E18 Reso centrum

Vägprojekt Pågående Egentliga Finland

E18 Åbo ringväg, som hör till det europeiska TEN-stomvägsnätet, är en av Finlands viktigaste huvudvägar. Vägavsnittet i Reso centrum avviker avsevärt från de övriga vägavsnitten längs E18. I centrum blandas stadstrafiken och trafiken på huvudleden, och vägen uppfyller inte de mål som satts upp för de viktigaste huvudledsförbindelserna. Målet för förbättringen av ringvägen är att åtgärda bristerna i vägens kvalitetsnivå, göra trafiken smidigare och säkrare samt stödja stadsregionens förutsättningar för tillväxt.

En illustration av planeringslösningen.
  • Planering 2020
  • Avtals- och utvecklingsfas 7/2025
  • Byggande 2026
  • Färdigställande: 2029

Basinformation om projektet


Ladda ner projektkort (pdf)
Tidsplan
2025-2029
Entreprenör
-
Kostnader
235 miljoner euro (MAKU)
Beställare
Väylävirasto
Mål
  • Förbättring av trafikens smidighet och säkerhet samt minskning av störningskänsligheten 
  • Utveckling av gatuarrangemangen för stadstrafikens behov
  • Förbättring av förhållandena för fotgängare och cyklister 
  • Minskning av utsläpp från trafiken 
  • Minskning av antalet personer som exponeras för buller från vägtrafiken 
  • Förbättring av tillgängligheten till Nådendals och Åbo hamnar, Meyers varvsområde, Neste raffinaderiområde och Reso centrum 
     

Projektets nuläge

Betydande trafikleder går igenom Reso centrum, såsom E18-vägen (stamväg 40) som hör till Europas TEN-T-stomnätskorridor och den regionala huvudgatan Raisiontie. I närheten av centrum finns dessutom riksväg 8 (E8), som ansluter till E18 via en planskild anslutning. Trafikmängderna på E18-vägen i Reso centrum är mycket stora, och varierar dagligen mellan 23 000 och 31 000 fordon. Det finns i synnerhet mycket tung trafik på grund av hamnarna, oljeterminalen och Meyers varv.

Med nuvarande trafikmängder fungerar trafikljusstyrda anslutningar under rusningstid vid de yttersta gränserna för sin kapacitet och trafiken överbelastas regelbundet. Dessutom försvårar närliggande anslutningar trafikens funktion och orsakar trafiksäkerhetsproblem. Rampanslutningen vid Voudinkatu i Reso planskilda anslutning är den farligaste anslutningen i hela Egentliga Finland och Satakunta.

Trafikens negativa konsekvenser för invånarna är betydande och omfattar partikelutsläpp, buller och barriäreffekter. De nuvarande trafikarrangemangen försvårar också avsevärt utvecklingen av markanvändningen i Reso centrum. I projektet strävar man efter att lösa dessa utmaningar.

Projektets innehåll

Målet med projektet är att förbättra trafikarrangemangen i Reso kärncentrum så att de motsvarar kraven i det europeiska TEN-T-stomnätet. Samtidigt strävar man efter att förbättra trafikens smidighet och säkerhet samt livsmiljön för invånarna i området.

Åbo ringväg förbättras på sin nuvarande plats till en 2+2-filig huvudväg med planskilda anslutningar på en cirka 1,7 kilometer lång sträcka mellan väster om Juhaninkuja och Haunis planskilda anslutning. Vid Reso centrum byggs en cirka 450 meter lång landsvägstunnel i betong. Väster om Reso tunnel byggs en planskild anslutning. Den planskilda anslutningen mellan ringvägen och riksväg 8 i Reso förbättras till en planskild anslutning i tre plan, som förenar huvudlederna med varandra via en cirkulationsplats på mittplan.

Riksväg 8 förbättras på en cirka 1,3 kilometer lång sträcka och vägens höjdläge sänks som mest med cirka 6 meter, varvid vägen ligger i ett betongtråg. Vägen förblir en motorväg och hastighetsbegränsningen är 100 km/h.

I och med att ringvägens plankorsningar avlägsnas görs omfattande gatuarrangemang och enskilda vägar. Dessutom förbättras gång- och cykelförbindelserna längs ringvägen och i anslutning till gatorna.Den omfattande bullerbekämpningen genomförs genom att bygga sammanlagt 3,8 kilometer bullerväggar och -räcken, varav en del är transparenta. Säkerheten förbättras genom att man installerar trafikljus i gatunätet och ökar belysningen på trafiklederna.  

Kostnader

Projektets kostnadskalkyl lever enligt markbyggnadens kostnadsnivå. Projektets kostnadskalkyl är cirka 235 miljoner euro.