Hoppa till innehåll

När Dickursby bangård blir färdig avslutas den första fasen av banprojektet Helsingfors–Riihimäki

Publicerad 12.12.2024 11.26

 

Den första fasen av banprojektet Helsingfors–Riihimäki är klar. Arbetena på Dickursby bangård avslutade en projektfas som pågått i nästan ett decennium, där man fokuserade på att förbättra trafikplatserna.

På bilden installeras en växel i Dickursby under hösten 2023. På bilden installeras en växel i Dickursby under hösten 2023. Bild: Terho Truhponen , Rejlers Oy.  

Banprojektet Helsingfors–Riihimäki skapar förutsättningar för smidigare trafik på Finlands mest trafikerade banavsnitt. Den första fasen av banprojektet som genomförs under åren 2015–2030 i tre faser är nu klart.

Det sista objektet i den första fasen av projektet som genomfördes under åren 2015–2024 var Dickursby bangård, där ändringsarbeten av växlar, spår och plattformar färdigställdes i november. De ändringar som gjorts i Dickursby möjliggör i framtiden fyra spår för fjärrtrafik i stället för tre samt närtåg i riktning mot Riihimäki och Lahtis.

”När projektet i sin helhet blir klart finns det minst fyra spår på huvudbanan på hela sträckan från Helsingfors till Riihimäki. Dessa ändringar förbättrar huvudbanans funktionssäkerhet och gör det möjligt att öka antalet tågturer”, berättar Trafikledsverkets projektchef Riitta Parviainen.

Banprojektets arbeten 2015–2024

Den första fasen som färdigställdes i november 2024 fokuserade på att förbättra trafikplatserna. Utöver förnyelsen av Dickursby bangård har den omfattat arbeten på Riihimäki bangård, byggande av ett godstrafikspår i Kervo och ett västligt tilläggsspår mellan Ainola i Träskända och Purola.

Riihimäkis personbangård förnyades under åren 2017–2021. Riihimäkis personbangård förnyades under åren 2017–2021. Foto: Terho Truhponen , Rejlers Oy.

Byggandet inleddes 2016 i Kervo, där man byggde ett godstrafikspår från Nordsjöbanan till Sköldviksbanan. Spåret som färdigställdes i september 2017 betjänar godstrafiken i Nordsjö hamn och möjliggör en smidigare passage för godstrafiken förbi Kervo.

Projektet framskred till Träskända, där man byggde den västra tilläggsbanan mellan Ainola och Purola samt nya huvudplattformar i Träskända och Saunakallio. Tågtrafiken på tilläggsbanan inleddes i oktober 2018.

Det viktigaste ändringsobjektet i den första fasen som nu avslutats var Riihimäki personbangård, där man 2017–2021 bland annat gjorde omfattande växel- och spårändringar samt ändringar i elbanan och säkerhetsanordningarna. Servicenivån vid Riihimäki station förbättrades genom att bygga höga plattformar som uppfyller tillgänglighetskraven och genom att renovera plattformstak, bygga nya hissar samt förnya belysningen och skärmarna på plattformarna. Dessutom renoverades stationstunneln helt och hållet och den utvidgades i riktning mot Peltosaari.

I projektet Helsingfors–Riihimäki skapas förutsättningar för en smidigare trafik på Finlands livligast trafikerade banavsnitt, huvudbanan. Projektet genomförs i tre faser, varav det första byggnadsarbetet pågår 2016–2024 och det andra 2021–2030. Projektet är delfinansierat av Europeiska unionen.

Medfinansieras av Europeiska unionen