Trafikledsprojekt
Med projektsök hittar du Trafikledsverkets utvecklingsprojekt och vägprojekt som NTM-centralerna ansvarar för. Pågående projekt avser projekt som har fått ett genomförandebeslut. Inte alla pågående projekt är ännu under uppbygnad.
Med projektsök hittar du Trafikledsverkets utvecklingsprojekt och vägprojekt som NTM-centralerna ansvarar för. Pågående projekt avser projekt som har fått ett genomförandebeslut. Inte alla pågående projekt är ännu under uppbygnad.
![]() Jakobstads farled
I projektet fördjupades farleden till hamnen i Jakobstad till 11 meter. Projektet färdigställdes i slutet av 2015.
Farledsprojekt
general
Avslutad
|
![]() Lielahti–Kumo
Byggnadsarbetena på banprojektet Lielahti–Kumo färdigställdes i förtid och det övergick i början av 2015 till garantifasen.
Banprojekt
general
Avslutad
|
![]() Järnvägsbron i Hangö
Järnvägsbron väster om Hangö station förnyas. Den gamla bron, som är i slutet av sin livscykel, ersätts med en ny och modern bro som beaktar den kommande elektrifieringen av banan samt de nuvarande trafikbehoven.
Banprojekt
Nyland
Hangö
Avslutad
|
![]() Förbättring av Ring III, 3:e etappen
Projektet innefattade flera åtgärder för förbättring av trafiksäkerheten och trafikflödet på Ring III. Arbeten utfördes inom Vanda stads område vid Askis samt på sträckan Vandafors–Backas under åren 2021–2023.
Vägprojekt
general
Nyland
Vanda
Avslutad
|
![]() Grundrenovering av järnvägen Helsingfors–Åbo
Hankkeen tavoitteena on korjata päällysrakenteeseen, kuivatukseen, radan vakavuuteen liittyviä ongelmia ja rakentaa yksi uusi ja yksi uudistettava silta sekä parantaa tunneliturvallisuutta. Hankkeessa parannetaan lisäksi Jorvaksen asemaa.
Esbo
Hangö
Helsingfors
Ingå
Grankulla
Kyrkslätt
Raseborg
Salo
Sjundeå
Åbo
Banprojekt
Nyland
Egentliga Finland
general
Nyland
Egentliga Finland
Esbo
Hangö
Ingå
Grankulla
Kyrkslätt
Raseborg
Sjundeå
Salo
Pågående
|
![]() Lv 132 Klövskogs omfartsväg
Klövskogs omfartsväg, som kringgår Klövskogs centraltätort, togs i bruk i slutet av år 2020. Förbindelsen förbättrade områdets trafiksäkerhet och möjliggjorde utveckling av närområdenas markanvändning.
Vägprojekt
Hankkeet A-K
general
Avslutad
|
![]() Luumäki-Imatra Banprojekt
Banprojekt
general
Pågående
|
Bullerskärmar vid Veikkola
Bullerbekämpningen vid byn Veikkola, som ligger invid Rv 1, förbättrades med nya bullerskärmar inom ramen för Trafikledsverkets och Kyrkslätts kommuns gemensamma projekt. Dessutom grundreparera-des två broar på vägsträckan.
Vägprojekt
veikkolasve
general
Avslutad
|
![]() Rv 8 Vasa - Karleby
Vägprojekt
general
Under planering
|
![]() Rv 1 Ring III–Munkshöjden, variabla hastighetsbegränsningar
Variabla hastighetsbegränsningsmärken tas i bruk på riksväg 1 (Åboleden) på avsnittet Ring III–Munkshöjden. Hastighetsbegränsningarna styrs utifrån eventuella köer samt vädret och väglaget. Inom ramen för projektet konstrueras dessutom informationsskyltar, varningsmärken, trafikmätare och två väderstationer.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
![]() Ring III - 2. skedet
Åren 2013–2016 förbättras smidigheten och säkerheten i trafiken på Ring III. Arbetena har indelats i Flygstationsvägens entreprenad och entreprenaden Lahtisleden-Borgåleden.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
![]() Ring I Esbogränsen - Tavastehusleden
I projektet för att förbättra Ring I byggs det nya körfält mellan Esbo stads gräns och Vichtisvägen, därtill förbättras Tavastehusledens planskilda anslutning. Då arbetet slutförts löper trafiken smidigare än nu och miljöolägenheterna för närmiljön minskar.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
![]() Ringbanan
Ringbanan öppnade en ny era inom kollektivtrafiken i huvudstadsregionen i och med att den binder samman Vandaforsens bana med huvudbanan via flygplatsen.
Banprojekt
general
Avslutad
|
![]() Rv 4 Rovaniemi
I Rovaniemi är en grundlig förbättring lösningen på riksvägens trafikproblem. Riksvägen förbättras på en cirka 2,5 kilometer lång sträcka från kärncentrum söderut mot Oijustie.
Vägprojekt
general
Avslutad
|
Projektet för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård (HELRA)
Innan projektet för att förbättra funktionaliteten och effektiviteten på Helsingfors bangård inleddes trafikerades banavsnittet mellan Helsingfors och Böle under rusningstid av 74 tåg per timme. Med hjälp av projektet som blev färdigt i slutet av 2021 minskade bangårdens störningskänslighet och kapaciteten ökade till nästan 90 tåg i timmen.
Banprojekt
general
Nyland
Helsingfors
Avslutad
|