Hoppa till innehåll

Banprojektet Kuppis–Åbo: Tågtrafiken mot Helsingfors återvände till Åbo centrum, men arbetet fortsätter

Publicerad 19.12.2024 8.30

 

En av de viktigaste mellanetapperna i banprojektet Kuppis–Åbo uppnåddes den 15 december 2024 då tågtrafiken mot Helsingfors kunde återvända till Åbo centrum. Arbetet med projektet fortsätter dock efter detta. Skolgatans underfartsbro, personbangården och godsbangården pågår fortfarande bland de stora entreprenaderna.

Tågtrafiken mot Helsingfors återvände som planerat till Åbo centrum söndagen den 15 december 2024. Tågen kör på ett dubbelspår som byggts mellan stationerna i Kuppis och Åbo centrum. Dubbelspåret går över de tidigare färdigställda Uraputki underfart, Nummis underfartsbro och järnvägsbron över Aura å.

Arbetet med projektet tar dock inte slut här.

”Det hektiska skedet med dubbelspåret nådde en fin kulmen när tågen återvände till Åbo centrum den 15 december 2024. Liksom oss andra lugnar projektet ner sig under julen. Vi fortsätter nästa år med bland annat bron vid Skolgatan. När vårsolen värmer och smälter snö och is kan vi också fortsätta med banans överbyggnadsarbeten”, säger projektchef Erkki Mäkelä vid Trafikledsverket.

Pålningsarbetet på byggplatsen vid Skolgatans underfartsbro slutfördes före självständighetsdagen. Före jul hinner man färdigställa pålplattor, armeringsarbeten och formarbeten på Parkgatans sida. I början av januari inleds byggandet av den norra sidan av bron. Skolgatans underfartsbro väntas stå färdig som planerat i slutet av sommaren 2025.

Två körfält för motorfordonstrafik används fortfarande på Skolgatan. Gång- och cykeltrafiken har flyttats till en omväg. När man börjar bygga formarna på brolocket ställer man tillbaka höjdbegränsningsporten vid bron för att öka säkerheten. Brons undergångshöjd förblir 3,4 meter.

Byggandet av spår 4–6 på personbangården fortsätter fram till hösten 2025. Byggandet av anslutningarna i västra ändan av godsspåren 7–10 inleds under vintern. I januari fortsätter också installationen av hissar och trappor vid perrongerna 5 och 6. Linjenätet mellan spår 4–5 färdigställs under våren och sommaren 2025.

Även arbetet på godsbangården fortsätter fram till hösten 2025. I december 2024 utförs överbyggnads- och finslipningsarbeten tills entreprenaden går på vinteruppehåll. Arbetet fortsätter våren 2025.

Perrongguider på plats över julen

Perrongguiderna vägleder tågresenärerna på Logomobron och vid den gamla stationsbyggnaden över julen fram till söndagen den 29 december 2024.

I Logomo Kitchen finns stationstjänster för passagerarna. Under Logomobron på Logomosidan finns en tågbiljettautomat och enligt passagerarnas önskemål placeras en till automat på Logomobrons stadssida. Åbo stad ansvarar för vinterunderhållet av Logomobron.

Överföringen av stationstjänsterna till Logomo är en tillfällig lösning. Tjänsterna överförs i sinom tid till parkeringshuset LogoHub som byggs av en privat aktör. Den slutliga platsen för stationstjänsterna är resecentret, som är ett projekt under beredning av Åbo stad.

Mer information: 
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Åbo stad, projektledare Antero Mäkilä, tfn 040 828 0284, [email protected]

Följ projektet: 
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke

Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets arbeten är schemalagda till åren 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.

CEF logo

Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.