Målet är över 3000 beläggningskilometer
Publicerad 10.3.2025 8.50
Trafikledsverket och NTM-centralerna eftersträvar ett nationellt beläggningsprogram på över 3000 kilometer 2025. Ett andra bra år i följd utlovas tack vare tilläggsfinansiering som beviljats av regeringen. Ny beläggning fås liksom i fjol runt om i Finland.
För innevarande regeringsperiod har sammanlagt 520 miljoner euro anvisats för avveckling av vägnätets reparationsskuld, varav 250 miljoner togs i bruk 2024. Totalt belades cirka 4 050 kilometer landsvägar samt gång- och cykelleder.
Nu utlovas ett andra bra år i rad med 200 miljoner euro i tilläggsfinansiering, varav 180 miljoner euro används för beläggning. Sammanlagt används 365 miljoner euro för reparation av beläggningar och vägmarkeringar detta år. Reparationsskulden ökar långsammare 2025. Den stabila finansieringsnivåns kontinuitet är viktig med tanke på såväl vägnätets skick som hela branschens verksamhet.
"Vi är mycket nöjda med tilläggsfinansieringen. Vårt gemensamma mål med NTM-centralerna är att i år belägga 3 000 kilometer landsvägar samt gång- och cykelleder. Liksom i fjol kan vi rikta beläggningsarbeten förutom till det livligaste vägnätet även till andra vägar av regional betydelse. Dessutom kan vi förbättra vägkonstruktionerna långsiktigt, vilket är mycket viktigt”, berättar Virpi Anttila, direktör för trafikledshållningen vid Trafikledsverket.
Det slutliga utfallet av beläggningskilometrarna påverkas väsentligt av både förbättringar av vägkonstruktionerna och utvecklingen av priset på bitumen, som används som bindemedel för asfalt, under arbetsperioden. Även väglaget och till exempel storleken på de beläggningsskador som uppkommit under vintern påverkar utfallet. Beläggningsarbetet inleds tidigast kring valborg.
Beläggningsobjekten väljs utifrån data – konkurrensutsättningarna pågår fortfarande
NTM-centralerna, som ansvarar för den regionala väghållningen, konkurrensutsätter beläggningsentreprenaderna för landsvägarna och konkurrensutsättningarna fortsätter områdesvis fram till försommaren. Beläggningsprogrammen säkerställs i olika takt på olika håll i landet. En del av objekten under beläggningsperioden väljs utifrån de senaste konditionsmätningarna, som uppdateras ännu på våren.
”Alla beläggningsobjekt har alltså ännu inte beslutats. Objekten väljs enligt en kontrollerad process som grundar sig på data. Utöver beläggningen satsar vi också på strukturella reparationer av vägarna, men till exempel problemen på ett mindre trafikerat nät kan inte lösas med en eller två somrars ansträngningar”, påminner Anttila.
För att upprätthålla vägnätets nuvarande skick krävs det årligen ett cirka 4 000 kilometer långt beläggningsprogram. I slutet av 2024 fanns det cirka 10 200 kilometer belagda landsvägar i dåligt skick, men utan tilläggsfinansiering skulle antalet ha varit betydligt större. Nu var siffran till och med något lägre än ett år tidigare.
En del av pengarna för reparationsskulden går till reparation av broar
Av årets tilläggsfinansiering används 20 miljoner euro till reparation av vägnätets broar. Broar i dåligt skick kan repareras proaktivt med hjälp av pengarna för reparationsskulden, varvid man tar tag i eventuella problem innan de hinner bli större. Sammanlagt används 111 miljoner euro för reparation av vägnätets broar och andra färdighetsstrukturer detta år.
”Målet är att reparera cirka 150 landsvägsbroar. Genom att reparera broarna förebygger man flaskhalsar i vägtrafiken och sörjer för transportrutter som är viktiga för näringslivet och försörjningsberedskapen. Utan broarnas tillräckliga skick skulle beläggning av vägavsnitten mellan broarna inte vara till full nytta. Ökningen av reparationsskulden bromsas alltså också på en djupare nivå”, konstaterar Anttila.
Mer information:
direktör för trafikledshållningen Virpi Anttila, Trafikledsverket
tfn 029 534 3642
[email protected]
De lokala NTM-centralerna informerar om regionala beläggningsarbeten. Under våren uppdateras uppgifterna om bekräftade beläggningsprojekt i Trafikledsverkets karttjänst (Suomen väylät).