Trafikledsprojekt
Med projektsök hittar du Trafikledsverkets utvecklingsprojekt och vägprojekt som NTM-centralerna ansvarar för. Pågående projekt avser projekt som har fått ett genomförandebeslut. Inte alla pågående projekt är ännu under uppbygnad.
Med projektsök hittar du Trafikledsverkets utvecklingsprojekt och vägprojekt som NTM-centralerna ansvarar för. Pågående projekt avser projekt som har fått ett genomförandebeslut. Inte alla pågående projekt är ännu under uppbygnad.
![]() Direktbanan Esbo–Salo
Direktbanan Esbo–Salo är en del av projektet för den snabba tågförbindel-sen Helsingfors–Åbo. Målet är att förkorta restiden mellan Helsingfors och Åbo och utvidga pendlings- och arbetsmarknadsområdena samt öka reg-ionernas dragningskraft och konkurrenskraft. Direktbanan Esbo–Salo är en cirka 95 km lång tvåspårig ny bana som börjar väster om Esbo station och förenas med den nuvarande banan öster om Salo nuvarande station. För direktbanan har man planerat fyra nya stationer i Hista, Veikkola, Vichtis-Nummela och Lempola i Lojo. Den nya banan och stationerna möjliggör ny närtågstrafik mellan Helsingfors och Lempola i Lojo. Direktbanan för-kortar tågresan mellan Helsingfors och Åbo med cirka en halv timme och är som snabbast en timme och 15 minuter.
Banprojekt
general
Nyland
Egentliga Finland
Esbo
Kyrkslätt
Lojo
Vichtis
Salo
Under planering
|
![]() Förbättring av Ring III, 3:e etappen
Projektet innefattade flera åtgärder för förbättring av trafiksäkerheten och trafikflödet på Ring III. Arbeten utfördes inom Vanda stads område vid Askis samt på sträckan Vandafors–Backas under åren 2021–2023.
Vägprojekt
general
Nyland
Vanda
Avslutad
|
![]() Elektrifiering av järnvägen Hyvinge–Hangö och förbättring av plankorsningar
Projektet innehåller elektrifiering av banavsnittet Hangö-Hyvinge samt för förbättring av plankorsningssäkerheten. Kommuner längs järnvägen är Hyvinge, Nurmijärvi, Vichtis, Lojo, Raseborg, Ingå, Hangö.
Banprojekt
general
Pågående
|
![]() E8 Kolari-Kilpisjärvi
I projektet rustas flera avsnitt av riksvägen upp mellan Kolari och Kilpisjärvi. I Muonio utrustas en vägsträcka så att den kan användas som testväg för intelligenta transportsystem.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
![]() Kotka station och hamn
Banprojekt
general
Under planering
|
![]() Luumäki-Imatra Banprojekt
Banprojekt
general
Pågående
|
![]() |
![]() Seinäjoki–Uleåborg
Förbättringen av banan mellan Seinäjoki och Uleåborg innebär att restiderna förkortas, vilket möjliggör ökade tågturer och minskad störningskänslighet. Höjningen av axellasten ökar effektiviteten i godstrafiken.
Banprojekt
general
Avslutad
|
![]() Tammerfors strandled
Strandtunneln i Tammerfors byggs fram till 2017. När Strandtunneln är färdig främjar den utvecklingen av Tammerfors centrum och förbättrar smidigheten och säkerheten i trafiken.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
![]() |
![]() Lv 148 förbättring i Kervo
I projektet förbättras landsväg 148 som leder från Tusby via Kervo till Sibbo genom att det byggs till körfält på landsvägen i Kervo samt underfarter för gång- och cykeltrafik.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
![]() Fördjupning av Karleby farled och hamn
Projektet har stor betydelse för Karleby farleds tillgänglighet och för transportekonomin för godset som transporteras via hamnen. Fördjupningen av farleden förbättrar Karleby hamns konkurrenskraft och gör det möjligt för de största fartygen att fullt utnyttja sin lastkapacitet.
Farledsprojekt
general
Pågående
|
![]() |
![]() Rv 1 Kyrkträsk
Riksväg 1 höjs i Kyrkträsk i Esbo från sin nuvarande nivå. Sättningen i vägen svämmar lätt över med trafikstörningar som följd. Projektet är en del av programmet för att minska reparationsskulden på trafikleder.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
![]() Lielahti–Kumo
Byggnadsarbetena på banprojektet Lielahti–Kumo färdigställdes i förtid och det övergick i början av 2015 till garantifasen.
Banprojekt
general
Avslutad
|