Ekologiskt ansvar
Trafikledsverket som betydande offentlig upphandlare
Trafikledsverket är en betydande offentlig upphandlare, så med upphandlingarna strävar man efter att främja målen för klimatet, den cirkulära ekonomin och hållbar utveckling.
Under 2023 har Trafikledsverket fortsatt att utreda miljökriterierna i de mest effektiva upphandlingskategorierna. Arbetet fortsätter med genomförandeplaner där alla upphandlingskategorier under 2024 går igenom förutredningen och bildar en väg för att ta i bruk kriterierna. Dessutom färdigställdes ett utsläppsberäkningsprogram i samarbete med miljöministeriet.
I det första skedet har tjänsteproducenterna uppmuntrats att ta i bruk utsläppssnåla och energi- och materialeffektiva lösningar, produkter och tjänster som i mitten av 2020-talet inkluderas i upphandlingarna som krav på miljökriterier. I kraven beaktas bland annat klimataspekten, utsläppsberäkningen, livscykelkostnaderna och den cirkulära ekonomin.
Trafikledsverket utvecklar indikatorer för att stöda miljöarbetet och miljömålen. Man strävar efter att ta i bruk indikatorerna år 2024 för att stödja målen i regeringsprogrammet för 2024–27. Sådana är bland annat beräkning av miljökonsekvenserna av planeringsalternativen med beaktande av livscykelaspekten samt utsläppsberäkning för arbetsmaskiner för byggande och underhåll. Som bedömningsgrund för upphandlingskriterierna kan man också använda serviceproducenternas löften om miljökrav som bedöms i samband med anbuden. Det lönar sig alltid att kombinera löftena med tillförlitlig uppföljning och ett bonus- och sanktionsförfarande som grundar sig på den.
Trafikledsverket har dessutom anslutit sig till expertgruppen Julkisten hankintojen ekologiset tavoitteet (den offentliga upphandlingens ekologiska mål). Målet är att bereda mål för de upphandlingar som har den största ekologiska effekten för att främja koldioxidavtrycket, naturavtrycket och den cirkulära ekonomin.
Under 2023 inrättades också arbetsgruppen Vähähiilisyys hankinnoissa (koldioxidsnåla upphandlingar) för samarbete mellan Infra rf och Helsingfors stad i anslutning till verksamhetslinjerna för upphandlingar. Arbetsgruppens mål är att främja utvecklingen av koldioxidsnåla upphandlingar, förenhetligandet av verksamhetssätten och dialogen inom branschen.
Dessutom deltog Trafikledsverket under vintern 2023–2024 i akademin för ledning av koldioxidsnåla upphandlingar vid kompetenscentret KEINO. Trafikledsverkets mål vid akademin var att producera information för verksamhetsmodellen för koldioxidsnåla upphandlingar samt att stöda metoden för bedömning av koldioxidsnålheten vid infrastrukturbyggande. Under Akademins tid utarbetades ett utkast till verksamhetsmodell för koldioxidsnåla upphandlingar och nio åtgärdsförslag identifierades för att Trafikledsverket ska kunna främja koldioxidsnåla upphandlingar.
En omfattande konsekvensbedömning som en del av planeringsprojekten omfattar förutom ekologiskt ansvar även en granskning av sociala och ekonomiska konsekvenser.
Byggande och reparation
I Trafikledsverkets entreprenader strävar man efter att minska utsläppen från byggandet bland annat genom ovan nämnda miljökriterier för upphandlingar samt genom åtgärder som stöder cirkulär ekonomi.
Ett kriterium är Green Deal-konceptet för utsläppsfria arbetsplatser, som bland annat syftar till att minska koldioxidutsläpp och skadliga avgasutsläpp på arbetsplatserna. I centrum för Green Deal-avtalet står materielkraven för avgasutsläpp från arbetsmaskiner och lastbilar, som togs i bruk i Trafikledsverkets investeringsprojekt under år 2023.
Bild: Andelen arbetsmaskiner som använder el, biogas eller väte på arbetsplatserna (mål 2022–2030).
