Bild: Terho Truhponen
Under sommaren har man utfört ändringar i spår och växlar i norra änden av Dickursby bangård samt installerat säkerhetsanordningar och elkablar. Dessutom har man renoverat avgångsplattformarna i Dickursby.
”När arbetet i Dickursby blir färdigt vid slutet av året, avslutas samtidigt den första av tre faser i vårt projekt. Denna fas med fokus på förbättring av trafikplatser började år 2015. Arbetet i Dickursby har fortskridit som planerat och enligt tidsplanen, säger Riitta Parviainen, projektledare på Trafikledsverket.
Förändringar i K- och T-tågens trafik
Arbetet har fortskridit så att spår 2 och 3 som stängdes i juni åter kan användas för fjärrtåg. R- och Z-tågen i riktning mot Lahtis och Riihimäki kör på spår 4. När arbetet i Dickursby blir färdigt finns det fyra plattformsspår för fjärrtåg och R- och Z-tåg istället för de nuvarande tre.
Arbetsområdet flyttas till nästa spårpar den 9 september. Förändringen påverkar K- och T-tågens trafik. Verkningarna sträcker sig till stationerna i Sandkulla, Björkby och Räckhals, där tågen går på spår 4 i båda riktningarna. Ändringen gäller även trafik till Kervo och flygplatsen.
Dessutom blir det ändringar i K- och T-tågens trafik nattetid på vardagar 10 september–25 oktober kl. 0.50–4.40. K-tågen går endast mellan Helsingfors och Dickursby. T-tågen ersätts av R-tåg som också stannar i Korso och Savio. Stationerna mellan Dickursby och Korso kan nås nattetid med buss 699X som går mellan Dickursby och Kervo. Fr.o.m. den 14 september blir det mindre ändringar i tidtabellerna för K- och T-tågens veckoslutsnätter. Ändringarna gäller främst tåg som går i riktning mot Helsingfors.
Det lönar sig att kontrollera tågens avgångstider och plattformar i HSL.fi-appen eller på stationsskärmarna.