Trafikledsverket förbjuder trafik på banavsnittet Seinäjoki-Kaskö på grund av säkerhetsskäl - Broarnas skick är mycket dåligt
Publicerad 10.9.2024 14.45
Trafikledsverket förbjuder av säkerhetsskäl trafik på den s.k. Sydbottenbanan mellan Seinäjoki och Kaskö på grund av det kritiskt dåliga skicket på järnvägsbron över Kyro älv. Brons skick möjliggör inte längre säker trafik på banan. Järnvägsbroarna över Seinäjoki och Närpes å har betydande bärighetsbrister och deras skick försämras mycket snabbt. Förbudet träder i kraft 14.9.2024.
Vid inspektionen av dessa broar 9.9.2024 visade det sig att bron över Kyro älv var i så dåligt skick att bron måste stängas för trafik. Bron är genomgående rostig och i de bärande konstruktionsdelarna nedanför spåren finns mycket allvarlig korrosion som har minskat stålens materialstyrka. Det är inte möjligt att reparera bron, utan en ny bro borde byggas.
På det 113 kilometer långa banavsnittet i Sydösterbotten (Seinäjoki-Kaskö) finns 35 järnvägsbroar, varav 26 är i mycket dåligt skick. Banan har flera betydande brister i skicket, varav den mest kritiska är broarnas otillräckliga bärighet.
Det snabbt försämrade skicket på broarna på banavsnittet och deras landfästens rörelser har följts upp intensivt under flera års tid. För att säkerställa säker trafik har flera, gradvis skärpta vikt- och hastighetsbegränsningar fastställts för banan. För närvarande har en axellastgräns fastställts för banan. Hastighetsbegränsningen på bron över Kyro älv och andra kritiska broar är 20 km/h, men ens en ytterligare sänkning av hastigheten skulle inte längre säkerställa säker trafik.
I regeringens budgetförslag för 2025 föreslås en fullmakt på 15 miljoner euro för reparation av Sydbottenbanan samt ett anslag på 1 miljon euro för planering och partiellt genomförande av projektet. Syftet med finansieringen är att genomföra ban- och byggplaneringen för i synnerhet de mest kritiska broarna.
Mer information:
branschdirektör Pekka Rajala, tfn 0295 34 3626, [email protected]