Järnvägsplanens diskussion
Offentliga möten om planen ordnades i november 2022. Planutkast
Nuläge
På banavsnittet finns daglig persontrafik och sporadisk godstrafik. Banavsnittet har elektrifierats 2011. Banavsnittet är i sin helhet i slutet av sin livscykel med undantag av skenor, balkar, elektrifiering och säkerhetsanordningar.
De största problemen på banavsnittet är att stödlagret mals upp, problem med underlags- och bottenkonstruktionerna, att torrläggningen inte fungerar samt trummornas och broarnas dåliga strukturella skick.
Banans nuvarande hastighetsbegränsning är 120 km/h.
Projekt och mål
Målet med projektet är att höja banhastigheten från nuvarande hastighet 120 km/h till 140 km/h och reparera objekt som begränsar hastigheten. Järnvägsplanen utarbetas utifrån den behovspromemoria som färdigställdes 2019 och den projektbedömning som gjordes i början av planeringen. Planen sträcker sig i regel till järnvägstrafikområdet, men kan förutsätta ändringar på vissa ställen.
I början av arbetet har man utrett projektets trafikmässiga granskning och preciserat utvecklingsbehoven. Den egentliga järnvägsplanen innehåller en järnvägsplan som syftar till att höja hastigheten och som innehåller bl.a. följande åtgärder:
• avlägsnande av plankorsningar och möjligheterna att trygga dem
• korrigering av geometriska fel på banan
• reparation och förnyande av trummor och broar
• torrläggningsåtgärder
• buller- och vibrationsbekämpningsåtgärder
• nya trafikförbindelser
I fråga om banbroarna Munakka och Bergin viemäri utarbetas byggplaner i samband med järnvägsplanen.
Hastighetshöjningen ska genomföras som en del av totalrenoveringen av hela banavsnittet.
Kostnadskalkyl
Järnvägsplanens kostkalkylen för grundrenovering och hastighetshöjningen är cirka 157 miljoner euro, varav hastighetshöjningens andel är 7 miljoner euro.