecklingsprojekt, stora renoveringsprojekt och projekthelheter samt mindre förbättringsprojekt. Programmet omfattar också projekt som finansieras med EU-stöd eller tillsammans med stadsregioner eller näringslivet.
Vad ingår inte i investeringsprogrammet?
I investeringsprogrammet ingår inte projekt som man redan har fattat beslut om och som fått finansiering (till exempel Digirata-projektet). I programmet ingår inte heller projekt som ännu inte är klara för planering och genomförande. Dessutom ingår inte heller några andra åtgärder inom bastrafikledshållningen, bland annat vinterunderhåll av trafikleder och reparation av beläggningar.
Investeringsprogrammet omfattar inte heller projekt som redan pågår. Du kan bekanta dig med pågående projekt på vår webbplats.
Byggs de projekt som nämns i investeringsprogrammet?
Eventuellt, men inte nödvändigtvis. Investeringsprogrammet är Trafikledsverkets förslag till investeringar i statens trafikledsnät. Riksdagen beslutar i sista hand om genomförandet av utvecklingsprojekten i investeringsprogrammet. Projekten finansieras med statsbudgeten.
Riksdagen kan också besluta om andra trafikledsprojekt än de som nämns i investeringsprogrammet.
Hur har investeringsprogrammets projekt valts ut?
Valet av investeringsprogrammets projekt grundar sig på riktlinjerna och målen i Trafik 12-planen. Målen för Trafik 12-planen är effektivitet, hållbarhet och tillgänglighet. Alla mål siktar på att stävja klimatförändringen. Dessutom kan valen påverkas av akuta behov som redogörs för även i Den strategiska lägesbilden av trafiken.
Trafikledsverkets investeringsprogram grundar sig på information från konsekvensbedömningen. I konsekvensbedömningen har man identifierat de betydande konsekvenserna av varje projekt. De uppskattade helhetskonsekvenserna visar hur investeringsprogrammet som helhet förverkligar Trafik 12-planen och dess tillgänglighets-, hållbarhets- och effektivitetsmål. Bedömningen av helhetskonsekvenserna av ban-, landsvägs- och farledsprojekten har gjorts på basis av den allmänna bedömningsskyldigheten i lagen om bedömning av miljökonsekvenserna av myndigheters planer och program (200/2005).
Vid valet av projekt har man prioriterat projekt som i så stor omfattning som möjligt främjar målen i Trafik 12-planen. Många bra och nödvändiga projekt står dock utanför investeringsprogrammet, eftersom det finns utvecklingsbehov för över 10 miljarder euro och endast en bråkdel av denna summa står till förfogande.
Vad grundar sig finansieringen av investeringsprogrammet på?
Investeringsprogrammet grundar sig på den ekonomiska ramen för Trafik 12-planen och riktlinjerna för allokeringen av finansieringen. Investeringsprogrammets ekonomiska ram (dvs. den finansiering som enligt planen står till förfogande) består av följande:
-
Utvecklingsprojekt, cirka 2,3 miljarder euro.
-
Projekt för att förbättra bastrafikledshållningen, cirka 800 miljoner euro.
-
Under investeringsprogrammets period 2022–2029 kan man komma överens om en statlig finansiering på sammanlagt cirka 500 miljoner euro till sju MBT-stadsregioner. En del av denna finansiering riktas till statens trafikledsnät och avtal om projekten ingås genom separata förhandlingar mellan staten och kommunerna.
De ovan nämnda sammanlagt: drygt tre miljarder euro.
Hur fördelar sig finansieringen av investeringsprogrammets utvecklingsprojekt på olika trafikledsformer?
Den ekonomiska ramen för utvecklingsprojekten i Trafik 12-planen är cirka 2,3 miljarder euro. Den fördelas på de olika trafikledsformerna enligt följande:
Bannätet: 1260 miljoner euro.
Investeringsprogrammet omfattar 19 banprojekt. Utvecklingstemana gäller bannätets funktion och förmedlingskapacitet, förbindelser mellan landskapscentrumen, stationsområden och bangårdar samt åtgärder utanför huvudledsnätet.
Vägnätet: 977 miljoner euro.
Investeringsprogrammet omfattar 28 projekt för förbättring av huvudlederna, 14 projekt för förbättring av det övriga vägnätet och 57 projekt för förbättring av bastrafikledshållningen. Utvecklingstemana gäller utveckling av huvudlederna, förbättring av näringslivets verksamhetsförutsättningar i det övriga vägnätet samt det statligt medfinansierade deltagandet i projekt i kommuner som inte hör till MBT-regionerna.
Farleder: 82 miljoner euro.
Investeringsprogrammet omfattar sju medelstora eller mindre förbättringsobjekt samt tre andra utvecklingsprojekt för farleder.