Näringslivets nöjdhet med trafiklederna och transporterna fortfarande på en relativt god nivå

Publicerad 4.12.2025

Av en kundundersökning för näringslivet som Trafikledsverket låtit göra framgår att transporternas funktion och säkerhet ligger på en ganska god nivå i Finland, enligt näringslivet. Enligt de färska resultaten finns det utrymme för förbättringar i till exempel trafikledernas servicenivå samt i hur företagens behov beaktas i underhållet och utvecklingen av trafiklederna.

Moottoritie ja vieressä kulkeva rautatie kuvituskuvassa.

De som svarade på undersökningen representerade både befraktare och transportföretag. Av dem som svarade på enkäten var tre av fyra (75 %) nöjda eller mycket nöjda med sina transporters funktion och säkerhet. Siffran är igen mycket hög och nästan densamma som 2023 (74 %).

Även i fråga om trafikledernas servicenivå (mycket nöjda eller nöjda 36 %) och beaktandet av företagens behov (24 %) motsvarade resultaten nivån år 2023. I fråga om servicenivån nämndes vägarnas dåliga skick upprepade gånger som ett problem i hela Finland, särskilt i det lågtrafikerade vägnätet och i glesbygden.

"I fråga om trafikledernas servicenivå finns det fortfarande mycket att förbättra, och utmaningen är att rikta de begränsade resurserna till de platser där de gör störst nytta för både medborgare och företag. Vi strävar ständigt efter att ta bättre hänsyn till företagens behov genom regelbunden dialog", berättar Anu Kruth, chef på kundenheten vid Trafikledsverket.

Mest nöjda var man med havs- och kustlederna

I undersökningen ställdes ett stort antal trafikledsspecifika frågor till respondenterna. Resultaten visar att respondenterna var mest nöjda med havs- och kustlederna. Respondenterna var i genomsnitt ganska nöjda med alla de delområden som man ställde frågor om, mest nöjd var man med sjötrafikledningen (VTS). Inom nästan alla delområden ökade nöjdheten också jämfört med undersökningen 2023.

"I synnerhet handelssjöfartens farleder är livsviktiga med tanke på hela Finlands funktionalitet och försörjningsberedskap, och det är fint att se att man har varit nöjd med dem. Till exempel var 76 procent av respondenterna nöjda eller mycket nöjda med hur isbrytningen fungerar, dvs. transportmöjligheterna året runt", säger Kruth.

Nöjdheten med farlederna sjönk däremot något, men var ändå fortfarande på en måttlig nivå.

Nöjdheten med bannätet ökar

De som svarade på frågor om bannätet var något nöjdare än i undersökningen för två år sedan. Företagen gav de bästa betygen för hamnförbindelserna, bannätets säkerhet och bangårdarnas skick. Jämfört med undersökningen för två år sedan såg man den största positiva utvecklingen vad gäller bannätets funktionalitet vintertid och hamnförbindelserna.

När man granskar Trafikledsverkets och dess serviceproducenters verksamhet på bannätet gav näringslivet mest beröm för samordningen av banarbetena och trafiken samt för kapacitetsfördelningprocessen.

"Vi har utvecklat verksamheten på bannätet långsiktigt tillsammans med våra serviceproducenter och det är uppmuntrande att se att nöjdheten har förbättrats", konstaterar Kruth.

Missnöjet ökar i vägnätet

Nöjdheten med vägnätet minskade däremot klart. Respondenterna ansåg att den bästa delfaktorn var transportförhållandena på huvudlederna, som över hälften (52 %) av respondenterna var nöjda eller mycket nöjda med, men i de övriga delfaktorerna var trenden nedåtgående. Vägnätets säkerhet fick dock ett betydligt lägre vitsord jämfört med föregående undersökning. Även nöjdheten med förutsättningarna för specialtransporter och transport av farliga ämnen minskade, men förra gången man frågade om dessa var i undersökningen 2021.

Ju mindre trafikerade vägar det var fråga om, desto större var missnöjet med transportförhållandena. Drygt två av fem respondenter (43 %) var missnöjda eller mycket missnöjda med riks- och stamvägarna utanför huvudlederna, medan nästan tre av fem (58 %) var missnöjda med det övriga vägnätet, det vill säga det minst trafikerade vägnätet.

"Även om åren 2024–25 var bra med tanke på beläggningskilometrarna, finns det i synnerhet i det mindre trafikerade vägnätet en stor reparationsskuld som ackumulerats under årens lopp. Detta torde synas i näringslivets åsikter om vägnätet", reflekterar Kruth.

Viktig information för att planera verksamheten och följa upp hur den lyckas

Syftet med undersökningen om näringslivets nöjdhet är att identifiera näringslivets behov i fråga om trafiknäten och trafiksystemets olika delar samt att utreda hur väl servicenivån i trafiknäten och de övriga delarna av trafiksystemet motsvarar näringslivets behov. Undersökningen genomförs vartannat år.

"Resultaten är viktig utgångsinformation för oss för planeringen av verksamheten och uppföljningen av hur den lyckas. Tack till alla som svarade på enkäten”, konstaterar Kruth.

Det praktiska undersökningsarbetet genomfördes av Iro Research Oy och sammanlagt 866 svar inkom. Datainsamlingen genomfördes i oktober–november 2025 som en e-postenkät. Hela rapporten publiceras senare på Trafikledsverkets webbplats.

Mer information:

Anu Kruth, chef på kundenheten, Trafikledsverket
tfn 029 534 3912, [email protected]