Underhåll av bannätet
Det finska bannätet hålls framkomligt hela tiden, vilket förutsätter kontinuerligt underhåll. Hit hör granskningar, regelbunden service, reparation av fel och på vintern snöarbeten.
![På natten renoverar arbetare en järnvägslinje nära Helsingfors järnvägsstation.](/documents/25230764/97272166/Väylävirasto_ratojen_kunnossapito_1600x900.jpg/e0260dbc-8427-abe9-76cc-c86221dfbd44?t=1636357287044)
De olika delarna av banan hålls användbara under hela deras livscykel. Åtgärder vidtas på överbyggnader (räls, sliprar, växlar och ballast), underbyggnader, plankorsningar, broar, trafikstyrnings- och säkerhetsanordningar, kontaktlednings- och starkströmsanordningar och markområden.
Behovet av reparationsåtgärder kommer fram när banorna granskas och deras skick följs upp. Åtgärderna vidtas för att bannätet ska hållas i ursprungligt skick. Till exempel sliprar byts ut vid behov, liksom också sliten räls i kurvor och växlarnas slitna delar. Dessutom förnyas delar i olika system (t.ex. säkerhetsanordningars komponenter).
Granskningarna av bannätets skick samt drifts- och underhållsåtgärderna på bannätet kräver såväl specialkompetens som specialutrustning och -materiel. Trafikledsverket konkurrensutsätter drifts- och underhållsutförarna.