Hoppa till innehåll

Björkgård-Esbo centrum (OE3)

Den tredje områdesentreprenaden i Esbo stadsbana –projektet täcker området mellan Björkgårds, Domsbys och Esbo centrums stationer. Som entreprenör för projektet fungerar Destia Oy.

Under projektet byggs 4,5 km ny dubbel järnväg, och det restaureras och byggs nio broar. I projektet ingår också flera brytnings och bottenförstärkningsarbeten från belysningstekniska arbeten till arbeten med gång och cykelvägar, samt bygg av bullerskydd. Destia utför även förbättringsarbeten på gatuområden, vatten och avlopp, samt grönarbete vid Björkgård och Domsby stationer. 
 

Trafikarrangemang på OE3

Ändringar i trafikarrangemangen vid Kamrersvägen 2.4–31.10.2024 

Avstängning av Kamrersvägen (karta)  

  • Tillträde med fordon till fastigheten Kamrersvägen 10 sker medan byggplatsarrangemang pågår från Brogatan, längs den tidigare gång- och cykelvägen. På omvägen finns mötesplatser för trafiken. 
  • Ersättande rutter för fotgängare och cyklister är utmärkta på kartan och skyltar finns i terrängen. 
  • Det byggs en ny ensidig anslutning till Esboleden medan arbetet pågår längs med vilken man kommer till Stadsbergsvägen. 
  • Parkeringsplatsen intill banan tas ur bruk medan arbetet pågår.


Trafikarrangemang i Bredavägen

Trafikarrangemang i Bredavägen (karta)

  • Gångvägen bredvid banan stängs av mellan Björkgård och Åboleden på tisdag 27.8.
  • I framtiden kommer Bredavägen att vara en återvändsgränd för fastigheter.
  • Arrangemangen gäller tills vidare.

 
Ändringar i trafikarrangemangen i Björkgård från maj 2024 till hösten 2025

Avstängning av körfält vid Bredaporten, Björkgård (karta) 

  • Fordonstrafiken styrs av trafikljus i båda ändarna av Bredaporten. 
  • Gång- och cykelvägen under bangården växlar mellan den östra och västra sidan av Bredaporten, beroende på i vilken fas arbetet är. Den aktuella rutten är markerad i terrängen med hjälp av skyltar och kartor. 
  • Ersättande rutter till Björkgårds station visas på kartan på nästa sida och är markerade i terrängen. Tåg från båda riktningarna stannar vid perrongens östra ända. 
  • Parkeringen vid Björkgårds station kommer att vara stängd medan arbetet pågår från och med april. 
  • Gångvägen längs med banan mellan Björkgårds järnvägsstation och Brandkårsgränden stängs från och med april. 
  • Tågen kommer att stanna i den östra änden av spåren vid Björkgård station från och med fredag morgon 10.5. På södra sidan kommer en del av plattformen att stängas helt.
  • Båda körfälten öppnas för trafik vid Bredaporten efter oktober. Samtidigt tas trafikljusstyrningen ur bruk.
  • Efter att körfälten har återställts kommer den nya järnvägsbrons stödställningar att byggas i Bredanporten, vilket kommer att ändra höjden på underfarten från 4 meter till 3,3 meter. Bygget av ställen startar runt mitten av oktober.
  • Fordon som överskrider den maximala höjden på 3,3 meter styrs till omvägar under arbetet:
    • Om din bil är mindre än 3,5 meter hög är den närmaste passagen under spåret på Tunnelvägen.

    • Om din bil är över 3,5 meter hög är den närmaste passagen under banan på Ring II.
       

 
Trafikarrangemang på Kyrkträskvägen 

Trafikarrangemang på Kyrkträskvägen (karta) 

  • Gång- och cykelvägarna kommer att ändras enligt kartan. 
  • I fortsättningen kommer all byggarbetsplatstrafik i området att gå via Banvallsvägen. Orsaken är att Gamla banvallen inte lämpar sig för tung utrustning. Gång- och cykelvägen på Banvallsvägen har redan gjorts smalare och trafiken är avskärmad med stängsel. På Banvallsvägen gäller parkeringsförbud under tiden som arrangemangen pågår. Arrangemangen gäller tills vidare. 
  • Markområdet vid Kyrkträskvägens och Domsbyvägens korsning förblir lagerområde för arbetsplatsen. 
  • Under det fem veckor långa banavbrottet som börjar efter midsommar inleder vi utgrävnings- och stabiliseringsarbeten på det banområde som är markerat på kartan. Detta ökar byggarbetsplatstrafiken i området. 

 
Trafikarrangemang i Bolagsvägen och Thurmansparken 

Trafikarrangemang i Bolagsvägen (karta)  

  • Byggandet av en ny gångtunnel vid Thurmansparken har påbörjats. Under detta arbetsskede utvidgas byggarbetsplatsen I området kring Thurmansparken, vilket påverkar gångvägarna.
  • Grankulla skatepark blir lite mindre, eftersom parkens västra sida blir arbetsområde.
  • Den gamla gångtunneln fortsätter att vara i bruk tills den nya tunneln tas i bruk för gångtrafik. Den nya tunneln ligger en aning öster om den nuvarande.
  • Byggandet av gångtunneln tar ungefär ett år, men på grund av andra arbeten pågår ändringarna i gångvägarna längre.
  • Skateparkens stängda del öppnas på hösten 2026.
  • Ändringarna är markerade på kartan och med skyltar i terrängen.

