Utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo godkändes
Publicerad 13.1.2025 12.38
En direktbana planeras mellan Esbo och Salo. Direktbanan skulle vara en del av den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo. Transport- och kommunikationsverket Traficoms beslut om godkännande av utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo finns till påseende 13.1–19.2.2025. Inget beslut har fattats angående byggandet av projektet.
Planeringen av ett projekt i megaklass sker inte över en natt. Trafikledsverket har arbetat med den nu färdigställda utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo sedan år 2017 tillsammans med sina samarbetspartner. Vi har nu nått en viktig milstolpe i planeringsarbetet då Transport- och kommunikationsverket Traficom godkände utredningsplanen för projektet.
"Direktbanan mellan Esbo och Salo är ett betydande projekt både regionalt och nationellt. Planeringen av ett så här enormt projekt tar alltid många år, så godkännandet av planen är en belöning för ett långsiktigt arbete. Jag vill tacka alla personer och intressentgrupper som deltagit i planeringen", berättar Heidi Mäenpää, projektchef vid Trafikledsverket, som ledde arbetet med utredningsplanen.
Vad är en utredningsplan?
En utredningsplan är en lagstadgad del av planeringen av stora trafikledsprojekt. Med tanke på medborgarnas och andra intressentgruppers möjligheter att påverka är utredningsskedet ett viktigt skede i banprojekt. I utredningsplanen utreds svaren på bland annat följande frågor:
- Ungefär var ligger den nya järnvägen?
- Hur påverkar den nya järnvägen väg- och trafikförhållandena och trafiksäkerheten?
- Hur påverkar den nya järnvägen miljön, människors hälsa och levnadsförhållanden?
- Hur kan projektets eventuella skadliga effekter elimineras eller minskas?
- Vilka är de grundläggande trafikmässiga och tekniska lösningarna för de undersökta byggnadsalternativen?
- Hur mycket kostar projektet preliminärt att bygga?
Omfattande samarbete och flera möjligheter att påverka
Ett stort antal intressentgrupper och medborgare har kunnat påverka utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo.
Trafikledsverket har utarbetat utredningsplanen i samarbete med landskapsförbunden och NTM-centralerna i Nyland och Egentliga Finland samt kommunerna Esbo, Kyrkslätt, Vichtis, Lojo och Salo som ligger längs direktbanan. Andra intressentgrupper har bland annat varit HRT, Västra Nylands räddningsverk, Egentliga Finlands räddningsverk, Esbo stads museum, Västra Nylands museum och Egentliga Finlands landskapsmuseum.
Utöver dessa intressentgrupper har invånarna och andra intressentgrupper haft möjlighet att delta i och ta ställning till planerna vid invånar- och informationsmöten samt i workshoppar som ordnades sammanlagt 20 gånger i olika kommuner under 2018–2019.
Den första versionen av utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo färdigställdes och fanns till påseende vid årsskiftet 2022–2023. Medborgarna hade möjlighet att lämna in anmärkningar även då och intressentgrupperna uttalade sig om planen. Därefter gjordes små ändringar och kompletteringar i planen. Den nya versionen av utredningsplanen var framlagd i januari–februari 2024.
Utredningsplanen samlade under framläggandena totalt nästan tvåhundra anmärkningar och utlåtanden från ett tjugotal organisationer.
De uppdateringar som gjorts utifrån utlåtandena och anmärkningarna presenteras med ändringsanteckningar i den utredningsplan som Traficom godkänt.
Allmänt om direktbanan Esbo-Salo
Bild: Den planerade direktbanan Esbo-Salo (med grönt på bilden).
En snabb tågförbindelse planeras mellan Helsingfors och Åbo. Projektet kallas också "Västbanan" och tidigare "Entimmeståget till Åbo". Projektet består av fyra helheter: Esbo stadsbana, direktbanan Esbo-Salo, dubbelspåret Salo-Åbo och Åbo bangårdar. Den utredningsplan som nu godkänts gäller direktbanan Esbo–Salo. Trafikledsverket ansvarar för utredningsplanen för direktbanan Esbo-Salo.
