Bakgrund
Ring I är en livligt trafikerad väg med långa dagliga köer i rusningstrafiken. Trafikstockningarna beror oftast på de trafikljusstyrda plananslutningarna.
Mål
Den nya planskilda anslutningen minskar trafikstockningarna och öppnar en ny förbindelse mellan Vik, Kvarnbäcken och Stensböle. Ladugårdsbågen har förlängts ända till Kvarnbäcksvägens anslutning. Stadsstrukturen har blivit enhetligare och trafiken smidigare samtidigt som Stensböle industriområde och motionsområdena blir lättare att nå.
Kollektivtrafikförbindelserna har förbättrats tack vare den nya busstamlinjen och de nya hållplatserna. Också fotgängarna och cyklisterna har fått nya rutter.
I närheten av den planskilda anslutningen har byggts en unik parkbro som förenar friluftsområdena i Vik och Stensböle. Motionärer kan korsa Ring I längs bron utan att just alls märka trafiken.
Bullerolägenheterna för invånarna minskar med hjälp av nya och effektivare bullerskydd.
Hur projektet framskrider
Trafikverket och Helsingfors stad startade sitt gemensamma projekt hösten 2013 med att bygga bullerskydd. Den planskilda anslutningen började byggas i oktober 2014, och nya vägar öppnar upp för trafik i Stensböle i juli 2016.
Projektet Stensbölevägen är en del av en mera omfattande förbättring av Ring I som genomförs 2016–2018. Mellan Esbo stads gräns och Vichtisvägen byggs nya körfält och Tavastehusledens planskilda anslutning får en ny ramp. Körfältsregleringarna och bullerskydden förbättras. Det sker förändringar också i kollektivtrafiken.
Kostnaderna för projektet
De totala kostnaderna för projektet är cirka 20 miljoner euro.