Utveckling av Karleby stationsområde – vad är det fråga om?
Utgångspunkter för planen
Karleby bangård ligger på huvudbanan (banavsnittet Tammerfors–Uleåborg). Det är en knutpunkt för trafiken som är av nationell betydelse. Karleby bangård är en central del av det mer omfattande programmet för att utveckla Karleby stationsområde.
Plattformarna vid Karleby trafikplats uppfyller inte de allmänna kraven för plattformar. Dessutom är den enda tillgängliga rutten till mellanplattformen via en plattformsstig som saknar varningsanläggningar.
Planens mål
Målet med utvecklingsprojektet är att förbättra plattformarnas funktionalitet, utveckla passagerarnas trafikförbindelser så att de blir säkrare, förbättra förutsättningarna för godstrafiken till Yxpila samt minska underhållskostnaderna. Dessutom är målet att förena Karleby centrum med de södra stadsdelarna.
Planeringsområde
Planeringsområdet ligger på Karleby trafikplats och slutar västerut vid den västra sidan av bron över Vasavägen (Karleby överfartsbro) och i öster vid järnvägsbroarna över Sunt (Järnvägsbron över Kokkolanjoki).
Planens innehåll
Vårt mål med utvecklingsprojektet är att planera en underfart för gång- och cykeltrafik eller en överfartsbro till Karleby station. I samband med det planerar vi också säkra och tillgängliga förbindelser till plattformarna. Dessutom planerar vi förbättringar av de nuvarande plattformarna.
För spårnätets del planerar vi spårändringar som skulle minska behovet av underhåll av den tunga godstrafiken i riktning mot Yxpila samt göra det möjligt att senare bygga ett dubbelspår på sträckan Karleby–Yxpila.
Planeringens framskridande och tidtabell
För underfartens och överfartsbrons del gör vi en granskning av alternativen och tillhörande banteknisk planering under 2025, varefter vi övergår till en noggrannare byggnadsplanering för det valda alternativet.
Grundundersökningar i anslutning till granskningen av alternativen görs på bangården i januari 2025.
Byggandet tar cirka 2-3 år. Tidtabellen för byggandet har inte fastställts i projektavtalet, eftersom projektet tills vidare saknar finansiering och genomförandebeslut.