Dagsläget
Ring I är en viktig ringled i huvudstadsregionen och Finlands livligaste landsväg. Den förenar radiella leder in till Helsingfors centrum och kopplar bostads- och arbetsplatsområden till varandra och till andra huvudleder i regionen. Ring I är också en viktig transportled som förenar Västra hamnen och riksvägarna.
Kalevalavägens anslutning är viktig och livlig med tanke på markanvändningen och därifrån finns förbindelser till Hagalund och Otnäs. Anslutningen tjänar bl.a. trafiken i Otnäs campusområde som är under utveckling och knutpunkten för metron och snabbspårvägen, där utveckling av markanvändningen pågår.
Trafikvolymerna på Ring I ökar i projektområdet. Trafikflödet är störningskänsligt och under rusningstider uppstår det dagligen långa köer på de kritiska avsnitten. Vid plankorsningen som är känslig för olyckor uppstår det också oförutsedda störningar som kan orsaka långa fördröjningar även utanför rusningstopparna. Restiden är inte förutsägbar.
Vid Kalevalavägens anslutning har man varit tvungen att stänga körfält då havsvattennivån stigit med cirka 1 meter från basnivån och vattnet översvämmat vägen vid anslutningen.
Projektets innehåll
Projektet omfattar följande åtgärder:
- Kalevalavägens nuvarande plankorsning med trafikljus förbättras så att den blir en planskild anslutning (Marknuten).
- Det nuvarande övergångsstället för gång- och cykeltrafik över Kalevalavägen ändras till en underfart.
- Risken för översvämningar på Ring I minskas med hjälp av en dammkonstruktion.
Projektets mål
Målet med projektet är att förbättra trafiksystemets funktionssäkerhet och trafiksäkerheten på den viktiga ringleden.
Genom projektet:
- Ring I blir smidigare och känsligheten för störningar minskar.
- Gatunätets trafikvolym minskar.
- Trafiksäkerheten förbättras.
- Bullerstörningarna minskar.
- Tillgängligheten till den nationellt betydande hamnen förbättras.
- Rutterna för gång- och cykeltrafiken kompletteras och blir säkrare.
- Kollektivtrafikens förutsättningar förbättras.
- Möjligheterna att utveckla markanvändningen förbättras.
- Trafikolägenheterna vid en eventuell havsöversvämning minskar.
Projektets kostnader
Den nuvarande kostnadskalkylen för att förbättra Marknutens anslutning är cirka 59,1 miljoner euro (MAKU 2020; 100=145). Om kostnadsfördelningen har det i samband med MBT-avtalet överenskommits att statens andel är högst 33,7 miljoner euro och Esbo stads andel högst 25,4 miljoner euro.