Kraven på entreprenader i krävande verksamhetsmiljö är att arbetsmaskiner som används på byggplatserna har minst Stage IV-nivå och lastbilarna Euro Vi-nivå för utsläppens del. Enligt Trafikledsverkets materieluppföljning av investeringsprojekt var 70 procent av arbetsmaskinerna av utsläppsklassen Stage IV och 48 procent av lastbilarna av utsläppsklass Euro VI. I beräkningarna ingår 34 investeringsentreprenader som inletts 2023 och vars sammanlagda avtalspris är cirka 150 M€. Av de övriga Green Dealutsläppsfria byggplatsmålen uppvärmning av byggplatsen med fossilfri energi uppnåddes 37 procent av entreprenaderna, arbetsmaskinsförarnas utsläppsfria byggarbetsplats utbildningskrav 5 procent av entreprenaderna och miljöplanen i 95 procent av entreprenaderna.
Cirkulär ekonomi främjades i projekten bl.a. med följande metoder:
- Med vägprojekten eftersträvas en så hög utnyttjandegrad som möjligt i fråga om massorna
- Riven asfalt utnyttjas som råvara för ny asfalt
- Gamla vägkonstruktioner utnyttjas i nya vallar
- Rivningsbetong utnyttjas som kross i vallar
- En del av virket återanvänds
- I banprojekten strävar man efter att återanvända eller återvinna överbyggnadsmaterial (bland annat spårskenor, sliprar, trafikstyr-nings- och säkerhetsanordningar, växlar).
Dessutom strävar projekten allmänt efter att öka användningen av återvunnet material.
Åtgärderna för energieffektivitet och cirkulär ekonomi fördes vidare under 2023 också genom att man beredde inkluderingen av koldioxidsnåla upphandlingskriterier som stöder cirkulär ekonomi i projekt för infrabyggande. Detta gjordes bland annat genom att främja innehållskrav i planen och utredningen om cirkulär ekonomi samt kraven på kompetens inom cirkulär ekonomi i upphandlingar.
Dessutom inleddes beredningen av Green deal för cirkulär ekonomi redan i maj 2022 och den gemensamma modellen för åtagande är nästan klar. Green Deal är ett frivilligt åtagande där man förbinder sig att minska användningen av naturresurser, ställa upp effektiva mål och vidta åtgärder som främjar en koldioxidsnål cirkulär ekonomi.
Trafikledsverket har deltagit i beredningen av åtgärderna i modellen för åtagande i förändringsområdet ”Resurssmart byggd miljö”. I förändringsområdet finns tre åtgärdsområden, varav ett gäller planering och beredning av projekt, det andra den befintliga byggda miljön och det tredje återanvändnings- och återvinningsprodukter. Dem som binder sig ska välja åtgärder från åtminstone två åtgärdsområden.
Att förebygga naturförlust har blivit ett viktigt mål både internationellt och nationellt. Trafikleder delar upp stora sammanhängande naturområden och de har stor inverkan på den biologiska mångfalden. År 2023 publicerade Trafikledsverket en förutredning och lät göra ett diplomarbete om trafikledsnätens och trafikledshållningens inverkan på mångfalden. Dessa är bara de första stegen och verket kommer under de närmaste åren att arbeta för att bedöma konsekvenserna för mångfalden och identifiera konkreta åtgärder.
Lokaler och resor
Administrativt arbete förutsätter ett tillräckligt antal lokaler och resor som ökar verksamhetens fotavtryck. I lokalutvecklingen har man följt statens lokalstrategi och gått mot en modell för aktivitetsbaserat arbete, vilket har minskat antalet nödvändiga lokaler.
I enlighet med statens resestrategi utnyttjas distansförbindelser i arbetet, vilket ger kostnadsbesparingar och minskar miljöbelastningen. Miljöansvaret ökas förutom genom att minska antalet resor även genom att gynna miljövänliga resemedel samt genom att minska flygresor på mindre än 500 kilometers avstånd, om de kan ersättas med andra tidsmässigt rimliga förbindelser.