En livlig beläggningsperiod inleds
Publicerad 10.4.2025 8.45
Beläggningsarbetet på landsvägarna inleds i slutet av april i södra och sydvästra Finland och fortsätter sedan runt om i landet i takt med att våren framskrider och vädret tillåter. I år strävar Trafikledsverket och NTM-centralerna efter över 3 000 kilometer ny beläggning på landsvägar, gång- och cykelvägar. Ett livligt beläggningsår orsakar ofrånkomliga trafikolägenheter. Trafikanterna ska visa dem som arbetar på vägen hänsyn.
Tilläggsfinansieringen som regeringen beviljat garanterar ännu ett bra beläggningsår. Liksom i fjol läggs ny asfalt runt om i Finland, även utanför det livligaste vägnätet.
”Tilläggsfinansieringen är mycket välkommen och med hjälp av den är målet att antalet belagda vägar i dåligt skick inte ska öka nämnvärt under innevarande år. Även i år ser man många beläggningsarbeten på medellivliga och lågtrafikerade vägar. Även vägkonstruktionerna kan förbättras långsiktigt”, konstaterar Virpi Anttila, direktör för trafikledshållningen vid Trafikledsverket.
Konkurrensutsättningen av beläggningsobjekten är snart klar. De sista beläggningsobjekten väljs ännu utifrån de uppgifter om skicket som samlas in under våren, inom ramen för den tillgängliga finansieringen. Bekräftade objekt kan granskas i karttjänsten Finlands Trafikleder. Reparationsarbetet utförs med åtminstone sex huvudentreprenörer.
Trafikanterna måste vara försiktiga och ha tålamod
I närheten av vägarbetsplatserna är det viktigt att vara särskilt uppmärksam, följa de sänkta hastighetsbegränsningarna och hålla ett tillräckligt säkerhetsavstånd till dem som kör framför. Detta garanterar att såväl trafikanter som vägarbetare kan röra sig tryggt.
”Säkerheten på vägarbetsplatserna har högsta prioritet. Med tålamod och samarbete kan vi säkerställa att alla tryggt kan återvända hem – både trafikanter och vägarbetare”, konstaterar Anttila.
Trafikolägenheterna är besvärliga, men nödvändiga
De avvikande trafikarrangemangen till följd av beläggningsarbetena orsakar trafikstockning och längre restider. Förutom själva beläggningen måste även förberedande och färdigställande arbeten utföras på vägen. Veckorna efter beläggningen görs ännu vägmarkeringar och andra efterarbeten innan objektet i sin helhet är färdigt och hastighetsbegränsningarna kan återställas till de normala.
Man strävar efter att minska trafikstörningar som beror på beläggningsarbeten genom att så långt möjligt förlägga arbetet utanför rusningstiderna. Vi ber trafikanterna ha tålamod – trafikolägenheterna är tråkiga, men nödvändiga för att vägen ska bli i bättre skick igen”, säger Anttila.
Vägarbetsplatsernas läge och eventuella trafikarrangemang kan kontrolleras på förhand till exempel i Fintraffics tjänst Trafikläget, vilket gör det lättare att planera rutten och förbereda sig på eventuella förseningar.
Mer information:
direktör för trafikledshållningen Virpi Anttila, Trafikledsverket
tfn 029 534 3642
[email protected]
De regionala NTM-centralerna informerar regionalt om beläggningsarbeten.
Se även:
Meddelande 10.3.2025: Målet är över 3 000 beläggningskilometer