Björkgård-Esbo centrum (OE3)

Den tredje områdesentreprenaden i Esbo stadsbana –projektet täcker området mellan Björkgårds, Domsbys och Esbo centrums stationer. Som entreprenör för projektet fungerar Destia Oy.

Under projektet byggs 4,5 km ny dubbel järnväg, och det restaureras och byggs nio broar. I projektet ingår också flera brytnings och bottenförstärkningsarbeten från belysningstekniska arbeten till arbeten med gång och cykelvägar, samt bygg av bullerskydd. Destia utför även förbättringsarbeten på gatuområden, vatten och avlopp, samt grönarbete vid Björkgård och Domsby stationer. 
 

Trafikarrangemang på OE3

Ändringar i trafikarrangemangen i Björkgård

Avstängning av körfält vid Bredaporten, Björkgård (karta) 

  • Gång- och cykelvägen under bangården går växelvis på Bredanportens östra eller västra sida beroende på arbetsskede. Den gällande rutten är utmärkt i terrängen med skyltar och kartor.
  • Ersättande rutter till Björkgårds järnvägsstation är utmärkta i terrängen. Tåg från båda riktningarna stannar i den östra änden av perrongen.
  • Parkeringsplatsen vid Björkgårds järnvägsstation är ur bruk under byggtiden.
  • Gångvägen mellan Björkgårds järnvägsstation och Brandkårsgränden, som går längs banan, förblir stängd tills vidare.
  • Tåg stannar vid Björkgårds station i den östra änden av spåren. På södra sidan stängs en del av perrongen av helt.
  • Bredaporten har återgått till två körfält i november 2024. Samtidigt har trafikljusen tagits bort.
  • Stödben för den nya järnvägsbron byggs i Bredaportens underfart. På grund av arbetet har underfartens höjd sänkts från 4 meter till 3,3 meter under byggtiden.
  • Fordon som överstiger maxhöjden på 3,3 meter leds till omvägar under arbetets gång:
    • Om din bil är under 3,5 meter hög är den närmaste passagen under banan på Tunnelvägen.
    • Om din bil är över 3,5 meter hög är den närmaste passagen under banan på Ring II.


Trafikarrangemang i Bredavägen

Trafikarrangemang i Bredavägen (karta)

  • Gångvägen bredvid banan förblir stängd tills vidare mellan Björkgård och Åboleden.
  • Bredavägen är en återvändsgränd som slutar vid fastigheterna.

 

Trafikarrangemang på Kyrkträskvägen 

Trafikarrangemang på Kyrkträskvägen (karta)  

  • Gång- och cykelvägar enligt kartan.
  • I fortsättningen går nästan all arbetsplatstrafik i området via Banvallsvägen, eftersom Gamla Banvallen inte är lämplig för tung trafik.
  • Markområdet vid korsningen Kyrkträskvägen och Domsbyvägen behålls som arbetsplatsens upplagsplats.


Trafikarrangemang i Bolagsvägen och Thurmansparken 

Trafikarrangemang i Bolagsvägen (karta)

  • Byggandet av den nya underfartstunneln vid Thurmanparken har påbörjats. Under arbetsskedet utvidgas arbetsplatsområdet i Thurmanparken, vilket påverkar gångvägarna.
    • Detta arbetsskede varar i cirka ett år, men på grund av andra arbeten pågår ändringar av gångvägarna längre.
  • Grankulla skateboardpark har krympt något, eftersom den västra delen av parken fungerar som arbetsområde.
    • Den stängda delen av skateboardparken öppnas hösten 2026.
  • Den gamla underfarten förblir i bruk tills den nya tunneln har tagits i bruk för gångtrafik. Den nya underfartens läge är något österut från den nuvarande.
  • Ändringarna är markerade på kartan och utmärkta i terrängen.

Omväg till Thurmansparken och Bolagsvägen (karta)

  • Pålnings- och spontningsarbeten fortsätter i Ymmersta, på banavsnittet mellan Björkgård och Grankulla.
  • Gång- och cykelvägen genom Thurmanparken är stängd och fungerar som arbetsplatsväg tills vidare.
  • Ersättande gång- och cykelvägar är markerade på kartan och utmärkta i terrängen.
  • Under arbetet ökar arbetsplatstrafiken i området, så var försiktig när du rör dig där. 

