Det för Trafikledsverket centrala standardiseringsarbetet utförs i europeiska och internationella arbetsgrupper. I dessa grupper är det viktigt att påverka så att de finländska specialbehoven i fråga om klimatet och jordmånen beaktas och så att även vi har tillgång till standardiserade produkter. "I finländska förhållanden ska till exempel brolagren bestå köld. På grund av dubbdäck förutsätts att asfaltmassan är slitstark", konkretiserar Sami Petäjä, chef för enheten för väg- och geoteknik.
"De eurokoder för geoteknisk planering som för närvarande uppdateras har kommenterats aktivt, eftersom man i fortsättningen planerar enligt dem."
Finlands ståndpunkt till begäran om utlåtande utgörs av standardiseringsgrupper med 20–40 personer utanför ämbetsverket, dvs. högskolor, forskningsinstitut och serviceproducenter.
"Ämbetsverkets ledningsansvar kan också ses som en intressebevakning som stöder konkurrensen, eftersom alla serviceproducenter inte har möjlighet att satsa på standardiseringsarbetet", berättar Petäjä. Deltagandet i grupperna är öppet och avgiftsfritt för alla intresserade sakkunniga.
Standardiserade produkter för företag öppnar dörrar till den europeiska inre marknaden när inget separat godkännande behövs i varje land. För vanliga trafikanter innebär standarderna pålitlighet och säkerhet. "Till exempel fungerar vägräckena på samma trygga sätt runt om i Europa. Planeringen av vägräckena görs dock enligt Trafikledsverkets anvisningar. Standarderna och de nationella anvisningarna ska alltså vara kompatibla", säger Petäjä.