Trafikledsprojekt
Med projektsök hittar du Trafikledsverkets utvecklingsprojekt och vägprojekt som NTM-centralerna ansvarar för. Pågående projekt avser projekt som har fått ett genomförandebeslut. Inte alla pågående projekt är ännu under uppbygnad.
Med projektsök hittar du Trafikledsverkets utvecklingsprojekt och vägprojekt som NTM-centralerna ansvarar för. Pågående projekt avser projekt som har fått ett genomförandebeslut. Inte alla pågående projekt är ännu under uppbygnad.
|
Rv 1 Ring III–Munkshöjden, variabla hastighetsbegränsningar
Variabla hastighetsbegränsningsmärken tas i bruk på riksväg 1 (Åboleden) på avsnittet Ring III–Munkshöjden. Hastighetsbegränsningarna styrs utifrån eventuella köer samt vädret och väglaget. Inom ramen för projektet konstrueras dessutom informationsskyltar, varningsmärken, trafikmätare och två väderstationer.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
Förbättring av riksväg 8 vid Karleby
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Österbotten har inlett utarbetningen av vägplanen för förbättring av riksväg 8 vid Karleby. Målet med planeringen är att förbättra anslutningarna till riksvägen, trafikens smidighet och säkerhet samt att bygga förbindelser för gång- och cykeltrafik.
Vägprojekt
Mellersta Österbotten
Karleby
Under planering
|
Rv 3 Tammerfors-Vasa
Vägprojekt
general
Södra Österbotten
Österbotten
Under planering
|
Ring I Kvarnbäcksvägens planskilda anslutning
På Ring I vid Kvarnbäcken i Helsingfors planeras en planskild anslutning i stället för den nuvarande trafikljusstyrda anslutningen. Samtidigt är avsikten att förbättra gång- och cykeltrafikarrangemangen i området.
Nyland
Helsingfors
Vägprojekt
Under planering
|
Förbättring av riksväg 8 på avsnittet Edsevö – Lepplax, Pedersöre
Under våren 2021 har NTM-centralen i Södra Österbotten och Pedersöre kommun börjat utarbeta en vägplan för avsnittet Edsevö–Lepplax. Avsnittet med omkörningsfiler finns också i Österbottens landskapsplan. Vägplanen blir färdig under år 2022.
Vägprojekt
Österbotten
Pedersöre
Under planering
|
Förbättring av riksväg 8 på avsnittet Ytterjeppo–Sorvist, Nykarleby
Under våren 2021 har NTM-centralen i Södra Österbotten i samarbete med Nykarleby stad inlett arbetet med att utarbeta en vägplan för avsnittet Ytterjeppo–Sorvist. I vägplanen planeras ett nytt avsnitt med omkörningsfiler och avsikten är att planen ska bli färdig under år 2022.
Vägprojekt
Österbotten
Nykarleby
Under planering
|
Ring I Bredvik
Ring I är en halvcirkelformad huvudled i huvudstadsregionen, som förbinder Kägeludden i Esbo med Östra centrum i Helsingfors.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
Lv 180 mellan Kurkela och Kustö
NTM-centralen i Egentliga Finland har i början av 2021 börjat utarbeta en vägplan för förbättring av landsväg 180 genom att bygga en ny förbindelse mellan Kurkela planskilda anslutning och Kustö.
Vägprojekt
Egentliga Finland
S:t Karins
Under planering
|
Projektet för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård (HELRA)
Innan projektet för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård inleddes trafikerades banavsnittet mellan Helsingfors och Böle under rusningstid av 74 tåg per timme. Med hjälp av projektet som blev färdigt i slutet av 2021 minskade bangårdens störningskänslighet och kapaciteten ökade till nästan 90 tåg i timmen.
Banprojekt
general
Nyland
Helsingfors
Avslutad
|
Järnvägsbron i Hangö
Järnvägsbron väster om Hangö station förnyas. Den gamla bron, som är i slutet av sin livscykel, ersätts med en ny och modern bro som beaktar den kommande elektrifieringen av banan samt de nuvarande trafikbehoven.
Banprojekt
Nyland
Hangö
Avslutad
|
Ny vägförbindelse Vikby–Martois, Korsholm
NTM-centralen i Södra Österbotten utarbetar en vägplan mellan Vikby och Martois byar i Korsholms kommun. Planeringen börjar från den planskilda anslutningen mellan riksväg 3 och riksväg 8 och går till Lillkyrovägen. Planeringsavsnittet är cirka sju kilometer långt.
Vägprojekt
Österbotten
Korsholm
Under planering
|
Seinäjoki–Vasa hastighetshöjning, järnvägsplan
Banprojekt
Seinäjoki
Södra Österbotten
Storkyro
Laihela
Under planering
|
Förbättringen av Sjundeå station
Sjundeå station som är i järnvägsplaneringsskedet får ökad säkerhet och servicenivå genom en modernisering av perrongerna och förbindelserutterna, samt genom en utvidgning av området för infartsparkering. En förbättring och reparation av spårens och närmiljöns konstruktioner reducerar behovet av kontinuerligt underhåll.
Banprojekt
Nyland
Sjundeå
Under planering
|
Direktbanan Esbo–Salo
Direktbanan Esbo–Salo är en del av projektet för den snabba tågförbindel-sen Helsingfors–Åbo. Målet är att förkorta restiden mellan Helsingfors och Åbo och utvidga pendlings- och arbetsmarknadsområdena samt öka reg-ionernas dragningskraft och konkurrenskraft. Direktbanan Esbo–Salo är en cirka 95 km lång tvåspårig ny bana som börjar väster om Esbo station och förenas med den nuvarande banan öster om Salo nuvarande station. För direktbanan har man planerat fyra nya stationer i Hista, Veikkola, Vichtis-Nummela och Lempola i Lojo. Den nya banan och stationerna möjliggör ny närtågstrafik mellan Helsingfors och Lempola i Lojo. Direktbanan för-kortar tågresan mellan Helsingfors och Åbo med cirka en halv timme och är som snabbast en timme och 15 minuter.
Banprojekt
general
Nyland
Egentliga Finland
Esbo
Kyrkslätt
Lojo
Vichtis
Salo
Under planering
|