Förbättring av stamväg 51 mellan Sunnanvik och Munkkulla

Vägprojekt Under planering Nyland

Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland har våren 2023 inlett ett projekt som har till mål att förbättra stamväg 51 mellan Sunnanvik i Sjundeå och Munkkulla i Kyrkslätt. Avsikten är att förbättra trafiksäkerheten och trafikens smidighet på planeringsområdet i Kyrkslätt, Sjundeå och Ingå. I planeringen ingår miljökonsekvensbedömning (MKB-förfarande) samt uppgörandet av utredningsplanen.

Varför behövs planen?

Syftet med projektet är att utarbeta en utredningsplan för stamväg 51 mellan Sunnanvik och Munkkulla i enlighet med lagen om trafiksystem och landsvägar. Stamväg 51 är den viktigaste förbindelsen mellan Västra Nyland och Helsingfors och en betydande trafikled för godstrafik. Stamväg 51 är en del av det öst-västliga vägnätet, som förbinder centrum på stadsnivå med varandra, betjänar landskapstrafiken och kompletterar huvudvägnätet. Stamväg 51 förbinder västra Nyland med huvudstadsregionen och dess pendlingsområde.

Avsikten är att förbättra trafiksäkerheten och förutsägbarheten för restiden på stamvägen samt att hålla restiden på åtminstone den aktuella nivån. Dessutom skapar utvecklingen av markanvändningen på båda sidor av stamvägen nya förbindelsebehov och kräver en omplanering av trafiknätet som helhet. De vägavsnitt som ska förbättras ligger i kommunerna Sjundeå, Kyrkslätt och Ingå.

De mest betydande bristerna i servicenivån i planeringsområdet för stamväg 51 är den dåliga trafiksäkerheten, den nuvarande höga trafikvolymen och därav följande minskningen av servicenivån samt den höga anslutningstätheten och bristen på omkörningsmöjligheter. Markanvändningen i området utvecklas också, vilket kräver smidiga trafikförbindelser. 

Stamväg 51 är ett landskapsmässigt betydande vägavsnitt, men vägen ingår inte i stomnätet enligt kommunikationsministeriets förordning (933/2018) och är inte en huvudled för landsvägar. Enligt lagen om trafiksystem och landsvägar (23.6.2005/503) ska riks- och stamvägar som inte hör till stomnätet ha en god servicenivå på resor och transporter som är anpassad till trafikmängden, trafikmiljön och de regionala behoven. Särskilt för riks- och stamvägar med livlig trafik ska väghållaren se till att det finns tillgång till aktuell information om trafiken och trafikförhållandena. 

Enligt ovan nämnda mål för servicenivån är målläget för stamväg 51 en fyrfilig väg med två körbanor, där alla anslutningar är planskilda anslutningar. Hastighetsbegränsningen i planeringsområdet är 80 km/h eller 100 km/h och det finns en sammanhängande parallell led på landsvägs- eller gatunivå genom hela planområdet.  Utgångspunkter för projektet definierades i områdesreservationsplanen ”Förbättring av stamväg 51 på sträckan Kyrkslätt–gränsen till Ingå, doria.fi” år 2017. I planen utreddes uppgraderingen av stamväg 51 till en väg med fyra körfält och de nya planskilda anslutningars områdesbehov inom stamvägens planeringsområde.  Planerna kommer att preciseras då MKB-förfarandet och arbetet med beredningsplanen framskrider.

Planeringssträckan

De delar av vägen som ska förbättras ligger i Kyrkslätt och Sjundeå, nära gränsen till Ingå. Det parallella vägnätet som planeras i beredningsplanen kommer eventuellt också att gå in på Ingås sida.  Planeringsområdet (11 km) sträcker sig från Ingå gräns i väster nära Sunnanvik anslutning (landsväg 115) österut till Munkkulla planskilda korsning (landsväg 1191) i Kyrkslätts centrum, där motorvägen mot öst med två körbanor börjar. Munkkulla planskilda anslutning, även känd som Kyrkslätts planskilda anslutning och Kyrkslättsporten, hör inte till planeringsområdet. Förutom arrangemangen som rör själva vägen ingår det i projektet också bl.a. byggande av parallellvägsförbindelser och broar samt förbättring av vägens geometri och bullerskydd.

Aktuellt

MKB-förfarandet har avslutats och beredandet av utredningsplanen inleds. Ansvarsområdet för trafik vid Nylands NTM-central valde alternativ 3B till utredningsplansskedet. Enligt detta görs den nuvarande vägen om till en led med två körbanor och fyra filer samt en hastighetsnivå på 100 km/h och ett mittområde mellan körriktningarna.  I lösningen ingår också en enhetlig parallellväg på vägens norra sida i Sjundeå samt en ny vägdragning för stamväg 51 vid Peders i Kyrkslätt på en cirka två kilometer lång sträcka. Publicerat pressmeddelande om ämnet:

Vi ordnar en gemensam terrängdag och workshop för intressenter onsdagen den 8.10.2025. Under dagen bekantar vi oss med centrala delar av planen i terrängen.  

Mötesplatserna för terrängbesöken är:

  • Sunnanvik, Sjundeåvägen 5, rastplatsen, kl. 12
  • Pickala ABC:s gård, Kustvägen 31 kl. 13
  • Käla, Lillåkervägen kl. 14:30
  • Getberg, Karlbergsvägen kl. 15:30
  • K-Rauta Kyrkslätts gård, Åbackavägen 2, kl. 16:30

Alla bör ta sig själva till mötesplatserna. I terrängen rör vi oss tillsammans i grupp klädda i arrangörernas reflexvästar.  Parkera inte på stamvägen när ni kommer till mötesplatserna.  

På kvällen samlas vi i Kyrkslätts kommunhus (Ervastvägen 2) i en workshop. Man kan delta i workshopen utan att ha varit med i terrängen. Bekanta dig med terrängdagens och workshopens program i inbjudan till terrängdagen längst ner på sidan under rubriken Bilagor (inbjudan till terrängdagen).

Tidigare evenemang och material

De allmänna tillställningarna hölls i april 2025 i Kyrkslätt och Sjundeå. Vid tillställningarna presenterades miljökonsekvensutredningen (MKB-beskrivningen). Du kan ta del av sammanställningen av presentationerna genom bilagorna nedan.

Workshopar som var öppna för alla ordnades i Kyrkslätt och Sjundeå i april 2024. I workshopparna granskades MKB-skedets alternativ i smågrupper. Du kan bekanta dig med materialet från MKB-beskrivningsfasens workshoppar i bilagorna nedan.
 
Tillställningar för allmänheten ordnades i oktober-november 2023 i Kyrkslätt och på distans. På tillställningarna presenterades miljökonsekvensbedömningsprogrammet (MKB-programmet). Du kan bekanta dig med materialet från MKB-programfasens allmänna tillställningar i bilagorna nedan.