Hoppa till innehåll

På hösten inleds ett försök med järnvägssliprar på banavsnittet Björneborg-Mäntyluoto - inverkan på vibrationerna undersöks

Publicerad 26.08.2020

Bild: Simo Toikkanen

Trafikledsverket testar i Björneborg hur olika järnvägssliprar påverkar vibrationerna orsakade av den tunga tågtrafiken. Försöket görs på Björneborg-Mäntyluoto-banan på en sträcka som är drygt en kilometer lång. Installationen inleds i slutet av augusti och testkörningarna kan utföras i slutet av oktober.

Trafikledsverket testar i Ulasooriområdet hur bredare järnvägssliprar och flexibilitetskonstruktioner i sliprarnas nedre yta påverkar vibrationernas fortplantning. Bland annat testas syntetiska järnvägssliprar som utvecklats i Japan.

"De syntetiska järnvägssliprarna har tre olika bredder som ska testas. Målet med testbanan är också att få forskningsrön och praktisk erfarenhet av hur syntetiska järnvägssliprar fungerar i de finska väderförhållandena och i användningen av banan. Målet är att utreda överbyggnadens inverkan på hur vibrationer fortplantas i omgivningen", berättar Markku Nummelin, direktör för järnvägstrafik vid Trafikledsverket.

Björneborg-Mäntyluoto-banan valdes som testavsnitt eftersom banan även i övrigt repareras 2020–2021. Dess överbyggnad byts ut helt nästa år.

Installationen av testkonstruktionerna inleds i Björneborg den 30 augusti 2020 och testresultaten utnyttjas på riksnivå.

"När spårkonstruktionen har jämnats ut under trafiken och arbetet med att stöda spåret har slutförts, görs mätningar på området förutom med normal trafik även med särskilda testtåg. Avsikten är att utföra testkörningarna under andra hälften av oktober 2020", säger Nummelin.

Hastighetsbegränsningar har hjälpt

Trafikledsverket har ända sedan mars försökt minska vibrationerna genom att sänka tågens hastigheter på olika håll i landet. Enligt uppföljningsenkäten har invånarna upplevt att begränsningarna dämpar vibrationerna.

"Det går knappast längre att utvidga hastighetsbegränsningarna utan att försämra järnvägskapaciteten. Begränsningarna skulle minska antalet tåg som ryms på banorna och därmed minska servicen för industrin och persontrafiken", konstaterar Nummelin.

Mer information:
Direktör för järnvägstrafik Markku Nummelin, tfn 029 534 3971, [email protected]

Kundkontakter:
Trafikens kundservice tfn 0295 020 601
Trafikens kundservice websidan

Information om buller och vibrationer på webben

Bilagor

Trafikledsverket ansvarar för att utveckla och underhålla det statliga vägnätet, järnvägarna och farlederna. Till våra uppgifter hör också att upprätthålla servicenivån i trafiken samt deltar i samordningen av trafik och markanvändning. Därigenom främjar vi vårt samhälles välmående och näringslivets konkurrenskraft.

Artikeln är gammal. Artikeln kan innehålla föråldrad information och länkarna kanske inte fungerar. Våra publikationer finns i Dorias publikationsarkiv