Projektet för planering och reparation av Sydbottenbanan har inletts
Publicerad 13.6.2025 10.30
Trafikledsverket har inlett planerings- och reparationsprojektet för Seinäjoki–Kaskö-banan (Sydbottenbanan). I projektet planeras och inleds en del av de mest brådskande reparationerna av banan. Reparation av hela banan till trafikerbart skick skulle dock förutsätta betydande tilläggsfinansiering.
Seinäjoki–Kaskö-banan, dvs. den så kallade Sydbottenbanan, är ett 113 kilometer långt banavsnitt i mycket dåligt skick som har varit stängt för trafik sedan september 2024. I synnerhet järnvägsbroarna i Kyro älv, Seinäjoki och Närpes å är i mycket dåligt skick och det är för närvarande inte möjligt att trafikera banan på ett säkert sätt. Det finns dock fortfarande regelbundet lätt underhållsutrustning på banavsnittet, så vägtrafikanter måste vara försiktiga vid plankorsningar. Fortsatt trafikering förutsätter betydande reparationsåtgärder.
I projektet planeras och inleds en del av de mest brådskande reparationsåtgärderna av Sydbottenbanan. Den finansiering på 15 miljoner euro som anvisats projektet täcker dock inte hela banans reparationsbehov.
"Målet med projektet är att förbättra banans säkerhet och beredskap för trafikering samt att närmare definiera framtida reparations- och finansieringsbehov", sammanfattar sektorsdirektör Jaakko Knuutila vid Trafikledsverket.
Planeringen och reparationerna framskrider parallellt
I projektets planeringsdel utarbetas till en början en behovsutredning för banavsnittet Seinäjoki–Koskenkorva, där nödvändiga reparationsåtgärder kartläggs. Behovsutredningen producerar information om omfattningen av och kostnaderna för reparationsåtgärderna på banan samt förtydligar behovet av fortsatt planering. Behovsplanen för Seinäjoki–Koskenkorva utarbetas under 2025.
Parallellt med behovsutredningen framskrider de partiella reparationsåtgärderna som i det inledande skedet gäller banbron i Seinäjoki och, om finansieringen möjliggörs, även järnvägsbron över Kyro älv. Dessutom undersöks möjligheterna att förbättra säkerheten på banavsnittet genom att minska antalet plankorsningar. Efter godkännandet av de administrativa planerna och den noggrannare byggnadsplaneringen kan man avancera mot de egentliga reparationsåtgärderna i terrängen. Avsikten är att inleda reparationsåtgärderna på järnvägsbron i Seinäjoki. Redan före detta görs olika undersökningar och mätningar i terrängen som producerar utgångsdata för planeringen.
Under åren 2025–2026 utarbetas en administrativ järnvägsplan för järnvägsbron i Seinäjoki. Målet är att under detta år också börja utarbeta en järnvägsplan för järnvägsbron över Kyro älv och eventuellt även för järnvägsbron över Närpes å. Reparationsåtgärderna i terrängen kan inledas tidigast 2027.
Mer information:
Trafikledsverket, sektorsdirektör Jaakko Knuutila, tfn 029 534 3525, [email protected]
Mer information om projektet: https://vayla.fi/sv/planering-och-reparation-av-seinajoki-kasko-banan
Material från intressentmötet fredag 13.6.