Hoppa till innehåll

Inträdesentreprenader gör det lättare för nya entreprenörer att komma in på järnvägsmarknaden

Publicerad 24.3.2022 13.00

Bannätet i Finland utvecklas nu i rekordfart. Det stora antalet banprojekt som pågår samtidigt har i viss mån orsakat resursbrist och en överhettad marknad. Trafikledsverket svarar på problemet med en ny modell med inträdesentreprenader inom banprojekten, där referenskraven för på förhand fastställda objekt är lättare än normalt.

Trafikledsverket följer aktivt marknadsläget inom infrastrukturbranschen tillsammans med företag och intressebevakningsorganisationer i branschen. De senaste årens omfattande satsningar på underhåll och utveckling av bannätet har lett till att det börjar bli brist på lämpliga entreprenörer. Det har framförts ett önskemål från marknaden om att referenskraven ska sänkas för lämpliga objekt vilket också skulle göra det möjligt för nya aktörer att delta i konkurrensutsättningarna.

"Volymerna är på topp för närvarande: Aldrig tidigare har vi haft så många entreprenader i gång samtidigt på järnvägssidan. Vårt mål är att göra marknadsutbudet mångsidigare och även ge nya aktörer möjlighet att få referenser från banprojekt. Detta kommer också att öka konkurrensen. Vi hoppas att vi därigenom får nya betydande huvudentreprenörer som självständigt kan bygga basentreprenader i framtiden", berättar Miia Kari, biträdande direktör för avdelningen för projektgenomförande vid Trafikledsverket.

Pilotprojekt inleds under detta år

Den nya modellen med inträdesentreprenader testas under 2022. Efter detta analyseras erfarenheterna och man bedömer om man vill göra om modellen till en permanent verksamhetsform. Samtidigt fastställs den finansieringsnivå med vilken inträdesentreprenaderna eventuellt kommer att anskaffas i framtiden. Som pilotobjekt har man valt två entreprenader på järnvägssidan som lämpar sig som första banprojekt för en ny entreprenör.

"Vid konkurrensutsättningen av inträdesentreprenader sänks erfarenhetskraven när det gäller de företagsreferenser som krävs. För att arbeta på järnvägen måste personalen ha teknisk kompetens och många typer av kompetens för att bland annat säkerställa arbetssäkerheten. Det är inte heller möjligt att pruta på personreferenserna här", förklarar projektchef Mikko Heiskanen vid Trafikledsverket.

Pilotprojekten är överbyggnadsentreprenaderna vid bangårdarna i Kontiomäki och Paltamo. Det är meningen att båda byggarbetena ska inledas under hösten. I överbyggnadsentreprenaden på bangården i Kontiomäki förnyas två befintliga växlar på sina nuvarande platser. På bangården i Paltamo avlägsnas ett sidospår och två växlar, överbyggnaden på ett sidospår förnyas och det görs ändringar på ställverk och fjärrstyrning.

”I Trafikledsverkets upphandlingsprogram för att genomföra investeringar kommer ett separat omnämnande att göras i anslutning till de objekt som utgör pilotprojekt när det gäller inträdesentreprenadmodellen. Man kan också följa med hur upphandlingarna framskrider via Trafikledsverkets webbplats", berättar Miia Kari.

Mer information: 

Trafikledsverket, biträdande direktör Miia Kari,
tfn 029 534 3111, [email protected]

Trafikledsverket, projektchef Mikko Heiskanen,
tfn 029 534 3808, [email protected]

Upphandlingsprogram (på finska): https://vayla.fi/palveluntuottajat/hankinnat/hankintaohjelmat
Upphandling av inträdesentreprenader (på finska): https://vayla.fi/palveluntuottajat/hankinnat/ratapuolen-sisaantulourakat


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv