Populärt innehåll

Lastbil på motorvägen.
Illustrationsbild.
E18 Åbo ringväg
Åbo ringväg (stamväg 40) är en del av den livligt trafikerade E18-vägen. I projektet avlägsnas plankorsningarna på vägavsnittet mellan Kausela och Kirismäki och vägavsnittet görs fyrfiligt.
Läs mer
alt=""
Esbo stadsbana
Esbo stadsbana är en del av utvecklingen av huvudstadsregionens kollektivtrafiksystem. Samtidigt kommer fjärrtrafiken i riktning mot Åbo och närtrafiken i Karis, Kyrkslätt och Esbo att löpa punktligare och smidigare.
Läs mer
alt=""
Förnyande av Lv 180 Rävsundsbron och Hessundsbron
Målet med projektet är att förbättra och trygga den enda landsvägsförbindelsen till Pargas och Åbolands skärgård. Samtidigt stöder projektet utvecklingen av näringslivet och markanvändningen i Pargas samt främjar trafiksäkerheten och boendetrivseln.
Läs mer

Tillbaka Banarbetet mellan Karis och Köklax fortskrider: flera entreprenader färdigställs mot slutet av året

Banarbetet mellan Karis och Köklax fortskrider: flera entreprenader färdigställs mot slutet av året

Publicerad 19.11.2025 8.00

 

Flera entreprenader inom utvecklingen av projektet Kustbanan Karis-Köklax blir färdiga under slutet av året. Arbetena har framskridit enligt plan, och projektets första betydande förbättringar börjar nu synas på banan.

“Sommarens fem veckor långa avbrott i tågtrafiken utnyttjades effektivt, vilket gjorde det möjligt att många arbetsmoment framskred med snabb takt. Nu går entreprenaderna framåt mot färdigställande och följande byggfaser”, berättar projektchef Erkki Mäkelä vid Trafikledsverket.

Banan Karis–Köklax utgör cirka en tredjedel av kustbanan mellan Helsingfors och Åbo. Banan har varit i bruk i över ett sekel och dess konstruktioner löper genom varierande terräng med mjukmarker, berg och äldre grundläggningar. På sträckan trafikerar både fjärr- och närtåg, och årligen görs miljontals tågresor.

Projektet genomförs etappvis under åren 2025–2028. Målet är att säkerställa smidig och trygg tågtrafik, förbättra passagerarservice samt minska trafikstörningar under kommande årtionden.

Arbetsmoment som färdigställs i slutet av året

Förbättrad stabilitet på bansträckan Ingå–Karis (första etappen)
Banans grundkonstruktioner har förstärkts och dräneringssystemen har förbättrats. Arbetet utfördes huvudsakligen under sommarens trafikavbrott, vilket möjliggjorde omfattande strukturella förbättringar på ett säkert och effektivt sätt. Entreprenaden är klar.

Jeppas underfart och förbättrad banstabilitet i Kyrkslätt
Vid Jeppas har en ny gång- och cykelunderfart byggts som ersätter den befintliga plankorsningen. Samtidigt har banans konstruktioner förstärkts och områdets dräneringssystem förbättrats. Den nya bron lyftes på plats i somras och målet är att ännu i år ta den i bruk. Avlägsnandet av plankorsningen förbättrar trafiksäkerheten avsevärt.

Lillgårds och Riddarbackens tunnlar i Sjundeå
Lillgårds tunnel är i huvudsak färdig. Arbetet med Riddarbackens tunnel fortsätter under trafikavbrottet nästa sommar. I båda tunnlarna har konstruktioner förnyats och isoleringar förstärkts, vilket förlänger tunnlarnas livslängd och ökar säkerheten.

Förbättrad tillgänglighet vid Ingå och Karis stationer
Tillgängligheten har förbättrats vid plattformarna och gångvägarna på Ingå och Karis stationer. Entreprenaden är en fortsättning på förbättringsarbeten som inleddes redan 2018. Stationerna får tas i bruk i slutet av 2025.

Uppdatering av kablar mellan Hoplax och Karis
Entreprenaden innefattar uppdateringar av säkerhetsanläggningarnas kablar på flera banavsnitt samt nödvändiga banunderkorsningar. Arbetet garanterar driftsäkerheten av säkerhetsanläggningarna långt in i framtiden. Entreprenaden färdigställdes i oktober.

Planering av östra växlar i Kyrkslätt
I Kyrkslätt planeras en ny växel för att förbättra tågtrafikens smidighet vid stationen. Planeringen inleddes hösten 2025 och arbetet ska utföras under trafikavbrottet nästa sommar.

Banplan för Sjundeå station framskrider
Planeringen av Sjundeå stations utveckling har framskridit bra och banplanen beräknas bli klar kring årsskiftet.

Projektet fortsätter till slutet av 2028. Alla arbetsmoment är planerade så att påverkan på resenärer och godstrafik hålls så kontrollerad som möjligt. Projektets kostnader beräknas att bli cirka 80 miljoner euro.

Mer information:
Erkki Mäkelä, projektchef, Trafikledsverket
tfn 029 534 3822
[email protected]

Följ projektet: https://vayla.fi/sv/utveckling-av-kustbanan-karis-koklax
Facebook: Rantarata Karjaa - Kauklahti Kustbana Karis - Köklax