Hoppa till innehåll

Vad borde du veta om bedömningen av trafikledsprojekt?

Publicerad 23.3.2023

Den samhällsekonomiska lönsamheten hos de planerade trafikledsprojekten har under den senaste tiden varit på tapeten i offentligheten. Vad borde också du veta om projektbedömningen? Frågorna besvarades av Anton Goebel, sakkunnig inom trafikekonomi vid Trafikledsverket.

Tietyömaa kesällä.

Vad handlar det om när man talar om att beräkna kostnaderna och nyttan för trafikledsprojekt?

I projektbedömningen granskas kostnaderna och nyttan av de planerade projekten. I beräkningarna besvaras bland annat följande frågor:

  • Hur mycket kostar det att bygga ett projekt?
  • Hur påverkar projektet restider och olyckor?
  • Hur påverkar projektet buller och utsläpp?
  • Hur påverkar projektet kostnaderna för användning av fordon eller tåg?

Slutresultatet är en lönsamhetskalkyl som visar om projektet är samhällsekonomiskt lönsamt eller inte.

"Projektbedömningen beaktar många olika saker, men det finns också mycket att utveckla. I projektutvärderingen kommer man inom den närmaste framtiden att beakta utsläppen under byggtiden. Redan nu har man utrett utsläppen under byggtiden till exempel i fråga om projektbolagens stora banprojekt", berättar Anton Goebel, sakkunnig inom trafikekonomi vid Trafikledsverket.

Varför bedöms projekten?

Projektbedömningen har två huvudsakliga syften: att stödja planeringen och beslutsfattandet.

"I de tidiga skedena av planeringen av trafikprojekt ingår flera olika alternativ på lösningar. I projektbedömningen jämför vi till exempel linjeföringar av olika vägar eller banor. Med hjälp av jämförelsen kommer de bästa alternativen vidare. Om projektbedömningen visar att projektet verkar olönsamt kan planeringen också avbrytas", säger Goebel.

Dessutom används projektutvärderingen som stöd för beslutsfattandet. Beslutsfattarna kan utnyttja information om vilka trafikledsprojekt som är samhällsekonomiskt lönsamma.

Vad är en bedömningsskuld?

I Finland har trafikledsprojekt på över 20 miljoner euro bedömts enligt lag redan i flera år. För mindre projekt har i allmänhet ingen projektbedömning gjorts. Detta har nu ändrats.

"Numera bedöms många projekt på över 2 miljoner euro. Trafikledsverket och NTM-centralerna har utvärderat flera tidigare projektplaner och på så sätt åtgärdat bedömningsskulden. Nästan alla projekt som ingår i Trafikledsverkets investeringsprogram har bedömts i fråga om nytta och kostnader", berättar Goebel.

Vem bedömer projekten?

Trafikledsverket och NTM-centralerna utnyttjar planeringskonsulter i utvärderingen av projekten, men ramvillkoren och anvisningarna kommer från verket.

"Principen är att projektbedömningen är transparent, opartisk och kan upprepas. Värdet på de saker som ska bedömas, såsom resetid, grundar sig på forskningsrön", berättar Goebel.

I bedömningen utnyttjas också olika program. Ett nytt sätt är PRIO-verktyget. Med verktyget kan man utifrån multikriterieoptimering välja de effektivaste projekten med störst genomslagskraft.

"Planeringen av trafikledsprojekt styrs av målen i Trafik 12. Dessa är hållbarhet, tillgänglighet och effektivitet. Med hjälp av verktyget får vi reda på vilka projekt som bäst främjar dessa mål. Informationen utnyttjas i beredningen av investeringsprogrammet", konstaterar Goebel.
 


Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv