Järnvägarnas nästan 200 år långa historia har gett systemen mycket nationella prägel, vilket försvårar driftskompatibiliteten. Det är dock möjligt att förenhetliga den strikt reglerade trafikformens tågkontroll och säkerhetsanordningar en bit åt gången – eller allt på en gång, som i Finland.
Projektet Digispåret förnyar och moderniserar tågkontrollen, vars nuvarande system når slutet av sin livslängd på 2030-talet. Eftersom Finland har en 6000 km lång bana pågår arbetet redan nu och i flera år framöver. Det europeiska tågkontrollsystemet ETCS som EU förutsätter har redan kommit långt i några länder, såsom Spanien och Italien. Av de nordiska länderna har Danmark och Norge gjort goda framsteg i arbetet, medan Finland fortfarande är i startgroparna.
”Substitutionsinvesteringar i tågkontrollen och flera av de nuvarande säkerhetsanordningssystemen är nu aktuella. När projektet Digispåret blir klart 2040 har vi placerat oss i spetsen för den europeiska utvecklingen. Samtidigt får vi mycket högkvalitativ och modern kompetens och erfarenhet, som kanske till och med blir en exportprodukt”, berättar Juha Lehtola, Trafikledsverkets projektchef.
Kommersiella radionät ger fördelar
Finland har inga gamla system som belastning, så planeringen av ETCS har utgått från ett oskrivet blad. ”Många länder har ett eget radionät för tågkontroll. Vi är intresserade av att utnyttja kommersiella radionät, eftersom det ger kostnadsbesparingar och bättre cybersäkerhet. Det håller oss också med i den tekniska utvecklingen”, säger Lehtola.
I Finland närmar man sig frågan också ur ett helhetsperspektiv: ”En ETCS-baserad lösning kommer till hela bannätet. För infrastrukturens del räcker det med ett tågkontrollsystem för framtidens tågmateriel, det enda som säljs på den europeiska materielmarknaden”, berättar Lehtola.
”Samtidigt får man de maximala fördelarna med tanke på kapaciteten, dvs. tågen kan köra närmare varandra. För att maximera kapacitetsfördelarna krävs också en kollektiv ansträngning i fråga om infrastruktur, materiel och trafikplanering. Ensamma kan vi inte åstadkomma en stor förändring.”
Samarbete är en finländsk superkraft
Lösningen har också börjat intressera europeiska kollegor, men å andra sidan finns det också utmanare i länder som genomfört tågkontrollen med äldre teknologi.
”Finländarna är enhälliga här och vi har experter inom EU som kan berätta om fördelarna med Digispåret. Kommunikationsministeriet, Traficom, VR och de som skriver mer tekniska specifikationer arbetar i sina egna referensgrupper, men med samma budskap. Samarbetet över organisationsgränserna är unikt i Finland och en enorm styrka”, beskriver Lehtola.
Det behövs samarbete, för inte ens stora järnvägsländer som Tyskland eller Frankrike klarar sig ensamma. ”Från de övriga medlemsstaterna lyfter till exempel nordborna redan fram samma synpunkter som vi länge haft på bordet för Digispårets del. Även EIM, dvs. de europeiska bannätsförvaltarna, är en viktig grupp som stöder Finlands perspektiv. Det är verkligen fint att se hur samarbetet bär frukt”, prisar Lehtola.