Hoppa till innehåll

Passagerartrafiken på banavsnittet Karis–Hangö är snabbare och tystare än den tidigare rälsbusstrafiken – kräver att folk är vaksamma

Publicerad 17.4.2024 10.00

 

Elektrifieringen av banan mellan Karis och Hangö slutfördes i slutet av 2023. Närtågstrafiken på banavsnittet kunde inledas i januari 2024, då fjärrtågstrafiken mellan Karis och Hangö med rälsbussar övergick till närtågstrafik. Numera är elmotortågen på banavsnittet snabbare och tystare än de tidigare rälsbussarna. Ett tyst tåg som rör sig snabbt kan överraska obehöriga som vistas på banan.

Tågförbindelsen mellan Karis och Hangö övergick till VR:s närtrafik i januari 2024, när elektrifieringsarbetet på banavsnittet slutfördes. Utöver godståg gick även rälsbussar för fjärrtrafik på banavsnittet. Jämfört med dessa är det nuvarande elmotortåget som används i närtågstrafiken snabbare och tystare.

Under elektrifieringsarbetet hade rälsbusstrafiken på banavsnittet Karis–Hangö ersatts med bussar i cirka 2,5 år. På grund av banarbetet gick inga tåg alls på banavsnittet under denna tid. När elektrifieringen blev klar återupptogs tågtrafiken mellan Karis och Hangö, och därefter har tågen kört oftare än tidigare.

Det är absolut förbjudet för obehöriga att vistas på banan, eftersom det aldrig är riskfritt. Det går livsfarlig högspänning längs den elektrifierade banan och det är livsfarligt att till exempel klättra i elstolparna som byggts längs banan och kan i värsta fall leda till döden. Det är inte bara farligt för obehöriga att vistas på banan och i dess omedelbara närhet, utan också förbjudet enligt lag.

”Det är svårt att upptäcka ett tåg utan ljud och det är inte säkert att man hinner lägga märke till att tåget närmar sig i tid. Det är bra att diskutera farorna med banan i synnerhet med barn och unga. Under banprojektet Hyvinge–Hangö har skolorna i närområdet diskuterat farorna med att röra sig på tågbanan och bangårdarna”, berättar Trafikledsverkets projektchef Harri Sakki.

Arbetet med Trafikledsverkets elektrifieringsprojekt för Hyvinge-Hangö-banan pågår och framskrider. På banavsnittet Hyvinge–Karis utförs elektrifieringsarbeten som blir klara ännu under 2024. Information om arbetet ges allteftersom projektet framskrider.

banavsnittet

Dragsvik

banavsnittet

Skogby

Mer information:

Harri Sakki, projektchef, Trafikledsverket, tfn 029 534 3211, [email protected] 

Följ projektet:

https://vayla.fi/sv/alla-projekt/hango-hyvinge