Utveckling av Kustbanan Karis–Köklax: I år inleds flera reparationsåtgärder
Publicerad 2.5.2025 9.25
Till projektet Utveckling av Kustbanan Karis–Köklax hör flera reparations- och utvecklingsåtgärder som syftar till att säkerställa att tågen kan trafikera säkert och utan störningar. Projektets byggarbeten genomförs stegvis och en del av byggarbetena inleddes i mars–april. Trafikledsverkets projekt ska slutföras före utgången av 2028. För att genomföra reparationsåtgärderna utnyttjas sommarens fem veckor långa avbrott i tågtrafiken. Då utförs byggarbeten intensivt även inom projektet Esbo stadsbana.
År 2025 inleds flera entreprenader inom projektet
Till projektets reparationsåtgärder hör bland annat att förbättra banans stabilitet och underfarten i Jeppas, där man bygger en ny gång- och cykelled. Samtidigt avlägsnas plankorsningen i Jeppas och i stället byggs ersättande trafikförbindelser. Byggarbetet inleddes i mars 2025 och slutförs före utgången av året. YIT Infra Oy är huvudentreprenör i entreprenaden.
Inom projektet renoveras också de nuvarande tunnlarna i Lillgård och Riddarbacken som är i dåligt skick. Reparationen av tunnlarnas isolering inleddes i april 2025 och arbetet planeras bli klart under 2025. GRK Suomi Oy är huvudentreprenör för reparationen av tunnlarna.
I maj kan man också inleda den första fasen av byggarbetena för att förbättra stabiliteten på banavsnittet Ingå–Karis. Entreprenadens första fas genomförs av Kreate Oy.
”I entreprenaden förbättring av stabiliteten på avsnittet Ingå–Karis förbättras banavsnittet på en cirka 4,5 kilometer lång sträcka från Ingå trafikplats till Söderlandsvägens underfartsbro. Byggarbetena genomförs stegvis under flera års tid. Avsikten är att den första fasen ska slutföras i oktober 2025”, berättar projektchef Erkki Mäkelä vid Trafikledsverket.
I år inleds också byggarbeten för att förbättra tillgängligheten vid trafikplatserna i Ingå och Karis samt för att förbättra säkerhetsanordningarna på banavsnittet Köklax–Karis.
Sommarens avbrott i tågtrafiken utnyttjas i byggarbetet
Byggarbetena på banavsnittet Karis–Köklax främjas under ett fem veckor långt avbrott i tågtrafiken, då byggarbeten också utförs inom projektet Esbo stadsbana. Avbrottet i tågtrafiken inleds måndagen den 23 juni kl. 02.00. Under avbrottet ersätts alla närtåg mellan Alberga och Sjundeå samt fjärrtågen mellan Helsingfors och Karis med bussar. Mer information om undantagsarrangemang under trafikavbrott finns på VR:s webbplats.
”Byggarbeten som utförs oavbrutet under ett längre avbrott i trafiken kan genomföras på ett mer effektivt, högklassigt och säkert sätt jämfört med byggarbeten som utförs under korta arbetsperioder. Att utnyttja avbrott i tågtrafiken möjliggör också betydande kostnadsbesparingar”, konstaterar Mäkelä.
Inom projektet inleds också förutrednings- och planeringsarbeten
I projektet ingår också flera utvecklingsåtgärder. Dessa är planering av dubbelspåret i Sjundeå, förbättring av Sjundeå stationsområde, förutredning av gång- och cykelleden vid Ingå station samt förutredning av stickspåret i djuphamnen i Ingå.
”I planeringen av dubbelspåret i Sjundeå utreds var ett eventuellt dubbelspår kunde placeras i Sjundeåområdet. Miljökonsekvensbedömningen och den bantekniska planeringen inleddes nyligen under våren. Nu håller man dessutom på att utarbeta en järnvägsplan för att förbättra Sjundeå stationsområde", säger Mäkelä.
I förutredningen av stickspåret i djuphamnen i Ingå granskas den nya banförbindelsen enligt det behov av förbindelse till djuphamnen i Ingå som ingår i landskapsplanen. Förutredningsarbetena om gång- och cykelleden vid Ingå station samt om stickspåret i djuphamnen i Ingå inleds också under 2025. Kostnadskalkylen för projektet uppgår till 80 miljoner euro.
Mer information:
Projektchef Erkki Mäkelä, Trafikledsverket, tfn 029 534 3822, [email protected]
Mer om projektet:
https://vayla.fi/sv/utveckling-av-kustbanan-karis-koklax