Socialt ansvar

Trafikledsverket beaktar det sociala ansvaret i sina upphandlingar genom att i fråga om verkets egna och serviceproducenternas arbetsuppgifter fästa uppmärksamhet vid att undvika grå ekonomi samt att iaktta arbets- och mänskliga rättigheter. Detta främjas av att avtalsvillkoren begränsar arbetskedjan till tre nivåer. Dessutom övervakas journalisternas kvalifikationer och ett villkor för att få dem är att de sociala skyldigheterna uppfylls.

Trafikledsverket har också främjat nya arbetstagares tillträde till branschen genom att göra det möjligt för dem att komma med i avtalen med den så kallade mästar-gesäll-modellen, där man med stöd av en mer erfaren person ger nya proffs ansvarsfulla uppgifter. Det är också viktigt att tillgängligheten beaktas i de avtal där detta är möjligt. 

Det sociala ansvaret i trafikledshållningen har identifierats som ett viktigt tema för framtiden. Betjänar trafikledsnäten och utvecklingen av dem olika människogrupper jämlikt, och fördelas för och nackdelarna som de skapar rättvist? Trafikledsverket gjorde en förutredning om dessa frågor under år 2023 och tar i fortsättningen steg för att bära det sociala ansvaret i större utsträckning. 

Tillgänglighet 

Trafikledsverket strävar efter att beakta tillgänglighetskraven vid planering, byggande, underhåll och upphandling av trafiksystem och trafikleder (fysisk tillgänglighet) samt i digitala tjänster (tillgänglighet). Dessutom utför Trafikledsverket kundrelationsarbete med tillgänglighetsorganisationer. 
 
År 2023 förtydligades rollerna i trafiksystemets tillgänglighetsfrågor i samarbete med andra aktörer inom förvaltningsområdet och man deltog i beredningen av trafiksystemets tillgänglighetsvision. I visionen definieras den eftersträvade utvecklingen av trafiksystemets tillgänglighet på riksnivå. 

Utifrån visionsarbetet har Trafikledsverket identifierat tyngdpunkterna för tillgängligheten i sin egen verksamhet. År 2023 genomfördes samarbete med intressentgrupper och medborgare genom att ordna auditeringar enligt Trafikledsverkets verksamhetsmodell för medborgartestning bland annat på Kuopio järnvägsstation och i Pargas i samband med byggandet av Hessundsbron.

Tillgänglighet i Trafikledsverkets tjänster innebär att så många nuvarande och kommande användargrupper som möjligt kan använda digitala tjänster så enkelt som möjligt. Tillgänglighet innebär att människors olikheter och mångfald beaktas i planeringen och genomförandet av tjänsterna. Tillgängligheten beaktas i Trafikledsverkets upphandlingar av digitala tjänster och applikationer samt i säkerställandet av de publicerade tjänsternas tillgänglighet. 

Under året har det genomförts auditeringar av tjänsternas tillgänglighet (t.ex. webbplatsen för kostnadsberäkningstjänsten Ihku). Dessutom granskade regionförvaltningsverket verkets offentliga webbtjänst vayla.fi, där det inte fanns några betydande brister. Tillgängligheten har inkluderats i publiceringsprocessen och upprättandet av dokument, och frågans betydelse har också betonats för dem som ansvarar för innehållet på webbplatserna. För att stöda tillgängligheten publicerades våren 2023 som pilotsidor på lättläst språk om banprojektet Kuppis–Åbo.

Intressentgruppsundersökning om upphandlingskompetens och samarbetsförmåga

Trafikledsverket strävar aktivt efter att utveckla sina egna tjänster samt sin upphandlings- och samarbetskompetens och gör därför regelbundna kund- och intressentgruppsundersökningar. Som en betydande upphandlare gäller vårt ansvar och effekten av våra åtgärder hela infrastrukturbranschen. 

En del av denna forskningshelhet är en intressentgruppsundersökning om samarbetsförmåga och upphandlingskompetens. I denna strävar man efter att utreda olika synpunkter som intressentgrupper och serviceproducenter, såsom byggherrekonsulter, entreprenörer, underhållsentreprenörer och planeringskonsulter har på Trafikledsverkets upphandlingar och konkurrensutsättningar med en årlig enkätundersökning. 

Resultaten av undersökningen följs upp på ämbetsverksnivå som en av indikatorerna för marknadens funktion och resultaten utnyttjas i utvecklingen av ämbetsverkets upphandlingar och upphandlingskategorier. De viktigaste observationerna lyfts fram i nästa års verksamhetsplanering. Enligt en undersökning som gjordes 2023 var styrkorna erfarenheten av Trafikledsverket som ansvarig aktör samt en smidig verksamhet mellan Trafikledsverket och NTM-centralerna.

Som utvecklingsobjekt identifierades att marknaden fortfarande borde utnyttjas bättre till exempel genom att granska en lämplig nivå på minimi- och lämplighetskraven för konkurrensutsättningar samt på personernas kompetenskrav samt genom att i upphandlingarna bättre beakta att nya aktörer ska fås in i branschen och lokala små aktörer (i NTM-centralernas upphandlingar). En del av respondenterna upplevde också att verksamhetssätten och processerna varierar något mellan enheterna, projekten och personerna. Det upplevdes som viktigt att Trafikledsverkets röst och budskap tydligt kommer fram i projekten, även om den egna organisationen ställvis är tunn och en del av byggherreuppgifterna utförs som konsultarbete. Forskningsresultaten förädlades till en del av verksamhetsplaneringen och utvecklingsprojekten genom ledning av upphandlingar och utveckling av upphandlingskategorier. 
 

