Den första isbrytaren har åkt till Bottenviken – assistansrestriktionerna för isbrytning träder i kraft måndagen den 24 november.
Publicerad 21.11.2025 9.07
Trafikledsverket har fastställt de första assistansrestriktionerna för hamnarna i Torneå, Kemi och Uleåborg vintern 2025–2026. Den första isbrytaren har också ombetts operera. Zeus of Finland anländer under veckoslutet för att säkerställa trafiken i Bottenviksbågen. Isbrytarassistansen begränsas till fartyg som tillhör minst finsk-svensk isklass II och har en dödvikt på minst 2 000 ton. Den nu fastställda restriktionen träder i kraft den 24 november 2025, alltså en månad tidigare än förra vintern.
"Tills vidare är istäcket tunt och vädret förutspås förbli svalt under de inkommande veckorna. Om kölden fortsätter ökar istäckets tjocklek, men om vinden vänder söderut kan det bildas ett bälte av issörja i farlederna i slutet av nästa vecka. Detta medför en risk för handelsfartyg att fastna i isen", berättar sjöfartsexpert Tuomas Taivi vid Trafikledsverket.
"Så här i början av säsongen observerar lokala lotsar hur isen utvecklas avlägger israpporter till Trafikledsverket. Genom samarbete blir vintersjöfarten kostnadseffektiv. Väderförhållandena och isbildningen övervakas med hjälp av den information och prognostjänst som produceras av Meteorologiska institutet. Isbrytningskapaciteten ökas och restriktionerna höjs vid behov", fortsätter Tuomas Taivi.
Innan Alfons Håkans Zeus of Finland anländer till Bottenviken assisteras trafiken vid behov med Trafikledsverkets avtalsbogserare.
Under det gångna året konkurrensutsatte Trafikledsverket isbrytningsavtalen som trädde i kraft under sommaren. De nya avtalen möjliggör en mer flexibel avgångsordning för isbrytarna och gör hela servicehelheten mer effektiv.
På vintern begränsas handelsfartygens tillträde till finska hamnar genom assistansrestriktioner för att garantera sjöfartens säkerhet. Genom begränsningarna säkerställs att strukturellt tillräckligt starka fartyg används i norra Östersjön på vintern.
Även denna vinter utfärdar Trafikledsverket assistansrestriktioner för hamnarna utifrån isläget, enligt samma principer som tidigare vintrar. Den tillämpade restriktionspolicyn är gemensam med Sverige.
Isbrytningen säkerställer Finlands godstransporter
Trafikledsverket ansvarar för myndighets- och beställaruppgifter, den nationella samordningen av vintersjöfarten samt beslutar om hamnarnas assistansrestriktioner. Tjänsteleverantörer upprätthåller isbrytningsmateriel och producerar isbrytningstjänster för Trafikledsverkets räkning, med hjälp av vilka man garanterar säkerheten och servicenivån för näringslivets sjötransporter. Eftersom 95 procent av godstransporterna i Finland sker till sjöss är det nödvändigt med sjötrafik året runt.
Även samarbetet är något som är viktigt för helheten. Med grannländerna kommer man överens om samanvändning av isbrytarkapaciteten och det smidiga samarbetet med inhemska aktörer möjliggör en välfungerade handelssjöfart. Finland och Sverige samarbetar intensivt i Bottniska viken och isbrytarflottan opereras enligt behov som en och samma flotta. Det finns inget liknande mellanstatligt samarbete någon annanstans i världen.
Enligt Trafikledsverkets servicelöfte ska man få isbrytarhjälp inom i genomsnitt fyra timmar. Isbrytarna rör sig inte bara på de farleder som leder till hamnarna, utan även på öppet hav, där de allra mest utmanande och rörliga isförhållandena oftast råder. Oräkneliga fartyg får assistans också på öppet hav. Kostnaderna för vintersjöfarten är omkring 80 miljoner euro per år, eftersom alla Finlands hamnar fryser till under en normal vinter.
Information om assistans- och isläget (baltice.org)
Mer information:
Sakkunnig inom sjöfart Tuomas Taivi, tfn 029 534 3328 eller [email protected]