Nuläge för projektet
Kustbanan går mellan Helsingfors och Åbo. Trafiken på Kustbanan består huvudsakligen av fjärrtåg, men mellan Helsingfors och Sjundeå går även närtåg. Dessutom förekommer en mindre mängd godstågstrafik mellan Salo och Åbo. Banan är mycket ålderstigen och löper ovanpå fundamenten till både nya och gamla banvallar och konstruktioner. Den varierande terrängen i området utgörs till stor del av berg och mjuk mark samt utspetsningar.
Kustbanans utmaningar beror på områden med mjuk mark med svag stabilitet på avsnittet Karis–Salo–Åbo, som även är förknippade med dräneringsproblem, smala bergsskärningar och delvis med kablar som har nått slutet av sin livscykel. På de äldsta järnvägsbroarna måste bland annat vattenisoleringen repareras. Byggandet av underfarten vid Jeppas möjliggör en höjning av hastigheten inom brons influensområde och förbättrar trafiksäkerheten.
Reparationen av Kustbanan har genomförts sedan 2017 genom att förnya överbyggnaden, reparera tunnlar och förbättra banans stabilitet. Det finns sammanlagt fem oreparerade tunnlar och flera kilometer av banan kräver en förbättring av stabiliteten.
Projektets mål
Målet med projektet är att åtgärda problemen med banans stabilitet och dränering och att bygga två nya broar och förnya en bro samt förbättra tunnelsäkerheten för att det ska vara möjligt att avlägsna hastighetsbegränsningarna på en del av Kustbanan.
Dessutom åtgärdar projektet problem med banans stabilitet och dränering samt tunnlar. I projektet repareras en bro, bankonstruktionen och säkerhetsanordningarna. Reparationsåtgärderna gör det möjligt att avlägsna de punktmässiga hastighetsbegränsningarna på banan och de säkerställer att den är trafikerbar. Dessutom är målet med projektet att förbättra resekomforten, vilket genomförs genom små förbättringar av tillgängligheten på stationsområdena.
Projektets effekter
- Trafiksäkerheten förbättras då banans stabilitet förbättras och de föråldrade strukturerna repareras/ersätts med nya.
Tidtabell
- 2024–2027 Grundundersökningar och planering
- 2024 Brobyggen, förbättring av stabilitet och dränering, reparation av tunnlar samt förnyande av kabelrutter
- 2025 Förbättring av stabiliteten och brobygge i Jeppas samt förnyande av kabelrutter och kablar
- 2026 Förbättring av stabiliteten och brobygge samt förnyande av kablar
Kostnader
Kostnadskalkylen för projektet är 10,9 miljoner euro, som fördelas enligt följande:
- 2024 bastrafikledshållning 10,9 miljoner €
Finansministeriets förslag i andra tilläggsbudgeten för 2024 innehöll tilläggsfinansiering för reparationer av Kustbanan för 30 miljoner euro. Riksdagen har ännu inte fattat beslut i ärendet.