 

Trafikarrangemang i Domsby 

Trafikarrangemang i Domsby (karta)

  • Gång- och cykelvägen under Åboleden på norra sidan av banan är stängd på grund av byggandet av den kommande banan och byggandet av en arbetsplatsväg som behövs för projektet. Efter att den nya arbetsplatsvägen tagits i bruk är arbetsplatstrafiken i området tidvis livlig mot Bredavägen.
  • Underfartstunneln mellan Domsby station och Kyrkträskvägens bro är stängd. Gångtrafiken har huvudsakligen flyttats till södra sidan av Domsbyvägen.
  • Brännstigen har omvandlats till arbetsområde vid stationen. Perrongområdena förblir oförändrade.
  • Den stegvisa stängningen av Brännstigen har fortsatt till östra sidan av Åboleden.
  • De alternativa gång- och cykelvägarna som visas på kartan gäller tills vidare och kan komma att ändras allt eftersom arbetet fortskrider. Under arbetet finns det begränsningar för gångtrafiken i stationens underfartstunnel, men den förblir i bruk.
  • Var extra försiktig när du rör dig i området och följ anvisningarna och skyltningen på plats, även med tanke på eventuella förändringar.
  • Trappan från stationen till underfarten är stängd.
  • Små förändringar i gångtrafiken kommer till norra sidan av stationsområdet.
  • Arrangemangen som visas på kartan gäller tills vidare.

 

Omorganisationer vid Esbo centrums stationsområde 

Omorganisationer vid Esbo centrums stationsområde (karta)  

  • Den västra änden av perrongerna 2 och 3 används av arbetsplatsen.
  • Passagerare leds av staket och skyltar. Hissarna på perrongområdet kan användas normalt.

 

Ändringar i trafikarrangemangen vid Kamrersvägen

Avstängning av Kamrersvägen (karta)  

  • Tillträde med fordon till fastigheten Kamrersvägen 10 sker under byggnadsarbetet från Brogatans sida, längs den tidigare gång- och cykelvägen. Det finns mötesplatser längs omvägen.
  • Ersättande gång- och cykelvägar visas på kartan och är utmärkta i terrängen.
  • Det finns en tillfällig avfart på Esboleden, längs vilken man kan komma till Stadsbergsvägen.
  • Parkeringsplatsen bredvid banan är ur bruk tills vidare.

 

Trafikarrangemangen i Stadsbergets område

Trafikarrangemangen i Stadsbergets område, fas 1 (karta)
Trafikarrangemangen i Stadsbergets område, fas 2 (karta)  

Under vecka 23 påbörjas förberedelser för grundarbetets vid Stadsbergets brokant. I samband med detta rivs brons mittersta del. Därefter kan det egentliga förstärkningsarbetet påbörjas. Arbetet utförs i två faser och medför förändringar för fotgängare och fordonstrafik i närområdet. 
 

Fas 1: 

  • Under vecka 23 börjar vi med arrangemangen, och på natten mellan tisdag och onsdag flyttas hela fordonstrafiken till det östra körfältet på Stadsbergets bro, och den västra sidan blir byggarbetsplats. I fortsättningen kommer alltså endast ett körfält att vara i bruk i båda riktningarna. 
  • Samtidigt blir bron otillgänglig för fotgängare. Fotgängare använder en tillfällig rutt via Esbotorget för att ta sig från ena sida av spåret till den andra. Skyddsvägen som går över Esboleden norr om spåren tas ur bruk. 
  • Arrangemangen gäller i cirka två (2) månader. Ersättande vägar för fotgängare och cyklister visas på kartan och är markerade i terrängen. 

Fas 2: 

  • Tillträde till fastigheterna via Kamrersvägen planeras öppna i december.
  • Återställandet av gång- och cykelvägen på Stadsbergsbron sker under slutet av året.
  • På Kamrersvägen fortsätter byggandet av kommunalteknik, rivning av den gamla banvallens stödmur och byggandet av en ny, samt förberedande arbeten för det kommande spårparet under vintern och våren. Tillfälliga sprängningsarbete kan förekomma allt eftersom berg påträffas vid grävarbeten.