Direktbanan Esbo–Salo skulle när den blir färdig vara en cirka 95 km lång tvåspårig ny bana som börjar väster om Esbo station och förenas med den nuvarande banan öster om Salo nuvarande station.
För direktbanan har man planerat fyra nya stationer i Hista, Veikkola, Vichtis-Nummela och Lempola i Lojo. Den nya banan och stationerna skulle möjliggöra ny närtågstrafik mellan Helsingfors och Lempola i Lojo. Direktbanan skulle förkorta tågresan mellan Helsingfors och Åbo med cirka en halv timme och är som snabbast en timme och 15 minuter. Det skulle bli enklare att lösa störningssituationer, tågtrafiken skulle bli mera lockande och antalet passagerare skulle öka.
Spårtrafiken mellan Esbo och Salo går numera längs kustbanan, som är slingrande och lång. Banan byggdes ursprungligen för över 100 år sedan och kräver kontinuerliga reparationsåtgärder. Trots reparationerna är banan ställvis i så dåligt skick att det stör tågtrafiken.
Siffror från planen för direktbanan Esbo-Salo
- 95 km ny bana
- 110 nya broar
- 23 nya järnvägstunnlar
- fyra nya stationer: Hista i Esbo, Veikkola i Kyrkslätt, Nummela i Vichtis och Lempola i Lojo
- Den preliminära utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo färdigställdes år 2010
- MKB-förfarandet för direktbanan Esbo–Salo (miljökonsekvensbedömning) gjordes åren 2010 och 2020 i MKB av projekthelheten för den snabba tågförbindelsen Helsingfors–Åbo
- Den första versionen av utredningsplanen för direktbanan färdigställdes år 2022 och den godkändes i januari 2025
- Projektets byggnadskostnadskalkyl är cirka 3,3 miljarder euro
(MAKU, jordbyggnadskostnadsindex 145, 2020=100) - Den ursprungliga uppskattningen av byggnadskostnaderna för projektet var år 2018 cirka 2,3 miljarder euro, men på grund av de ökade kostnaderna för jordbyggnadsarbeten och inflationen har kostnadskalkylen stigit.
Hur framskrider planeringen av projektet?
Utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo som godkänts av Transport- och kommunikationsverket Traficom finns till påseende 13.1–19.2.2025. Ändring i ett beslut om godkännande kan sökas genom besvär hos förvaltningsdomstolen och, om besvärstillstånd beviljas, vid behov hos högsta förvaltningsdomstolen.
Den utredningsplan som Traficom godkänt gäller sträckorna Esbo–Hista och Hista–Salo. En utredningsplan får inte godkännas i strid med en landskapsplan eller i strid med en generalplan med rättsverkningar. Det har till exempel inte föreslagits att Kyrkslätts andel ska godkännas, eftersom ändringarna i generalplanen för området tills vidare inte har godkänts av kommunfullmäktige.
För projektet pågår också en mer detaljerad banplaneringsskede som Västbanan Ab ansvarar för. I järnvägsplaneringsskedet fastställs bland annat banans exakta läge och de områden som behövs för järnvägen.
Efter ett eventuellt byggbeslut ska man ännu göra upp en detaljerad byggplan för projektet. Inget beslut har fattats angående byggandet av projektet.
Trafikledsverket ansvarar ensam för innehållet i denna publikation och det motsvarar inte nödvändigtvis Europeiska unionens åsikt.
Mer information
Projektsidor och utredningsplan för direktbanan Esbo–Salo: https://vayla.fi/kaikki-hankkeet/espoo-salo-oikorata
Heidi Mäenpää
projektchef
Trafikledsverket
tfn. 029 534 3819
[email protected]
Bilagor
havainnekuva-espoo-salo-oikorata.jpg
fi-euroopan-unionin-osarahoittama_pos-1.jpg