Riksväg 8 i Karleby centrum – frågor och svar på lättläst språk
  • Riksväg 8 går genom Karleby centrum. I Karleby kallas denna del av vägen för Södraleden.  
     
    Södraleden förbättras mellan Kyrklunds rondell och Närvilä planskilda anslutning. En planskild anslutning är en anslutning där vägar korsar varandra i olika plan. 

    Det byggs fler körfält på Södraleden. Anslutningarna görs säkrare och broarna repareras. Kyrklunds rondell förbättras.  

    Dessutom byggs två nya rondeller: en på Vasavägen och en i ändan av Bondegatan i Närvilä. 

    Man kommer inte längre direkt till Hamnvägen från Vagnkarlsgatan. Däremot byggs en ny anslutning från Vagnkarlsgatan till Vasavägen. I fortsättningen kör man till Hamnvägen via Kyrklunds rondell. 

    I projektet förbättras också bullerskyddet samt gång- och cykelvägarna. 

  •  Riksväg 8 är en viktig väg vid Västra Finlands kust. Vägen är en viktig godstransportrutt mellan Finland och Europa. Vägen betjänar också transporter till Karleby hamn. Karleby hamn är en av de största i Finland. 

    För närvarande är vägen överbelastad särskilt på eftermiddagen. Korsningarna och anslutningarna är svåra att använda. Trafiken är inte lika säker som på andra motsvarande riksvägar. 

    Projektet förbättrar trafikens smidighet och säkerhet. Det är också lättare att uppskatta restiderna. 

  • Byggandet börjar i slutet av 2026. Projektet slutförs år 2028. 

    Entreprenören, dvs. byggaren, väljs hösten 2026.

  • Många av objekten byggs samtidigt. Vissa arbeten börjar dock vid olika tidpunkter. Den noggrannare tidtabellen blir klar när entreprenören har valts. Entreprenören gör upp en noggrann plan för hur arbetet ska framskrida. 
     

  • Kostnadskalkylen för projektet är 18,4 miljoner euro. 

    • Trafikledsverket betalar 13 miljoner euro. 
    • Karleby stad betalar 5 miljoner euro. 
    • Fintraffic betalar cirka 400 000 euro. 
  • Byggandet orsakar en del störningar i trafiken. Under brobygget går trafiken längs omvägar eller tillfälliga körfältsarrangemang. Då kan det hända att endast en fil används. Detta kan göra trafiken långsammare och orsaka trafikstockningar.

  • Ja. Trafikförbindelserna till butiker och andra tjänster i närområdet kan användas under hela byggtiden. Rutterna kan dock ändras något. Man informerar om detta på förhand.

  • Hastighetsbegränsningarna kan sänkas på byggområdena för att trygga säkerheten. Närmare information om begränsningarna finns på vägmärkena på byggområdet och på projektets webbplats.

  •  Närmare uppgifter om trafikarrangemangen klarnar i slutet av 2026 när byggandet börjar. 
    Information om trafikarrangemangen finns på projektets webbplats på adressen vayla.fi/sv/rv-8-karleby-centrum-trafikarrangemang

    I Fintraffics trafiklägestjänst ser du hur trafiken löper i Karlebyområdet just nu: liikennetilanne.fintraffic.fi/?lang=sv

  • Specialtransporter är till exempel transporter av delar av vindkraftverk. Dessa transporter är bredare eller längre än vanligt. 

    Riksväg 8 är en rutt för stora specialtransporter. Specialtransporterna kan röra sig längs rutten under hela byggtiden. Detta har beaktats i planeringen av trafikarrangemangen, även i Kyrklundens, Vasavägens och Bondegatans rondeller. 

  • Under byggandet av underfarterna måste fotgängare och cyklister använda omvägar. Omvägarna planeras på förhand och information om dem ges separat

  • Ja. Omvägarna planeras så att de också kan användas av personer som rör sig med rullstol och personer som rör sig med barnvagn. Om du märker att det finns ett hinder längs rutten, meddela detta med responsblanketten på projektets webbplats.

  • Största delen av lederna förblir oförändrade. I anslutning till rondeller görs vissa ändringar. 

    • Rutterna ändras delvis vid Kyrklunds rondell. På vissa resor blir rutten något längre. 
    • Vid Vasavägens rondell rivs Prismavägens nuvarande underfart. I stället byggs nya gång- och cykelleder vid sidan av Vasavägen. 
    • I Närvilä byggs en ny rondell vid korsningen mellan Bondegatan, Hakalaxgatan och Järnvägsgatan. Här förbättras också gång- och cykelförbindelserna. 
  • Ja, bullerskyddet förbättras i projektet. 

    Bullerhindren är i huvudsak bullerräcken och bullerväggar. I ett tätt stadsområde finns det inte alltid utrymme för bullervallar. Bullervallar byggs på platser där det finns plats för dem. 

    Det nuvarande betongräcket i Kyrklunds rondell rivs och i stället byggs ett högre hinder. 

    Bullerhindren minskar avsevärt den bullerolägenhet som invånarna i närområdet upplever.

  • I projektet bryts eller pålas inte. Dessa arbeten skulle orsaka mycket buller. Maskiner och fordon som används vid byggandet har dock ljud. Detta kan störa invånarna i närområdet tillfälligt. Byggarbetena utförs i huvudsak kl. 7–16. 

  • Projektet genomförs i huvudsak på det nuvarande vägområdet. Detta innebär att förändringarna i miljön förblir små. 
     

    Naturen i området har kartlagts före planeringen. I området växer en sällsynt växt, ängsnejlika. Växtplatserna för ängsnejlika har beaktats i planeringen.  
     
    Det finns inga naturskyddsområden i närheten av området. Byggandet förstör inte föröknings- eller rastplatser för hotade arter. 
     

    I samband med byggandet måste man fälla en del träd. I deras ställe planteras nya träd och buskar bland annat i rondellerna och längs Södraleden. 
     

    Våtmarken Sundet ligger nära byggområdet. Skyddet av våtmarken har beaktats i planeringen. Vid bron över Sundet byggs skyddslager som förhindrar att skadliga ämnen kommer ut från marken i vattendraget under byggtiden.

  • Projektets webbplats finns på adressen vayla.fi/sv/rv-8-karleby-centrum.  
    Du kan beställa meddelanden på finska om projektet direkt till din e-post. Beställningsblanketten finns på webbplatsen.