Växelverkan med intressentgrupperna

Trafikledsverkets experter för en regelbunden och flerkanalsdialog med olika intressentgrupper om planering, byggande och underhåll av trafikledsnätet. Med hjälp av dialogen ökar man den ömsesidiga förståelsen för behovet av lösningar och deras effekter samt de ömsesidiga verksamhetssätten. I enlighet med Trafikledsverkets strategi utvecklas dialogen, dess praxis och tillhörande verksamhetsmodeller kontinuerligt. 

Det finns flera former av växelverkan och samarbete. I planeringsskedet styrs växelverkan av en lagstadgad process vars syfte är att garantera invånarna och andra delaktiga jämlika möjligheter att delta och påverka i frågor som gäller den egna livsmiljön. Under byggtiden används i projekten mångsidigt olika sätt att informera om konsekvenserna av byggandet för invånarnas och andra deltagares vardag. De vanligaste metoderna är bland annat invånar- och interaktionstillfällen, enkäter, terrängpromenader och rundvandringar på arbetsplatsen, frågetimmar på webben, skolbesök samt växelverkan i sociala medier. I fråga om underhållet har responsen från användarna en betydande roll i utvecklingen av verksamheten. I fjol inkom över 17 600 kundrespons. 

Utöver dialogen om planering och byggande för Trafikledsverket en dialog på strategisk nivå och samarbete med olika kund- och intressentgruppsrepresen-tanter. År 2023 hölls cirka 200 samarbetsmöten med olika intressentgrupper och kundgrupper. Dessutom deltar representanter för Trafikledsverket över branschgränserna i flera regelbundna samarbetsgrupper och -nätverk. Syftet med mötena och samarbetet är att samla in och uppdatera vår kundförståelse om kundernas behov och verksamhetsmiljö för att utveckla trafikledsnätet.

Under 2023 utvecklades växelverkan i planeringen med hjälp av den nya e-tjänsten som öppnades för medborgarna (tjänsten Planering av statens trafikleder). Tjänsten gör det lättare att bekanta sig med planerna för trafikledsnätet, kommentera dem och ge utlåtanden. Med hjälp av tjänsten kan man till exempel identifiera markägarna i närområdet och skicka dem information om planen. Tjänsten utvecklas kontinuerligt och underlättar både kundens och experternas verksamhet som en del av den lagstadgade interaktionsprocessen.

I fråga om byggprojekten väckte till exempel invånarevenemangen för den fasta förbindelsen till Karlö och Esbo stadsbana år 2023 intresse. Projektchefens frågetimmar inom banprojektet Helsingfors–Riihimäki kan också betraktas som en lyckad höjning. Inom projektet Tammerfors personbangård på företagssidan påträffades företagare i Tullens område med temat bland annat tillfälliga trafikarrangemang under byggtiden. 

En ny öppning var också ett besök på arbetsplatsen som ordnades i samband med projektet för att förnya Rävsundsbron och Hessundsbron på landsväg 180. Aktörerna i projektet bjöd in invånarna i området att bekanta sig med byggplatsen för den nya Rävsundsbron. Syftet var att erbjuda invånarna en möjlighet att se byggvardagen och hur arbetet framskrider under en ledd rundvandring från arbetsbron. Flera byggare och representanter för projektet var på plats för att svara på frågor och berätta om projektet.

Personal 

Trafikledsverket är en ansvarsfull arbetsgivare som har etablerade verksamhetssätt och processer för att sörja för personalens arbetshälsa och leda arbetsförmågan tillsammans med företagshälsovårdens partner. Dessutom har verksamhetsprogrammet för arbetarskyddet som mål att verket är en trygg och hälsosam arbetsplats, att personalen mår bra och att arbetarskyddet är förutseende och planmässigt. 

Under 2023 har verket fortsatt att satsa på att stärka arbetsgivarbilden och utveckla personalens kompetens i enlighet med personal- och utbildningsplanen. Antalet sökande till verkets uppgifter har ökat klart jämfört med året innan. Jämfört med året innan har också fler anonyma rekryteringar gjorts i enlighet med åtgärderna i jämställdhets- och likabehandlingsplanen. 

Jämställdhet och likabehandling har förverkligats och främjats i större utsträckning även inom förvaltningsområdet tillsammans med ministeriet och andra verk. Trafikledsverket kartlägger och följer upp förverkligandet av jämställdheten även genom att följa upp genomförandet av lönesystemet, och det finns knappt några skillnader mellan könen i fråga om uppgifter på olika kravnivåer.

Verkets arbete med verksamhetskulturen har fortsatt bland annat med temat förberedande chefsarbete och som stöd för det fastställdes också principerna för verkets ledarskapskultur genom att intervjua alla chefer vid verket. Verket ordnar också regelbundet interna sparrningstillfällen och forum för cheferna där man i stor utsträckning behandlar och stöder olika delområden av chefsarbetet. 
 

Bild: Trafikledsverkets personalnyckeltal 2020–2023