Banprojektet Kuppis–Åbo: Rivningen av den norra halvan av Skolgatans underfartsbro inleds vecka 46
Publicerad 7.11.2024 9.40
Rivningen av den norra halvan av Skolgatans underfartsbro inleds vecka 46, det vill säga veckan som börjar den 11 november 2024. Förberedande arbeten för rivningen pågår redan och rivningsarbetet väntas bli klart i november.
På grund av arbetet har gång- och cykeltrafiken flyttats till en omväg och ett körfält stängs för motorfordonstrafik från och med 28.10. Vilket av de tre körfälten som är stängt varierar i takt med att arbetet framskrider.
Rivningen orsakar buller och vibrationer i närområdet.
Rivningsarbetet kommer att påbörjas när de förberedande arbetena är klara. Dessa omfattar installation av brons stödmurar och pontonvägg, schaktning vid broändarna, kabelomläggning och rengöring av däcket från löst material. De förberedande arbetena omfattar också trafikledning och skydd av gatan från rivningsarbeten.
Brodäcket och markarbetena kommer att rivas med hjälp av en slaghammare som är kopplad till en 50 tons grävmaskin. När bron har demonterats kommer det bråte som skyddar vägytan att röjas bort.
Mer information:
Trafikledsverket, projektchef Erkki Mäkelä, tfn 029 534 3822, [email protected]
Åbo stad, projektledare Antero Mäkilä, tfn 040 828 0284, [email protected]
Ytterligare information om trafikarrangemang och skyltar:
Rejlers Finland Oy, byggherrekonsult Ville Larkamo, tfn 040 821 1292, [email protected]
Följ projektet:
vayla.fi/sv/banprojektet-kuppis-abo
facebook.com/KupittaaTurkuratahanke
Målet för banprojektet Kuppis–Åbo är att förbättra spårtrafiken i hela Egentliga Finland och på Kustbanan, och göra den smidigare. Dessutom möjliggör projektet för sin del genomförandet av en snabb tågförbindelse mellan Helsingfors och Åbo. Tack vare de modifieringsarbeten som utförs på bangårdarna frigörs mark i Åbo stationsområde för områdets utveckling, och säkerheten och tillgängligheten hos järnvägsstationens passagerarplattform förbättras. Projektets arbeten är schemalagda till åren 2021–2026. Projektet har fått stöd av Europeiska unionen för både planering och byggande.
Trafikledsverket är ensamt ansvarig för innehållet i denna publikation, som inte nödvändigtvis återspeglar Europeiska unionens åsikt.