Omväg till Thurmansparken och Bolagsvägen (karta)  

  • Pålnings- och spontningsarbeten påbörjas i Ymmerstaområdet, på banavsnittet mellan Björkgård och Grankulla, på söndagen den 5.5. 
  • För at kunna bygga byggplatsvägen som krävs för entreprenaden stängs gång- och cykelvägen genom Thurmansparken måndagen den 29.4. 
  • Ersättande gång- och cykelvägar finns markerade på kartan nedan samt som skyltar i terrängen och gäller tills vidare. 
  • Under arbetet ökar byggplatstrafiken i områdena så var försiktiga när ni rör er i området. 

Trafikarrangemang i Domsby 

Trafikarrangemang i Domsby (karta)

  • Underfarten för fotgängare och cyklister under Åboleden på spårets norra sida är avstängd på grund av kommande banbyggnadsarbeten och byggandet av en arbetsväg som behövs för projektet. Efter att den nya arbetsvägen tagits i bruk kommer arbetstrafiken i området att vara tidvis livlig i riktning mot Bredavägen.
  • En underfart mellan Domsby station och Kyrkträskvägens bro är avstängd. Skyddsvägen och rutten för fotgängare har flyttats till Domsbyvägens södra sida. 
  • Stabiliseringsarbetet påbörjades på stationsområdet vecka 17. Gångvägen har förvandlats till ett arbetsområde nära stationen. Perrongområdet förblir oförändrat. 
  • De omvägar för cyklister och fotgängare som visas på kartan gäller tills vidare och kan komma att ändras allt eftersom arbetet framskrider. Under arbetets gång kommer det att finnas begränsningar för fotgängare i stationens gångtunnel, men den kommer att fortsätta vara i användning.  
  • Under midsommaruppehållet påbörjas massutskiftning och stabilisering av spårområdet. 
  • Var extra försiktig och följ anvisningar och vägledningar i terrängen då du rör dig på området. Var uppmärksam för eventuella förändringar.  

Bullriga arbeten vid Domsby station 

  • På måndagen den 13.5 inleds bullriga pålnings- och spontningsarbeten i stationsområdet. Arbetena har att göra med det kommande byggandet av järnvägsbron och banans bro. Arbetet utförs vardagar kl. 07–18 under maj–juli.
  • Bullrigt arbete utförs under uppskattningsvis 25 arbetsskift under denna tid. Cykel- och gångtrafik som visas på kartan gäller tills vidare och kan komma att ändras under arbetets gång.
  • Byggarbetsplatsens stängsel vägleder människor i terrängen. Under arbetet begränsas gångtrafiken i tunneln som går under stationen, men tunneln kommer fortfarande att vara i bruk. 

Omorganisationer vid Esbo centrums stationsområde 

Omorganisationer vid Esbo centrums stationsområde (karta)  

  • Tågen stannar åtta meter längre österut på spår 1. 
  • Den västra änden av plattform 1, 2 och 3 är en del av arbetsområdet. 
  • Staket och skyltar kommer att vägleda passagerare. Hissarna på plattformsområdet kan användas som vanligt.

Trafikarrangemangen i Stadsbergets område

Trafikarrangemangen i Stadsbergets område, fas 1 (karta)
Trafikarrangemangen i Stadsbergets område, fas 2 (karta)  

Under vecka 23 påbörjas förberedelser för grundarbetets vid Stadsbergets brokant. I samband med detta rivs brons mittersta del. Därefter kan det egentliga förstärkningsarbetet påbörjas. Arbetet utförs i två faser och medför förändringar för fotgängare och fordonstrafik i närområdet. 
 

Fas 1: 

  • Under vecka 23 börjar vi med arrangemangen, och på natten mellan tisdag och onsdag flyttas hela fordonstrafiken till det östra körfältet på Stadsbergets bro, och den västra sidan blir byggarbetsplats. I fortsättningen kommer alltså endast ett körfält att vara i bruk i båda riktningarna. 
  • Samtidigt blir bron otillgänglig för fotgängare. Fotgängare använder en tillfällig rutt via Esbotorget för att ta sig från ena sida av spåret till den andra. Skyddsvägen som går över Esboleden norr om spåren tas ur bruk. 
  • Arrangemangen gäller i cirka två (2) månader. Ersättande vägar för fotgängare och cyklister visas på kartan och är markerade i terrängen. 

Fas 2: 

  • Arrangemangen i fas 2 kommer att pågå fram till december (tidigare till slutet av oktober). Förseningen beror på markförhållandena i området.
  • Gång- och cykelvägen till Stadsbergets bro återställs under slutet av året.
  • Tillträde till fastigheterna via Kamrersvägen planeras att öppnas i december.
  • På Kamrersvägen fortsätter under vintern och våren byggandet av kommunalteknik, rivningen av den gamla stödmuren vid det gamla banområdet och byggandet av en ny samt förberedande arbeten för det kommande dubbelspåret. Tillfälliga sprängningsarbeten kommer att förekomma allteftersom berg påträffas under utgrävningarna.