Hoppa till innehåll

Mer information

Trafikledsverket

sakkunnig inom trafiksystem och markanvändning

Aimo Huhdanmäki

  • 029 534 3281

Fast förbindelse över Kvarken, förutredning

Banprojekt Vägprojekt Farledsprojekt Under planering Österbotten

I förutredningen skapas en helhetsbild av alternativen, behovet, kostnaderna och konsekvenserna av en fast förbindelse över Kvarken. 

Hav.

Basinformation om projektet


Trafikledsverket logo
Tidsplan
2024–2025
Entreprenör
Flera. Bl.a. KM, Traficom, Kvarkenrådet och Trafikverket i Sverige.
Kostnader
cirka 150 000 euro (förutredning)
Beställare
Trafikledsverket
Mål

I förutredningen skapas en helhetsbild av alternativen, behovet, kostnaderna och konsekvenserna av en fast förbindelse över Kvarken.

Utgångspunkter för planen

I Petteri Orpos regeringsprogram beslöt man att göra en utredning om en fast förbindelse över Kvarken (Vasa–Umeå). På kommunikationsministeriets begäran ansvarar Trafikledsverket för utarbetandet av förutredningen. Avsikten är att förutredningen ska vara klar senast våren 2025.

Utgångsmaterialet för planeringen är tidigare utredningar om en fast förbindelse över Kvarken. 

Planens mål

Målet med förplaneringen är att hitta svar på bland annat följande frågor:

  • Varför behövs en fast förbindelse över Kvarken?
  • Vilka konsekvenser skulle en fast förbindelse över Kvarken ha?
  • Finns det efterfrågan på både spår- och vägförbindelse?
  • Hur stor efterfrågan skulle det finnas på trafik (person- och godstrafik)?
  • Den fasta förbindelsens tekniska planering, genomförandesätt och kostnadsberäkning?
  • Skulle det vara bäst att bygga en fast förbindelse som en vall, bro, tunnel eller en kombination av dessa?
  • Alternativ för förbindelsens läge, som påverkas av bland annat byggbarheten, jordmånen, havsdjupet, miljökonsekvenserna och förhållandena för vintersjöfarten.
  • Kopplingar och synergier mellan den fasta trafikförbindelsen och framtidens energisystem?
  • Projektets risker ur olika synvinklar? Till exempel försörjningsberedskap, genomförande och vintersjöfart.
  • I utarbetandet av planen deltar också Trafikverket i Sverige och regionala myndigheter.
  • I slutet av den preliminära planen utarbetas en vägkarta och ett förslag på hur den ska genomföras, där man beskriver kommande planeringsbehov samt de förvaltnings- och tillståndsprocesser som projektet förutsätter.
  • Kvarkenrådet gör en separat utredning om finansieringsmodellerna för genomförandet av projektet.

Planeringsområde

Planeringsområdet gäller sträckan mellan Vasa och Umeå i Kvarken.

Planens innehåll

I förplanen ingår följande delutredningar:

  1. Behovsutredning
  2. Utredning om genomförbarhet
  3. Projektets vägkarta 
  4. Sammanfattning och slutsatser samt förslag till framskridande

Planeringens framskridande och tidtabell

Förplaneringen inleddes i början av 2024 genom att ett arbetsprogram utarbetades. Behovsbedömningen och genomförbarhetsutredningen konkurrensutsattes och WSP Finland valdes ut för att genomföra dem. Rapporterna bereds av ett tvärvetenskapligt team bestående av experter från både Finland och Sverige. Förutredningen blir klar våren 2025.

Aktuellt i planeringen augusti, september, oktober 2024

 

  • Anskaffning och analys av primärdata
  • Utarbetande av modeller för efterfrågan på trafik
  • Utarbetande av jämförelsealternativ
  • Utredning av synergifördelar vid energiöverföring
  • Skapande och jämförelse av alternativ för utstakning
  • Workshop med intressentgrupper