Utgångspunkter för planeringen
I dagsläget använder trafiken rutten landsväg 170 – Skärgårdsvägen – Atomvägen mellan Lovisa stad och Hästholmen. Vägen fungerar som huvudrutt till Lovisa kärnkraftverk. Trafiken på landsvägen består huvudsakligen av kraftverkets pendeltrafik, tung trafik och trafiken förorsakad av enstaka invånare och stugägare.
På den nuvarande landsvägen 1583 (Skärgårdsvägen) är både den horisontella och vertikala geometrin på vissa ställen bristfällig, och uppfyller inte kraven för en 80 km/h hastighetsbegränsning. Enligt undersökningarna uppnår särskilt tung trafik därför inte den av begränsningen tillåtna hastigheten. Hastighetsminskningen i trafiken ökar behovet för omkörningar och detta i sin tur försämrar trafiksäkerheten, eftersom omkörningsförbud gäller på nästan hela Skärgårdsvägen. Dessutom upplevs både gång och cykling som otryggt på grund av smala vägrenar.
Målsättning för planen
Målet med planeringen är att förbättra trafiksäkerheten på Skärgårdsvägen och att förbättra smidigheten av trafiken på Atomvägen, särskilt angående industrins behov.
Planens omfattning
Planen omfattar en ny sträckning för landsväg 1583 (Atomvägen) mellan landsväg 170 och Skärgårdsvägen, med tillhörande trafikarrangemang. Den nya vägförbindelsen kommer att förbinda Atomvägen med huvudvägnätet.
Planeringens framskridande och tidtabell
Målsättningen är att planen färdigställs och kan läggas fram till påseende år 2025.
Aktuellt i projektet
En offentlig tillställning om planen hölls i oktober 2024. Tillställningens presentationsmaterial och de presenterade översikts- och plankartorna finns i materialet nedan.