Projektets bakgrund
Riksväg 8 är en viktig trafikled vid kusten som förenar städerna och hamnarna i Västra Finland. Den hör till landsvägarnas stomnät och är en del av det transeuropeiska TEN-T-trafiknätet. Riksvägen betjänar både hamntransporterna och den lokala trafiken vid Karleby.
Trafiken är livlig vid Karleby centrum och flera anslutningar som ligger nära varandra försämrar trafikens smidighet och säkerhet. Trafikstockningar är vanliga, särskilt mellan Kyrklund och Heinolasvängen, och hamntrafiken belastar anslutningarna.
Det förutspås också att trafikmängderna ökar avsevärt fram till 2040, vilket utan åtgärder skulle orsaka flera trafikstockningar och förlänga restiderna ytterligare. Projektet förbereder sig på den ökade trafikmängden genom att förbättra ruttens kapacitet och anslutningarnas funktion.
Sträckans trafiksäkerhet är också sämre än genomsnittet: det inträffar årligen cirka fem olyckor som leder till personskador i planeringsområdet, vilket är exceptionellt många för en riksväg. Anslutnings- och körfältsarrangemangen förbättrar avsnittets säkerhet och trafikens smidighet.
Förbättringen av riksväg 8 vid Karleby centrum är en del av en större helhet vars mål är att förbättra förbindelserna till hamnen och trygga godstrafikens verksamhetsförutsättningar. I den första fasen förbättras riksvägen i Karleby centrum mellan Kyrklunds planskilda anslutning och riksväg 13.
Åtgärder inom projektet
Kyrklunds rondell
Kapaciteten av Kyrklunds rondell utökas
- Genom att bygga ytterligare körfält vid Hamnvägens tillfart och det östra vägskälet av riksväg 8.
- Genom att bygga ett andra körfält i Hamnvägens utfart.
- Genom att lägga till ett nytt körfält för dem som svänger till höger från riksväg 8 norrut till Vasavägen.
- Genom att avlägsna Vagnkarlsgatans anslutning till Hamnvägen och bygga en ersättande förbindelse till riksväg 8 söder om Kyrklund.
Hyvlerigatan och Vasavägen
- Hyvlerigatans anslutning till Hamnvägen omvandlas till en ensidig anslutning där trafiken dirigeras via anslutningsfilen i samma körriktning. Lösningen underlättar anslutningen till den livliga trafiken och gör det smidigare särskilt under rusningstid.
- På Vasavägen byggs en ny femdelad rondell som ansluts till Hyvlerigatan och Kosillstigen.
- Rondellens öar fullbordas med nubbstensbeläggning och planteringar.
Riksväg 8 från Sättaregatan till riksväg 13
- Riksväg 8 byggs om till en fyrfilig väg med två körbanor mellan Sättaregatan och riksväg 13.
- Det finns två körfält i båda riktningarna och körriktningarna avskiljs med en mittfil.
- Det byggs ett eget körfält vid Heinolasvängens anslutning för dem som svänger till höger.
- Ventusvägen, Sättaregatan, Terminalgatan och Norraleden inkluderas i fyrfilsarrangemanget. Deras anslutningar förnyas så att de motsvarar riksvägens körfältsarrangemang.
- Anslutningsrampens sluttning görs svagare och en längre anslutningsfil läggs till, vilket underlättar särskilt den tunga trafikens anslutning och förbättrar säkerheten.
- Den fyrfiliga vägen minskas till nuvarande bredd efter ramkorsningen till riksväg 13.
Broar
Det byggs 5 nya broar och förbättras 3 broar inom projektet.
Hankkeen vaikutukset ja hyödyt
Trafikens smidighet och restidernas förutsägbarhet
Rusningen lättar och restiderna förkortas särskilt mellan Kyrklund och Heinolasvängen. Både hamn- och industritransporterna blir säkrare och mer förutsägbara.
Trafiksäkerhet
Avlägsnandet av plankorsningar, den nya ensidiga anslutningen samt körfältsarrangemangen minskar antalet korsningsolyckor och påkörningar bakifrån. Förhållandena för fotgängare och cyklister förbättras i och med nya rondeller och ledarrangemang.
Specialtransporter och logistik
Riksväg 8 fungerar även i fortsättningen som en del av ruttnätet för stora specialtransporter. Alla nya anslutningar, ramper och rondeller är dimensionerade för transporter på 7 × 7 × 40 meter. Vid placeringen av portaler och belysning beaktas stora specialtransporter så att de kan köras utan begränsningar.
Buller och omgivningen
Det byggs sammanlagt över fyra kilometer bullerhinder (bullerräck och -stängsel) på centrumavsnittet. Kyrklundens betongräcke ersätts med ett högre bullerhinder. Nya planteringar och gräsmattor förbättrar stadsbilden och omgivningens trivsel.
Regional utveckling
Projektet stöder riktlinjerna i Mellersta Österbottens trafiksystemplan: det gör området tillgängligare, stärker näringslivets transportkedjor och främjar hållbar mobilitet med avseende på säkerheten och miljökonsekvenserna.
Förbättringen av riksväg 8 gynnar såväl den regionala pendlings- och ärendetrafiken som de nationella och internationella transporterna.
Projektets kostnader
Projektets kostnadskalkyl är cirka 18 miljoner euro. Statens andel är 13 miljoner euro och Karleby stads andel 5 miljoner euro. Projektet är en del av en större vägplaneringshelhet, varav man i detta skede genomför förbättringarna vid Karleby centrum.